آفتاب

زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها/ مقدمات کار فراهم شده است

زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها/ مقدمات کار فراهم شده است

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه مرحله دوم هدفمندی یارانه ها از ابتدای سال 93 اجرا خواهد شد گفت: اجازه بدهید مردم دو هفته تنفس داشته باشند پس از آن در این خصوص اقدام خواهد شد.

به گزارش آفتاب به نقل از مهر، محمد باقر نوبخت در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت در سال 92 در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه دولت بنا دارد همچون روال گذشته اجرای فاز دوم هدفمندی را به صورت ناگهانی اعلام کند یا اینکه برنامه ریزی مشخصی در این زمینه وجود دارد اظهار کرد: مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در تبصره 21 بودجه سال 93 منعکس شده است که نخستین گام آن ثبت نام افراد است که از 20 فروردین ماه آغاز خواهد شد.

وی افزود: ما همه مقدمات مربوط به اجرای فاز دوم هدفمندی را از گذشته فراهم کرده ایم و دیشب نیز جلسه مفصلی در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها داشتیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: اجازه بدهید مردم دو هفته تنفس داشته باشند پس از آن در این خصوص اقدام خواهد شد به صورت کلی از آغاز سال 93 مرحله دوم هدفمندی یارانه ها کلید می خورد و اجرایی خواهد شد.

نوبت آخرین مصوبات هیئت وزیران در سال 1392 را تشریح کرد.

محمدباقر نوبخت از تصویب ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1393 در هیئت وزیران خبر داد و اظهار کرد: در جلسه امروز همچنین برخی آیین نامه های اجرایی تبصره های مختلف قانون بودجه سال 1393 هم تصویب شد.

سخنگوی دولت از دیگر مصوبات امروز هیئت وزیران به سود بازرگانی برای واردات و صادرات کالا اشاره کرد و افزود: دولت با این تصمیم راه را برای واردات کالاها و مایحتاج ضروری مردم تسهیل کرد.

نوبخت اظهار کرد: هیئت وزیران همچنین برای تکمیل اعتبارات طرح‌های عمرانی به خصوص در استان‌ها مصوبه داشت.

وی در ادامه با اشاره به تلاش دولت در سال 92 برای تغییر نرخ بیکاری و کاهش قیمت‌ها اظهار داشت: دولت در این زمینه قدم‌های مؤثری برداشت اگر چه این وضع را مطلوب و قابل دفاع نمی دانیم.

نوبخت گفت: درباره سهمیه بنزین شهروندان تصمیمی گرفته نشده است.

وی افزود: سال 92 در حالی به پایان می رسد که دولت به رغم ناکافی بودن منابع درآمدی، توانست به اولویت‌های قانون درباره همه پرداختی‌های حقوق و دستمزد کارکنان خود اقدام کند و معوقات طرح‌های عمرانی را نیز بپردازد.

سخنگوی دولت گفت: بهبود معیشت و وضع اقتصادی مردم همچنان از اولویت‌های دولت است و امیدواریم روند کاهنده نرخ تورم در ماه‌های آینده نیز ادامه پیدا کند.

نوبخت افزود: در فرمی که از این تاریخ در فضای مجازی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد از آنها اطلاعاتی خواسته می شود که وضع خود را به عنوان سرپرست خانوار منعکس کنند و در واقع به نوعی خوداظهاری می کنند و خودشان خواهند گفت که آیا به این مبلغ یارانه نیاز دارند یا خیر.

وی اضافه کرد: اما در نهایت بند «و» تبصره 21 این حق را در اختیار دولت قرار داده است که از یک سطحی به بعد فرد نیازمند را دولت تعیین کند.

نوبخت ادامه داد: ثبت نام نکردن به این معنا نیست که فرد نیازی ندارد بلکه او ترجیح داده است در یک حرکت ملی به دولت کمک کند تا با جمع کردن این مبالغ یارانه منابع بزرگی داشته باشد تا به تولید، بهداشت، بیمه درمانی و همین طور حفظ محیط زیست و حمل و نقل عمومی اقدام کند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در سال دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها دولت دنبال این نیست که منابع مالی برای خود ایجاد کند و کسری بودجه اش را تقلیل دهد بلکه از این مبالغ هیچ ریالی به خزانه دولت واریز نمی شود و در عین حال دولت 11 هزار و 300 میلیارد تومان از بودجه عمومی برمی‌دارد و برای سلامت، محیط زیست و غیره هزینه می کند.

وی در خصوص وضعیت 5 سرباز ربوده شده ایرانی و اینکه چه عواملی باعث عدم آزادی آنها تاکنون شده است خاطرنشان کرد: چه در خصوص این موضوع سئوال شود یا اینکه سئوالی مطرح نشود آزادی این سربازان یک وظیفه ملی برای همه مسئولان است.

نوبخت گفت: ای کاش امکان بیان تک تک کارهایی که در خصوص آزادی این افراد انجام شده است وجود داشت آن وقت می توانستیم متوجه شویم که در این خصوص چه اقداماتی انجام شده.

سخنگوی دولت تصریح کرد: به موقع در خصوص اقدامات انجام شده به منظور آزادی 5 سرباز ایرانی  اطلاع رسانی خواهم کرد. لذا هم به آزادی این 5 سرباز غیور ملت امیدوار باشید و هم دعای خیرتان تقویت شود تا این عزیزان به جمع خانواده های خود برگردند.

سخنگوی دولت در خصوص رویکرد دولت در مقابل منتقدان در سال 93 اظهار کرد: اینکه دولت با منتقدان خود چگونه برخورد کند بسیار اهمیت دارد. روند گذشته نشان از مدارا داشت شاید برای اینکه دولت باید کارهای زیادی انجام دهد و صرف هرگونه انرژی برای مقابله با تنازعات و برخوردهای سیاسی باعث می شود فرصت خدمت به مردم گرفته شود.

وی افزود: ضمن اینکه ما جبهه ای در خارج در مقابل خود داریم که  برای رفع مشکلات در حال مذاکره هستیم. دولت به تنازعات سیاسی وارد نخواهد شد و از رسانه ها نیز انتظار انصاف و واقع بینی دارد.
کد N189792

وبگردی