آفتاب
بررسی روزنامه های ایران/چهارشنبه 28 اسفند 1392

بوی بهار در آخرین شماره ی روزنامه های امسال

بوی بهار در آخرین شماره ی روزنامه های امسال

تهران-ایرنا-روزنامه های امروز در آخرین شماره ی امسال خود، حال و هوای بهاری داشتند.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه 28 اسفند ماه 1392 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.



*** بوی بهار

همزمان با آغاز شمارش معکوس برای رسیدن فصل بهار و پایان سال 1392 خورشیدی، روزنامه های کشور با نگاه های مختلف مطالبی را در توصیف سالی که گذشت و بهاری که می آید منتشر کردند.

روزنامه ی «ایران» در یادداشتی با عنوان «نیکوان رفتند و سنت ها بماند» نوشت: سال کهنه، واپسین روزهای خود را در حال سپری کردن است. با تمام حوادث و اتفاق هایی که برای ایرانیان داشت و با معدل و میانگینی مثبت و موفق برای ملتی بزرگ و امیدوار به آینده. بنابراین: روزها، گر رفت، گو رو باک نیست، تو بمان، ای آن که جز تو پاک نیست.

«کهنسال ترین آیین ملی در جهان» عنوان سرمقاله ی روزنامه ی «شرق» به قلم «نوشیروان کیهانی زاده» مورخ است.

در این سرمقاله با تاکید بر اهمیت نوروز به عنوان آیینی مهم آمده است: نوروز و آیین های باشکوه آن، مسیری سه هزارساله و پرپیچ وخم را پیموده تا به ما رسیده است. «نوروز» کهنسال ترین آیین ملی در جهان است که جاودانه مانده و یکی از عوامل تداوم فرهنگ ایرانیان (آرین های جنوبی) است. آیین های برگزاری این جشن بزرگ در عصر حاضر با سه هزارسال پیش، تفاوت چندانی نکرده و به همین دلیل، عامل وحدت فرهنگی ساکنان ایران زمین به شمار می رود که آن را در هر گوشه از جهان که باشند، یکسان برگزار می کنند و بزرگ می دارند و به همین دلیل است که اندیشمندان، «نوروز» را مظهر پایدار هویت و ناسیونالیسم ایرانی خوانده اند.

روزنامه ی «اعتماد» هم در یادداشتی در ستون «نگاه فرهنگی» با عنوان «نوروز دیرسال و بزرگداشت جهانی آن» به قلم «علی اصغر شعردوست» نوشت: سلام به نخستین روز زمین، سلام به نخستین روز هستی، روزی که ازل نامیدنش و به نام انسان مانوسش کردند. روزی که انسان تا چشم گرداند خدا را دید، روزی که فقط یکی بود و خدا خواسته بود انسان باشد. خدا خواسته بود که انسان بهارینه ترین آفریده اش باشد. آفریده عشق و محبت.

در ادامه آمده است: نوروز آغاز تحول است، از این رو است که در پیشانی هر سال بر سفره یی که به سبزه و آینه و آب زینت داده شده دعا می خوانیم و از حضرت حق می خواهیم که حیات ما را در معرض تحول قرار دهد: تحولی ژرف و عمیق. تحولی در مسیر اعتلا.

روزنامه ی «سیاست روز» هم در یاداشتی با عنوان «سالی که نکوست» با اشاره به تقارن سال نو با ایام فاطمیه (س)، سال جدید را سال خوبی توصیف کرد و نوشت: قدیمی ها می گفتند «سالی که نکوست از بهارش پیداست» از همین آخرین روزهای امسال می توان فهمید سال بعد چقدر سال خوبی خواهد بود. چرا؟ اگر یک بار دیگر تقویم های نو و تمیز 93 را ورق بزنیم متوجه می شویم. امسال عید نوروز ما با فاطمیه گره خورده است. چه عیدی، چه بهاری و چه سالی از این بهتر و زیباتر؟ بیا سال 93 را به حرمت ام ابیها، فاطمی شروع کنیم. بیا قدری تغییر کنیم و برای بیشتر شدن خوبی هایمان تلاش کنیم.

روزنامه ی «کیهان» در مطلبی با عنوان «سالی که گذشت» به تحلیل اتفاق های سال 92 پرداخت. از دیدگاه این روزنامه انتخابات ریاست جمهوری و گفت و گوهای هسته یی ایران و گروه 1+5 از مهمترین رویدادهای سال 92 بودند.

روزنامه ی «آرمان» هم در سرمقاله ی خود با عنوان «مردم به دنبال چه هستند؟» به قلم «حمیدرضا آصفی» سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه از انتظار مردم برای گسترش رویکردهای اعتدالی در کشور در سال آینده گفت و نوشت: حلول سال جدید به معنای آغازی دوباره برای دولت یازدهم است. دولت یازدهم در حالی در سال 92 آغاز به کار کرد که کشور به لحاظ سیاست خارجی با چالش های عمده ای روبه رو بود. اما به واسطه اتخاذ سیاست های معقول و البته معتدل از سوی دولت یازدهم این امکان فراهم شد تا ایران نقش موثرتری در تحولات جهانی و البته منطقه خاورمیانه ایفا کند.

