آفتاب

روزنامه نوای وقت: دولت پاکستان در همکاری با ایران صداقت داشته باشد

روزنامه نوای وقت: دولت پاکستان در همکاری با ایران صداقت داشته باشد

اسلام آباد - ایرنا - روزنامه ˈنوای وقتˈ روز سه شنبه نوشت : مقام های اسلام آباد باید در همکاری با جمهوری اسلامی ایران بویژه پیشبرد و اجرای پروژه انتقال گاز از ایران به پاکستان صداقت داشته باشند.

این روزنامه اردو زبان چاپ شهر اسلام آباد امروز در گزارشی با عنوان ˈراه حل انقلابی برای تکمیل پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستانˈ با اشاره به مخالفت استکبار جهانی و در راس آن آمریکا در اجرای خط لوله صلح، تضعیف نظام اقتصادی ایران را هدف اصلی آمریکا دانست.

این منبع می نویسد: پروژه انتقال گاز از ایران در مقایسه با سایر پروژه های انرژی بمنظور پایان دادن به بحران طولانی مدت انرژی در پاکستان بسیار مهم است.

در گزارش این روزنامه به دولت پاکستان پیشنهاد شده؛ برای تامین احداث خط لوله صلح می توان از در آمد تلفن همراه در این کشور استفاده کرد ، در پاکستان بیش از 120 میلیون مشترک تلفن همراه وجود دارد اگر از هر مشترک روزی یک روپیه عوارض و مالیات بیشتر دریافت شود ؛ ماهیانه چهار میلیارد روپیه ( حدود 40 میلیون دلار ) پس انداز خواهد شد که برای احداث پروژه انتقال گاز از ایران تا پیش از زمستان سال 93 ( دی ماه 93 آخرین مهلت قانونی تکمیل پروژه از سوی دولت پاکستان ) کفایت می کند.

نوای وقت به دولت پاکستان پیشنهاد کرد که در کنار خط لوله گاز حتما یک خط لوله انتقال نفت از ایران نیز احداث شود.

پنجشنبه گذشته خانم ˈتسنیم اسلمˈ سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان تاکید کرد که اسلام آباد عزم راسخی بمنظور پیشبرد و اجرای پروژه انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران به پاکستان موسوم به طرح خط لوله صلح دارد.

به نقل از رسانه های خبری ؛ شاهد خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان و برخی مقام های پاکستانی بارها با ادعایی تکمیل خط لوله صلح را در این زمان که ایران از سوی آمریکا و غرب تحریم شده غیر قابل اجرا دانستند.

قرارداد انتقال گاز از ایران به پاکستان سال 1389 (2010 میلادی) امضا شد و براساس این قرارداد قرار است گاز طبیعی ایران از میدان پارس جنوبی در استان بوشهر به بندر نوابشاه در جنوب پاکستان منتقل شود.

این قرارداد گازی به دلیل برنامه نهایی امتداد آن تا هند، ˈخط لوله صلحˈ نام گرفته است.ایران قرار است از اواخر سال 1393( پایان 2014 و اوایل 2015 میلادی) روزانه 21 میلیون و500 هزار مترمکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر کند.

اخیرا تعدادی از نمایندگان مجلس سنای پاکستان از عملکرد ضعیف دولت اسلام آباد در اجرا و پیشبرد طرح انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران به پاکستان انتقاد کردند.

آساق ** 1095**5981
کد N188842

وبگردی