آفتاب

خطراتی که دستشویی بین راهی برای زنان به بار می آورد

خطراتی که دستشویی بین راهی برای زنان به بار می آورد

يکي از دغدغه‌هايي که براي برخي خانم‌ها در طول سفرهاي نوروزي ايجاد مي‌شود، اجبار به استفاده از دستشويي‌هاي بين‌راهي است که برخي از آنها بهداشت مناسبي ندارند...

به گزارش آفتاب به نقل از سلامت نیوز، گروهي از افراد معتقدند رفتن به دستشويي‌هاي بين‌راهي، شانس ابتلا به عفونت‌هاي واژن را افزايش مي‌دهد و گروه ديگري هم مي‌گويند با رفتن به اين دستشويي‌ها، دچار مشکلاتي مانند سوزش ادرار يا عفونت‌هاي قارچي شده‌اند. به‌همين بهانه سراغ دکتر طاهره افتخار، متخصص زنان و عضو هيات علمي دانشگاه علوم‌پزشکي تهران رفتيم تا با درست و غلط اين باورهاي رايج درباره دستشويي‌هاي بين‌راهي بيشتر آشنا شويم.
چرا احتمال ابتلا به عفونت‌هاي دستگاه تناسلي در طول سفر بيشتر مي‌شود؟
برخلاف باور بيشتر مردم، استفاده از دستشويي‌هاي بين‌راهي، بزرگ‌ترين و مهم‌ترين عامل افزايش ابتلا به عفونت‌هاي دستگاه تناسلي در خانم‌ها نيست و خود خانم‌ها ناخواسته در طول سفر شرايط ابتلا به اين عفونت‌ها را فراهم مي‌کنند. از آنجا که در طول سفر، مدت زمان زيادي را در اتومبيل مي‌نشينيم، امکان عرق کردن و ايجاد رطوبت و گرما در ناحيه تناسلي به وجود مي‌‌آيد. از سوي ديگر، برخي خانم‌ها هم عادت به پوشيدن شلوارهاي تنگ و چسبان دارند. اين دو عامل مي‌توانند فرد را مستعد ابتلا به عفونت‌هاي واژن يا عفونت‌هاي قارچي کنند.
چاره رهايي از شر اين عفونت‌ها در سفر چيست؟
اينکه اولين عامل زمينه‌اي ايجاد آن را حذف کنيد. مثلا به‌جاي شلوارهاي تنگ و چسبان، شلوارهاي نخي و آزاد بپوشيد. لباس‌ زيرتان هم حتما نخي باشد. در صورت امکان،‌ هر يکي دو ساعت يکبار هم توقفي داشته باشيد و از ماشين پياده شويد تا امکان ايجاد تعريق، رطوبت و گرما (که جزو عوامل ابتلا به عفونت‌هاي قارچي محسوب مي‌شوند) در ناحيه تناسلي کم شود. خيلي از افراد در طول سفر، دچار سوزش ادرار هم مي‌شوند. آيا مي‌توان اين مشکل را به استفاده از دستشويي‌هاي بين‌راهي نسبت داد يا دليل ديگري براي ابتلا به آن مطرح است؟
علت بروز سوزش ادرار هم مانند عفونت‌هاي تناسلي، خود فرد است تا استفاده از دستشويي‌هاي بين‌راهي. مثلا برخي افراد، در طول سفر آب و مايعات کافي نمي‌نوشند و همين مساله مي‌تواند باعث غليظ شدن ادرار آنها و در مواردي هم احساس سوزش ادرار شود بنابراين خانم‌ها حتما در طول سفر هم مانند روزهاي عادي سال، بايد به‌اندازه کافي و حدود 6 تا 8 ليوان آب و مايعات بنوشند تا مشکلي از اين نظر برايشان ايجاد نشود. ضمن اينکه نبايد به‌هيچ‌وجه در طول سفر، ادرار خود را نگه دارند و با اين کار، باعث تشديد سوزش ادرار شوند.
پس به‌نظر شما، دستشويي‌هاي بين‌راهي، حتي اگر بهداشت مناسبي هم نداشته باشند، نمي‌توانند باعث ابتلا به بيماري در ناحيه تناسلي شوند؟ معمولا اين اتفاق نمي‌افتد؛ مگر اينکه آن دستشويي به اندازه غيرقابل تحملي آلوده باشد. اگر هم مي‌خواهيد از بيمار نشدن خود در صورت استفاده از دستشويي‌هاي بين‌راهي مطمئن شويد، از شلنگ‌هاي دستشويي که روي زمين افتاده‌اند يا حتي آويزان هستند، استفاده نکنيد. با استفاده‌نكردن از اين شلنگ‌ها، ديگر نيازي به دست زدن به شيرهاي احتمالا آلوده آب هم نيست. به جاي استفاده از اين شلنگ‌ها، مي‌توانيد يک بطري کوچک آب تميز با خودتان ببريد و براي شستشو از آن استفاده کنيد.
