آفتاب

اوباما خواستار نشست رهبران گروه هشت درقبال بحران اوکراین شد

اوباما خواستار نشست رهبران گروه هشت درقبال بحران اوکراین شد

تهران - ایرنا - ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه از رهبران گروه هشت به استثنای روسیه دعوت کرد تا برای بررسی اقدامات بیشتر در پاسخ به تحرکات روسیه در اوکراین هفته آینده در نشست فوق العاده ای در اروپا شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن، ˈکایتلین هایدنˈ سخنگوی کاخ سفید گفت که اوباما خواستار نشست رهبران هفت کشور و اتحادیه اروپا در حاشیه اجلاس هسته ای هفته آینده در هلند است.

روسیه، یکی از 53 کشوری است که هفته آینده در نشست هسته ای لاهه شرکت می کند.

هایدن گفت که تمرکز نشستی که اوباما آن را سازماندهی می کند، ˈبر اوضاع در اوکراین و برداشتن گام احتمالی بیشتری از طرف گروه هفت در پاسخ به تحولات در این کشور و حمایت از کی یف معطوف است.ˈ

کاخ سفید بلافاصله پس از امضای معاهده الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، خبر از برگزاری این نشست داد.

گروه هفت متشکل از آمریکا، انگلیس، آلمان، ژاپن، فرانسه، ایتالیا و کانادا است. روسیه در دهه 90 میلادی به این گروه پیوست تا گروه 8 تشکیل شود. گروه 8 در سال های اخیر تحت الشعاع گروه 20 قرار گرفته است که چین و بازارهای نوظهور را در برمی گیرد.

در همین حال، ˈلوران فابیوسˈ وزیر امور خارجه فرانسه امروز (سه شنبه) گفت که رهبران گروههشت تصمیم گرفته اند عضویت روسیه در این گروه را به دلیل تحرکات نظامی این کشور در شبه جزیره کریمه به حال تعلیق درآورند. این در حالی است که دیگر کشورهای عضو گروه 8 اعلام کردند که هنوز تصمیمی در ارتباط با آینده روسیه در این گروه اتخاذ نشده است.

وزارت امور خارجه انگلیس نیز امروز با اعلام اینکه روسیه همچنان عضو گروه 8 است، تعلیق این کشور از این گروه را منتفی ندانست.

مترجمام**9109**5981
کد N188925

وبگردی