آفتاب

راکتور آب سنگین اراک؛ محور مذاکرات روز چهارشنبه ایران و 1+5

راکتور آب سنگین اراک؛ محور مذاکرات روز چهارشنبه ایران و 1+5

وین - ایرنا - مذاکرات فشرده و سنگین هسته ای در اولین روز نشست وین 2 در هتل کوبرگ با گفت و گو های دوجانبه هیات های مذاکره کننده هسته ای برای نزدیک تر کردن دیدگاه ها به یکدیگر ادامه یافت.

به گزارش ایرنا، بعد از پایان نشست بعداز ظهر معاونان وزیران امورخارجه هفته کشور مذاکره کننده در وین، گفت و گو های دو جانبه هیات ها با هدف نزدیک تر کردن دیدگاه ها برای انجام نشست سوم آغاز شده است.

در اولین روز از مذاکرات هسته ای وین 2،تاکنون یک نشست ایران و 1+5 درسطح ظریف و اشتون برگزار شده و دو نشست در سطح معاونان بوده است.

به گفته یک مقام مطلع در تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به ایرنا، قرار است نشست سوم در سطح معاونان وزیران خارجه نیز امشب برگزار شود.

بحث اصلی مذاکرات دو طرف در اولین روز گفت و گوها رفع تحریم ها، ابعاد غنی سازی اورانیوم در ایران و همکاری های بین المللی در زمینه فعالیت های هسته ای صلح آمیز بوده است.

ایران و 1+5 فردا ( چهارشنبه) در دومین روز از مذاکرات هسته ای وین 2 درمورد راکتور آب سنگین اراک تبادل نظر خواهند کرد.

محمد جود ظریف وزیر امور خارجه پیش از این گفته بود تهران به دنبال توقف راکتور آب سنگین اراک نیست و این خط قرمز ایران است ، اما به رفع نگرانی های برخی طرف ها در مورد اشاعه تسلیحات هسته ای خواهد پرداخت.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انر‍ژی اتمی هم گفت: این مجتمع با دانش و فناوری ایرانی ساخته شده و 87 درصد پیشرفت داشته است. قبلا خواسته هایی در خصوص برچیده شدن یا تبدیل آن مطرح بود که بعضی از آنها در حد « آرزو» بود.

وی افزود: ما از این مقاطع عبور کرده ایم واکنون صحبت بر سر این است که وقتی این مجتمع راه اندازی شد ، می تواند پلوتونیویم داشته باشد. از این نوع راکتورها در دنیا زیاد است. ما هم می گوییم بر همان روش و اساس آنها کار می کنیم. البته با توجه به نگرانی هایی که آنها در خصوص بازفرآوری دارند این امکان وجود دارد که برای دوره ای ای بازفرآوری انجام نشود. ولی در دراز مدت وقتی که نگران ها برطرف شد این فرایند به عنوان یکی از حقوق جمهوری اسلامی انجام خواهد شد.

اروپام** 1701** 1553
کد N189009

وبگردی