در ادامه ی این یادداشت آمده است: انتخابات اخیر نشان داد مردم به دنبال آرامش، اعتدال و ثبات در زندگی هستند بنابراین هر کاری که به برقرار شدن این وضعیت کمک کند خدمت و هر کار که در این جهت نباشد قطعا لطمه به منافع ملی است؛ لذا لازم است رسانه ها به کمک دولت یازدهم بیایند و به مسائل کلان کشور بپردازند. امید می رود به واسطه برقرار شدن اعتدال در فضای کشور سال آتی دولت یازدهم بتواند قدمی محکم در جهت توسعه کشور بردارد.



*** بازتاب های متفاوت از اظهارات «محمد جواد لاریجانی» در روزنامه ها

سخنان روز گذشته ی محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه ی قضاییه، بازتاب گسترده یی در روزنامه های صبح امروز کشور داشت.

دراین میان تفاوتی در نوع بازتاب این اظهارات در روزنامه ها مشهود بود؛ به گونه یی که روزنامه ها از طیف های مختلف هر یک بخش های متفاوتی از سخنان لاریجانی را برای عنوان خبری خود برگزیدند. بر این اساس برخی ابراز امیدواری لاریجانی را درباره ی رفع حصر از «میرحسین موسوی» و «مهدی کروبی» نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 1388، برجسته کردند و برخی دیگر اما سخنان انتقادآمیز وی درباره ی سیاست کشورهای غربی درباره ی برنامه ی هسته یی و موضوع حقوق بشر را مورد توجه قرار دادند.

«امیدوارم شاهد رفع حصر باشم» عنوان گزارش روزنامه ی آرمان در بازتاب اظهارت لاریجانی بود. در بخشی از این گزارش آمده است: دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به موضوع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت که ای کاش جریان فتنه 88 اتفاق نمی افتاد و ما این دو عزیز را در جمع فعالان سیاسی داشتیم.

روزنامه ی اعتماد نیز در گزارشی از نشست خبری دبیر ستاد حقوق بشر، این نشست را متفاوت توصیف کرد. اعتماد هم در عنوان خبری خود بخشی از سخنان لاریجانی مبنی بر «امیدواری در خصوص رفع حصر» را برجسته کرد.

روزنامه ی «سیاست روز» اما در بازتاب خبری سخنان محمد جواد لاریجانی در نشست خبری روز گذشته، در عنوان خبری خود به نقل از وی نوشت: «سیاه نمایی غرب درباره حقوق بشر به خاطر شکست در مذاکرات هسته ای است.»

به نوشته ی این روزنامه محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه سیاست روز در خصوص مذاکره با غرب در بحث حقوق بشر گفت: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسائل حقوق بشر با غرب مذاکره داشته اما وقتی که کماکان خواسته هایی غیرمنطقی و بهتر بگوییم خوی زیاده خواهی دارد، گفت وگوها را رها کرد و تبلیغات منفی علیه ملت ایران را آغاز نمود.

کیهان نیز در بازتاب اظهارات لاریجانی از قول وی نوشت: «ایران می تواند علیه گزارشگر ویژه سازمان ملل اقامه دعوی کند»

در بخشی از گزارش کیهان آمده است: دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد وصل کردن مذاکرات هسته ای و حقوق بشر توطئه است و آنها می خواهند پس از شکست در مذاکرات هسته ای، تحریم ها را به مسائل دیگر وصل کنند.



*** گفت و گوهای وین و رویکرد متفاوت روزنامه ها

دومین دور از گفت و گوهای ایران و گروه 1+5 برای توافق نهایی و تعیین جزییات راه حل جامع، در وین اتریش در حال برگزاری است.

تاکنون گفت و گو کنندگان این دور از گفت و گوها را سازنده توصیف کرده اند. در این میان اما روزنامه های امروز با رویکردهای متفاوتی به این موضوع پرداختند.

روزنامه ی «جوان» در یادداشتی با عنوان «مذاکرات وین در سایه بیم و امید» با اشاره به چهار محور گفت و گوهای هسته یی (غنی سازی، رآکتور آب سنگین اراک، همکاری های صلح آمیز هسته یی و رفع تحریم ها) نوشت: در میان محورهای چهارگانه فوق، دو محور نخست به مطالبات غرب برای محدودسازی فعالیت های هسته‏ای کشورمان مربوط می‏شوند. مواضع غرب تا کنون در این زمینه ها، تبدیل کردن دامنه و حتی کمیت فعالیت های غنی سازی به حداقل ممکن و تغییر دادن روندی است که برای کار عادی رآکتور اراک طراحی شده است. اساساً الزاماتی که امریکا برای کشورمان در توافق جامع نیز درنظر دارد، از جمله به همین موارد مربوط می‏شود. البته عدم توقف فعالیت های هسته‏ای، وعده ای است که بارها توسط تیم هسته‏ای بر آن تأکید شده است و با توجه به سیر تحولاتی که در هفته های گذشته و بعد از دور نخست مذاکرات وین روی داده است، به نظر می‏رسد که درجه الزام ناشی از اصرار بر محدودسازی خواسته های گروه 1+5 (و به تعبیر بهتر، خواسته های امریکا) در این زمینه ها، افزایش یافته و بار روانی جدی آن را می‏توان از بیانیه اخیر دو سوم نمایندگان مجلس استنباط کرد.