آلوده بودن دست‌هاي خودمان هم مي‌تواند عاملي براي ابتلا به مشکلات تناسلي در طول سفر باشد؟
بله، بنابراين پيش از رفتن به دستشويي بين‌راهي يا در مواردي که ساعت‌هايي بيرون از منزل بوده‌ايد و دستتان آلوده است، ابتدا دست‌هاي خود را با آب و مواد شوينده مناسبي بشوييد. با اين کار، در صورت تماس دستتان با پوست ناحيه تناسلي يا با دستمالي که قرار است خودتان را با آن خشک کنيد، ديگر امکان ايجاد بيماري‌هاي عفوني در ناحيه تناسلي ‌وجود نخواهد داشت. به‌طورکلي، اگر خودتان در طول سفر نظافت و بهداشت فردي را رعايت کنيد، شانس ابتلا به عفونت‌هاي ادراري، عفونت‌هاي قارچي يا سوزش ادرار تاحد مطلوبي کاهش مي‌‌يابد. نکته ديگر هم اين است که اگر در بين‌راه، امکان شستن دست‌ها وجود نداشت، قبل از رفتن به دستشويي مي‌توانيد يک دستکش يکبار مصرف، دستتان کنيد تا هم از تماس با آلودگي‌هاي دستشويي درامان بمانيد و هم مشکلي از نظر شستشو برايتان پيش نيايد.
آيا استفاده از دستمال‌هاي مرطوب به‌جاي شستن ناحيه تناسلي با شلنگ‌هاي آلوده دستشويي‌هاي بين‌راهي كار درستي است؟
از آنجا که رطوبت، تاريکي و گرما مي‌توانند شانس ابتلا به عفونت‌هاي قارچي را بالا ببرند، استفاده از دستمال‌هاي مرطوب و مخصوص پاک کردن ناحيه تناسلي در صورتي توصيه مي‌شود که بعد از پاک کردن بدن، با يک دستمال کاغذي معمولي هم اين ناحيه خشک شود تا شرايط ابتلا به عفونت‌ها به‌وجود نيايد.
 پس خشک کردن ناحيه تناسلي بعد از شستن آن در طول سفر هم ضروري است؟
بله، با اين کار احتمال ايجاد شرايط مناسب براي رشد قارچ‌ها در ناحيه تناسلي کم مي‌‌شود. به‌همين دليل بهتر است ناحيه تناسلي بچه‌ها (به‌خصوص دختربچه‌ها) را هم بعد از رفتن به دستشويي با دستمال خشک و کاملا تميز و البته دست‌هايي پاکيزه، کاملا خشک کرد. بهتر است براي پيشگيري از ايجاد تحريک‌هاي پوستي، از کشيدن دستمال روي ناحيه خودداري کنيد و فقط آن را براي جذب آب، روي پوست بدن بگذاريد و برداريد.
برخي افراد مجبور به استفاده از آب‌هاي روان براي شستن ناحيه تناسلي در طول سفر مي‌شوند. آيا اين کار مشکلي براي آنها ايجاد نخواهدکرد؟
معمولا آب‌هاي روان و شفاف که گل‌آلود نيستند، مشکل چنداني ندارند و مي‌توان براي شستن ناحيه تناسلي در موارد اضطراري از آنها استفاده کرد اما آب‌هاي راکد، آب‌هاي گل‌آلود و حتي برخي آب‌هاي روان هم مي‌توانند در مواردي باعث ايجاد حساسيت‌هاي پوستي يا ابتلا به کهير در ناحيه تناسلي شوند. به‌همين دليل استفاده از آنها با اما و اگرهاي زيادي همراه خواهد بود و نمي‌توان اطمينان کاملي به اين آب‌ها داشت. حتما براي سفر، چند دست لباس زير نخي با خودتان ببريد تا در صورت تعريق ناحيه تناسلي يا آلوده شدن لباس زيرتان، امکان عوض کردن سريع و مداوم آن و پيشگيري از ابتلا به مشکلات مربوط به ناحيه تناسلي وجود داشته باشد.
خلاصه اينکه...
• ابتدا دست‌هاي خود را با آب و مواد شوينده مناسبي بشوييد و سپس به دستشويي بين راهي برويد و اگر در بين‌راه هم امکان شستن دست‌ها وجود نداشت، قبل از رفتن به دستشويي مي‌توانيد يک دستکش يکبار مصرف، دستتان کنيد تا هم از تماس با آلودگي‌هاي دستشويي درامان بمانيد، هم مشکلي از نظر شستشو برايتان پيش نيايد.
• بهتر است ناحيه تناسلي بچه‌ها (به‌خصوص دختربچه‌ها) را بعد از رفتن به دستشويي با دستمال خشک و کاملا تميز و البته با دست‌هايي کاملا پاکيزه، کاملا خشک کرد.
کد N189486

وبگردی