آفتاب
سخنگوی دولت:

دولت وقت ندارد وارد منازعات سیاسی شود/ با منتقدان مدارا می‌کنیم

دولت وقت ندارد وارد منازعات سیاسی شود/ با منتقدان مدارا می‌کنیم

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت وقت ندارد وارد منازعات سیاسی شود، گفت: از همه رسانه‌ها انتظار داریم که انصاف و عدالت و به ویژه واقع‌بینی نسبت به شرایطی که ما هم اکنون در آن قرار داریم را بیش از پیش رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه نخستین مصوبه هیات وزیران در این جلسه درباره ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 93 بود، اظهار کرد: با ارائه به هنگام لایحه بودجه 93 به مجلس و همکاری صمیمانه قوه مقننه با دولت و همچنین تصویب قانون بودجه 93 این قانون برای اینکه قابلیت اجرا در سال آینده را داشته باشد باید در چارچوب و بر اساس ضوابط اجرایی تحقق پیدا کند؛ بنابراین لازم است طبق قانون به تصویب هیات وزیران برسد.

وی با بیان اینکه هیات محترم وزیران امروز نسبت به تصویب ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 93 اقدام کرد افزود: همچنین برخی آیین‌نامه‌های اجرایی در این راستا به تصویب هیات وزیران رسید.

نوبخت در ادامه گفت: از آنجایی که بخشی از مایحتاج مردم و کالاهای مورد نیاز از خارج وارد و بخشی از تولیدات نیز صادر می‌شوند باید برای این کالاها سود بازرگانی در نظر گرفت و البته لازم است که این سود طبق قانون به تصویب هیات وزیران برسد؛ بنابراین خوشبختانه امروز بخش دیگری از وقت جلسه هیات وزیران در ارتباط با ایفای تعیین این سود بازرگانی و همچین تعرفه‌ها گذشت و در نهایت مجموعه سود بازرگانی و تعرفه‌ها به تصویب رسید تا ما در سال 93 در این راستا هیچ خلاء قانونی نداشته باشیم.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری، اظهار کرد: در جلسه امروز بخشی از احکام و مصوباتی که به ویژه در ارتباط با مشکلات طرح‌های عمرانی برای استان‌ها بود از سوی هیات وزیران به تصویب رسید.

نوبخت گفت: در حالی که سال 92 به پایان می رسد به رغم ناکافی بودن منابع درآمدی‌مان توانستیم نسبت به اولویت‌هایی که در قانون تعیین شد همچنین نسبت به همه پرداخت‌های حقوق و دستمزد کارکنان اقدام کنیم، ضمن اینکه آن بخش که مربوط به معوقات طرح‌های عمرانی نسبت به پیمانکاران بود فراهم شد و همین امروز برای معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور این امکان ایجاد شد که به نیابت از دولت نسبت به پرداخت قابل توجهی از دیون پیمانکاران اقدام شود.

وی تاکید کرد: ظرف روزهای آینده پیمانکاران طرح‌های عمرانی هم می‌توانند بخش قابل توجهی از بدهی‌هاشان را به کارگران و کارمندانشان را از طریق تادیه بدهی که از سوی دولت به آنها پرداخت می‌شود، پرداخت کنند.

سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه امیدواریم در سال 93 بتوانیم شرایط مطلوبی را برای مردم بزرگوارمان از جهت بهبود وضعیت معیشت داشته باشیم، خاطرنشان کرد: با توجه به روند کاهنده تورم امیدواریم این روند در ماه‌های آینده نیز ادامه پیدا کند و با بهبود وضعیت اقتصادی، سیاسی در عرصه‌های بین‌الملل شاهد موفقیت در این بخش‌ها باشیم و بیش از پیش نسبت به تامین حقوق شهروندان در چارچوب قانون اساسی موفق باشیم.

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری از نوبخت پرسید اگر به عقب بر می‌گشتید آیا سبد کالا به همان شکل که توزیع شد توزیع می‌کردید، سخنگوی دولت در این باره گفت: با توجه به نظرسنجی که دیروز یکی از رسانه‌های نوشتاری منعکس کرد این موضوع استنباط شد که با وجود نواقصی که در توزیع سبد کالا وجود داشته خوشبختانه اکثریت مردم با همه کاستی‌ها از این روند ابراز رضایت کردند و بیش از 70 درصد نیز از اقلامی که برای این سبد انتخاب شده بود راضی بودند اگرچه برخی معتقد بودند که اگر به جای سبد کالا وجه نقد ارائه می‌شد بهتر بود.

همان خبرنگار از نوبخت پرسید بهترین تصمیمی که در سال 92 از سوی دولت اتخاذ شده چه بود؟ سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش به کاهش نرخ تورم و بیکاری اشاره و اظهار کرد: اگرچه روند تغییر نرخ بیکاری و قیمت‌ها و تورم نزولی است، اما باز هم این وضع را به هیچ وجه قابل دفاع نمی‌دانیم مجموعه‌ سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی و غیره منجر رضایت مردم شود.

