آفتاب

در سومین دور مذاکرات ایران و ۱ + ۵ چه گذشت؟

 در سومین دور مذاکرات ایران و ۱ + ۵ چه گذشت؟

معاون وزیر امورخارجه بامداد امروز در پایان نخستین روز مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین ، فضای مذاکرات را خوب و جدی خواند و گفت: بحث ها خیلی سریع و رک در عین حال در یک فضای سالم مطرح شد.

 

به گزارش آفتاب به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای کشورمان  پس از پایان روز نخست مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین در  نشست توجیهی برای خبرنگاران ایرانی افزود: در این دور دو طرف، ایده های کلی خود را بیان می کنند و بیشتر تلاش بر این است که به یک درک مشترک از موضوعی که مورد بحث مان هست برسیم و در مرحله بعد براساس آن درک مشترک بتوانیم به یک متن مشترک برسیم.

عراقچی گفت: شروع مذاکرات با یک جلسه دوجانبه بین آقای ظریف و خانم اشتون بود که در این جلسه روی شکل کار و برنامه کار این دو روز تبادل نظر شد. همچنین آقای ظریف در خصوص سفر اخیر خانم اشتون و تبعاتش توضیحاتی دادند و بیان کردند که چگونه این سفر بر اعتماد مردم ایران و بر نوع نگاه مردم ایران به شیوه رفتار کشورهای اروپایی تاثیر منفی گذاشته است و ممکن است روند مذاکرات را تحت تاثیر قرار دهد. خانم اشتون هم توضیح داد که موضوع دیدار با به اصطلاح جوامع مدنی، همواره در سفرهای خارجی او مطرح است به خصوص چون سفر وی به ایران مصادف با روز جهانی زن شده بود تاکید داشته است که با تعدادی از خانم ها دیدار کند و این برنامه را معمولا با دولت میزبان و وزارت امور خارجه محل هماهنگ نمی کند چون دیدار با جوامع مدنی است.
به گفته آقای عراقچی در سه جلسه مفصل که در سطح معاونان وزیر انجام شد نحوه برداشته شدن تحریم ها در راه حل نهایی ، موضوع غنی سازی و ابعاد آن و همکاری های صلح آمیز هسته ای بین المللی با ایران بررسی شد و روز چهارشنبه هم در خصوص موضوع اراک و رفع نگرانی های مربوط به راکتور آب سنگین اراک مذاکره خواهد شد .
وی فضای مذاکرات را خوب و جدی خواند و گفت : بحث ها خیلی سریع و رک در عین حال در یک فضای سالم مطرح شد اما هنوز زود است قضاوت کنیم که گفتگوها سازنده بوده یا نه ولی حتما بحث های مفید بود چون کمک می کند به رسیدن به درک مشترک.
عراقچی درباره تاثیر بحران کریمه بر مذاکرات وین هم گفت: اگرچه سایه کریمه بر سر مذاکرات بود اما تاثیر واضحی در آن نداشت.
به گفته  معاون وزیر امور خارجه کشورمان دور بعدی مذاکرات 1+5 و ایران 18 تا20 فروردین و احتمالا در وین برگزار می شود.
کد N189448

وبگردی