جوان در ادامه نوشت: بخش دوم، «امید»ها به ایجاد دریچه ای اساسی در نظام و ساختار تحریم‏های غیرقانونی غرب است که آن هم خود موانعی ماهوی و شکلی دارد و استمرار خط مشی غرب، اساسی ترین مانع محسوب می‏شود؛ مانعی که در نگاه واقع گرایانه، اساساً و لااقل به سادگی برطرف نخواهد شد... از همین رو، با نگاهی به سرجمع محورهای مذکور و تفاوت‏های موجود میان رویکردهای طرفین، طبیعی است که انتظار توافق در این دور نیز منطقی نیست، بلکه همچنان، به دورهای بعدی و گفت وگوهای آتی نیاز خواهد بود.

روزنامه ی آرمان هم در مطلبی با عنوان «مذاکرات مثبت، آغاز منفی را کمرنگ کرد» این دور از گفت و گوها میان ایران و 1+5 را مثبت ارزیابی کرد و نوشت:یک ضیافت شام با همه حواشی قبل و بعدش زنگ آغاز مذاکرات وین2 را در رسانه ها به صدا درآورد؛ ضیافتی که منطبق با پروتکل های متعارف دیپلماتیک در چنین مذاکراتی همواره برگزار شده و این بار اما عدم برگزاری آن ملهم از فضای پسامذاکراتی یک کرور حرف و حدیث به ارمغان آورد. رسانه های داخلی لغو ضیافت شام میان اشتون و ظریف را از جانب طرف ایرانی و در راستای اعتراض به دیدار اشتون با جمعی از فعالین حقوق زنان در سفر اشتون به تهران عنوان کردند، نکته ای که بازتاب های گسترده ای در رسانه های داخلی داشته و در پیامدش تحلیل ها و نوشته های بسیاری مرقوم شد اما شخص وزیر خارجه نه تنها نسبت به این خبر و علت لغو آن واکنشی نشان نداد که در یک استاتوس فیس بوکی با انتقاد و گلایه از فضای تخریب و دروغ و اهانت در رسانه ها پیرامون وی و سخنانش عنوان کرد که به علت رعایت مصالح ملی از پاسخ دهی به اخبار حاشیه ای پرهیز می کند. به هر صورت نشست وین2 با همه حساسیت مضاعفش با حواشی پیرامونی جالبی نیز درگیر است؛ از بحران کریمه گرفته تا دیدار اشتون با فعالان حقوق زنان و موج سازی رسانه های دو طرف پیرامون این دیدار؛ نکاتی که البته گویا بر متن و بطن مذاکرات کم تاثیر بوده چرا که دو طرف بر روند مثبت و مفید مذاکرات اولیه تاکید کرده اند.



*** بازگشت «کلاه قرمزی» با 17 دوست دیگرش

کلاه قرمزی امسال هم در ایام نوروز به همراه 17 دوست دیگرش مهمان خانه ی ایرانی ها و شادی بخش دل های پیر و جوان و کودک خواهد شد.

مجموعه ی تلویزیونی کلاه قرمزی در چند سال گذشته در ایام نوروز از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده است و امسال نیز مردم به خصوص کودکان در انتظار خبر پخش این مجموعه بودند.

روزنامه ی مردم سالاری امروز جدیدترین خبرها از کلاه قرمزی 93 را منتشر کرد و خیال منتظران را راحت کرد.

این روزنامه در گزارشی با عنوان «منتظر دیدن 18 عروسک باشید» نوشت: مدیر گروه کودک و خردسال شبکه دو اعلام کرد در این قسمت از «کلاه قرمزی» ویژه سال 93 باران کوثری نیز حضور خواهد داشت، ضمن اینکه برنامه سازان با بهره گیری از 18 عروسک در تلاشند بهترین کلاه قرمزی سال های اخیر را روی آنتن ببرند.

زارعان یادآور شد: بسیاری از بازیگران سینما و تلویزیون در این سری از «کلاه قرمزی» حضور خواهند داشت. ضمن اینکه از عروسک های تازه اضافه شده می توان به پسر «فامیل دور و دوره» اشاره کرد. از میان هنرمندان حضور باران کوثری نیز در مجموعه قطعی است.



*گروه پژوهش های خبری

پژوهش**9282**2054
کد N189897

وبگردی