خبرنگار دیگری درباره سهمیه بنزین در عید نوروز سوال کرد که نوبخت در این باره گفت: در این راستا مصوبه جدیدی نداشتیم و آن چه که در گذشته وجود داشته در حال استمرار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود و در قالب پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، اظهار کرد: ما شب گذشته نیز در این باره جلسه داشتیم و به طور کلی باید بگویم از سال 93 مرحله جدید قانون هدفمند کردن یارانه‌ها کلید خواهد خورد و اجرایی می‌شود.

نوبخت با بیان اینکه نخستین گام برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها ثبت‌نام است که این ثبت‌نام‌ها از 20 فرودین‌ ماه آغاز می‌شود، اظهار کرد: در دو هفته اول بهتر است که مردم تنفس داشته باشند و مشغول گذارندن تعطیلات نوروزی باشند، ولی به هر ترتیب از همان آغاز سال 93 مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها کلید خواهد خورد و اجرایی می‌شود.

سخنگوی دولت در ادامه درباره اینکه یارانه‌ها در فاز دوم به چه کسانی تعلق می گیرد؟ خاطر نشان کرد: در فرمی که در فضای مجازی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد از آنها اطلاعاتی طلب می‌شود که طی آن میزان درآمدی که دارند مشخص خواهد شد.

نوبخت گفت: مردم خودشان می‌توانند این موضوع را اظهار کنند که آیا نیازمند یارانه هستند یا نه. اگرچه این حق در اختیار در دولت قرار داده شده که سطح درآمدی افراد را مورد بررسی قرار دهد. ضمن اینکه عدم ثبت‌نام لزوما به این معنا نیست که افرادی که ثبت نام نکرده‌اند حتما مستغنی هستند و نیازی به این مبالغ ندارند بلکه آنها ترجیح می‌دهند که در یک حرکت ملی به خدمتگذاران‌شان در دولت کمک کنند تا آنها با جمع کردن این مبالغ جزیی (45هزار تومان‌ها) بتواند منابع بزرگی داشته باشد که از طریق آن هم به تولید کمک کند و هم اینکه به وضعیت سلامت و بهداشت جامعه بپردازد و هم اینکه یک بیمه درمانی گسترده را در اختیار همگان قرار دهد و نسبت به بهبود محیط زیست و شبکه حمل و نقل اقدام کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در مرحله دوم هدفمند کردن یارانه‌ها دولت به دنبال این نیست که منبعی ایجاد و منابع مالی خود را تکمیل کند. نه تنها دولت از این محل به خزانه چیزی واریز نمی‌کند بلکه 11 هزار و 300 میلیارد تومان از بودجه عمومی هم برخواهد داشت و این مقدار را بین خانوارها بلکه در جهت سلامت جامعه، بهبود محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، شبکه حمل و نقل استفاده خواهد کرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه تاکنون چه عواملی باعث شده 5 سرباز ربوده شده آزاد نشود؟ ضمن تشکر از طرح این سوال به دلیل مورد توجه قرار دادن یاد این افراد گفت: تردیدی نداشته باشید که اگر در این جلسات این سوال مطرح بشود یا اینکه این طور نباشد این موضوع برای مسئولان کشور یک وظیفه ملی قلمداد می‌شود.

وی گفت: ای کاش وقت مساعدی وجود داشت تا ما تک تک کارهایی که در این باره صورت می‌گیرد را توضیح دهیم.

نوبخت افزود: باید هم امیدوار باشیم و هم اینکه دعای خیر برای آنها داشته باشیم تا هر زودتر این 5 عزیز به جمع خانواده‌های خود برگردند.

سخنگوی دولت در پایان این نشست خبری ضمن تشکر از اصحاب رسانه به خاطر همکاری با دولت تدبیر و امید گفت : اگر قصوری از سوی من و همکاران بنده نسبت به شما صورت گرفته بر ما ببخشایید و شما هم ما را دعا کنیم تا بتوانیم بهتر به مردم‌مان خدمت کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که واکنش دولت نسبت به عده ای که به دنبال چوب لای چرخ دولت هستند در سال 93 چه خواهد بود گفت: روند گذشته نشان داده است که دولت نسبت به منتقدانش با مدارا برخورد می‌کند و با آنها مدارا داشته است.

نوبخت تاکید کرد: شاید بخش قابل توجهی از انتخاب این رویکرد برای این است که کارهای زیادی باقی مانده است که ما باید انجام دهیم؛ بنابراین هرگونه صرف انرژی که به تنازعات و برخوردهای سیاسی منجر شود باعث می‌شود که این انرژی از خدمت به مردم گرفته شود.

وی با بیان اینکه در این راستا جبهه وسیعی نیز در خارج داریم و در عرصه بین المللی با مذاکره در حال استیفای حقوق ملی‌مان هستیم افزود: بنابراین وقتی برای دولت باقی نخواهد ماند به همین جهت در این منازعات سیاسی وارد نمی‌شود و از آن سو نیز از همه رسانه‌ها انتظار داریم که مراعات انصاف و عدالت و به ویژه واقع‌بینی نسبت به شرایطی که ما هم اکنون در آن قرار داریم را بیش از پیش رعایت کنند.

انتهای پیام

کد N189809

وبگردی