آفتاب
ظریف در پاسخ به خبرنگار مهر در وین:

ایران و 1+5 اردیبهشت وارد تدوین سند توافق نهایی می‌شوند/ درباره مسائل موشکی مذاکره نمی‌کنیم

ایران و 1+5 اردیبهشت وارد تدوین سند توافق نهایی می‌شوند/ درباره مسائل موشکی مذاکره نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه ایران در پایان نشست روز چهارشنبه با 1+5 با تاکید بر اینکه ایران درباره مسائل موشکی مذذاکره نمی‌کند گفت: قرار است در جلسه اردیبهشت ماه کار مذاکره و ورود به تدوین سند نهایی را شروع کنیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به وین ، محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان در پایان نشست ایران و 1+5 در وین در جمع خبرنگاران داخلی در محل اقامت خبرنگاران گفت: بحث هایی که در دور روز گذشته همکاران بنده و بنده با گروه 1+5 داشتیم همان طور که از قبل پیش بینی شده بود تبادل نظر و اراده دیدگاه ها و گرایش عملی از طرف هر دو طرف هم ایران و هم 1+5 پیرامون 4 موضوع بود.

وی تصریح کرد: موضوع تحریم ها و به عبارت دیگر لغو تحریم ها ،غنی سازی ،همکاری های صلح آمیرز هسته ای و نهایتا رآکتور آب سنگین اراک که بحث های مفصل و عمیقی را به نطر ما و طرف مقابل مفیدی را داشتند
[div id=':160'] هدف ما از این اجلاس و اجلاس گذشته و همین طور بر اساس توافق از اجلاس آینده این نیست که وارد مذاکره شویم.هدف این است که صورت مسئله برای دو طرف مشخص شود.ببینیم چگونه وقی خواستیم به توافق برسیم توافق را صورت بندی و روی کاغذ بیاریم و تدوین کنیم.
 
رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران افزود: بحث ها زمینه ای را در ذهن دو طرف ایجاد کرده که چطور به توافق برسیم برای طرف ما سودمند بوده و برداشت ما از 1+5 این است که آنها هم با خوش بینی به بحث ها نگاه می کنند البته راه دشواری در پیش است.

وی ادامه داد: امیدواریم در جلسه آینده بتوانیم همه موضوعات را یک بار پوشش داده باشیم.

ظریف تاکید کرد: کارشناسان ما بلافاصله و حتی ممکن است در روز بعد از تعطیلات نوروز حتی در حالی که یکی دو نفر عازم مشهد بودند و به خاطر این موضوع سفر را به هم زدند تا مذاکرات صورت گیرد و بعد هم با فاصله کمی بنده و سایر دوستان برای بحث درباره موضوعات بعدی به وین خواهیم آمد.
 
وزیر خارجه گفت: قرار است در جلسه اردیبهشت ماه کار مذاکره و ورود به تدوین سند نهایی را شروع کنیم و سه ماه اول مذاکرات را به بحث و سه ماه دوم را به تدوین گذرانده باشیم.
 
[div id=':15r'] وی خاطر نشان کرد: در صورت امیدواریم با حسن نیت و تعهد موضوع را به حل و فصل برسانیم و وارد اجرای توافق شویم.
 
ظریف اظهار کرد: موضوعاتی که باقی مانده یکی بحث دسترسی ایران به فناوری بازار تجارت و منابع بانکی است، بحث دیگر نحوه نظارت و بازرسی است که وارد جزیات نشدیم.بحث دیگر موضوع زمان دوره نهایی است البته ممکن است موضوعات دیگری هم باشد که طرفین از بحث های امروز و جلسه گذشته باقی مانده باشد.

وی ادامه داد: هدف کار این است که موضوع هسته ای ایران تبدیل به یک موضوع عادی شود.

وزیر خارجه در پاسخ به سئوال مهر درباره اظهارات مقامات امریکایی برای طرح موضوع موشکی در مذاکرات ایران و 1+5 گفت: در این اجلاس صرفا در مورد 4 مسئله صحبت کردیم موضوع دیگری مطرح نشد، اینکه بعضی اعضا بخواهند موضوع دیگری مطرح کنند موضع ما مشخص است که فقط درباره هسته ای صحبت می کنیم و موضوع دیگری صحبت نمی کنیم.

وی ادامه داد: قصد ما در این مرحله رسیدن به توافق نبود. بحث درباره موضوعات هدف است و تعیین صورت مسئله چون اگر عجله کنیم قبل از تعیین صورت مسئله هر کسی از ظن خود یار می شود و فهم درست از موضوع وجود نخواهد داشت که به نتیجه برسیم.

[span id=':17t']وزیر خارجه در پاسخ به سئوالی درباره نامه 80 سناتور آمریکایی به اوباما درباره مخالفت با غنی سازی در ایران گفت: بعضی از افراد سخت با واقعیات آشتی می کنند . نصیحت ما این است که هر چه سریعتر با واقعیات روبرو شوند سریع تر به نتیجه می رسند ، بر اساس انتخاب غلط بر هم زدن برنامه هسته ای ایران 10 سال به مردم ما فشار آوردند و نتیجه 18 هزار سانتریفیوژ بود.
 
[div id=':18g'] وی در خصوص مواضع 1+5 گفت: در مورد اینکه دیگران چه گفته اند اجازه دهید اخلاق مذاکراتی را رعایت کنم. ما هیچ چیز را خلاف منافع نمی پذیریم و فکر می کنم طرف مقابل هم درک کرده است.
این خبر در حال به روز رسانی است...
 
کد N190200

وبگردی