آفتاب

عبدالله گل: آغاز مجدد جنگ سرد به نفع هیچ کس نیست

عبدالله گل: آغاز مجدد جنگ سرد به نفع هیچ کس نیست

رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به تحولات اوکراین و کریمه اعلام کرد، آغاز مجدد دوران جنگ سرد نفعی برای هیچ جناحی نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه‌ی تی‌.آر.تی، عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه که به دانمارک سفر کرده است، با نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد.

وی پس از دیدار با نخست‌وزیر دانمارک در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: با نخست وزیر دانمارک درباره‌ی رویدادهای اوکراین و کریمه به صورت مفصل رایزنی کردیم.

رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه خاطرنشان کرد که دو کشور بر اهمیت توجه به تمامیت ارضی اوکراین تاکید دارند.

عبدالله گل با اشاره به این که در تحولات اوکراین تمامی جناح‌ها باید خویشتنداری داشته باشند و به قوانین بین‌المللی توجه کنند، ادامه داد: آغاز مجدد دوران جنگ سرد برای هیچ جناحی منفعتی نخواهد داشت و همه را متضرر خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد: دانمارک موشک‌هایی را برای استقرار در مرز ترکیه و سوریه ارسال کرده است و نظامیان دانمارکی نیز در ترکیه حضور دارند.

عبدالله گل همچنین با اشاره به ورود گروهی از شهروندان سوری به ترکیه اظهار کرد: ترکیه تاکنون مبلغ 3 میلیارد دلار برای میزبانی پناهجویان سوری هزینه کرده است و در این زمینه نیازمند حمایت دیگر کشورهاست.

وی همچنین بر اهمیت ارسال کمک‌های بین‌المللی به سوریه و پیشگیری از توسعه نفوذگروههای افراطی سوری تأکید کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با نخست وزیر دانمارک به روابط این دو کشور پرداخت و گفت که این روابط از دوران عثمانی آغاز شده و از آن زمان تاکنون به صورت نزدیک و تنگاتنگ پیگیری شده است.

عبدالله گل بر تمایل آنکارا برای گسترش همکاری‌ها با دانمارک تأکید کرد و گفت که از تجار ترکیه خواسته است همکاری‌هایشان را با دانمارک بیشتر کنند.

از سوی دیگر، تورنینگ اشمیت، نخست‌وزیر دانمارک نیز سفر عبدالله گل به کشورش را نشانه‌ای از استحکام روابط دو کشور دانست.

نخست‌وزیر دانمارک به موضوع تحولات اکراین پرداخت و خاطرنشان کرد: نتیجه‌ همه‌پرسی در کریمه قابل قبول نیست.

اشمیت اظهار کرد: آنچه ولادیمیر پوتین درباره‌ کریمه مطرح کرده باعث ایجاد نگرانی است.

وی در ادامه تصریح کرد: سران اتحادیه اروپا به زودی در نشستی مسأله کریمه را مورد بررسی قرار خواهند داد.

انتهای پیام

کد N189744

وبگردی