آفتاب

دور نخست مذاکرات ایران و 5+1 برگزار شد/ آغاز مذاکرات وین 2

دور نخست مذاکرات ایران و 5+1 برگزار شد/ آغاز مذاکرات وین 2

دور نخست مذاکرات معاونان اعضای گروه 5+1 در وین آغاز شد.

به گزارش خبرآنلاین، این مذاکرات به سرپرستی عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران و هلگا اشمید معاون کاترین اشتون و معاونین وزرای خارجه 5+1 در مقر اروپایی سازمان ملل برگزار شد.

دور نخست مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 پیش از ظهر سه شنبه به وقت اتریش با حضور معاونان وزیران خارجه هفت کشور در محل مقر سازمان ملل در وین آغاز شد.
در این مذاکرات درباره رفع تحریم ها، غنی سازی، همکاری های بین المللی در زمینه فعالیت های صلح آمیز هسته ای و آب سنگین اراک بحث و گفت و گو خواهد شد.
مذاکره کنندگان در این نشست و نشست های آینده درباره راهکار تدوین راه حل نهایی گفت و گو می کنند. وزیر امورخارجه کشورمان روز گذشته در بدو ورود به وین گفت که «در این دور از مذاکرات با 1+5 به دنبال تبادل نظر هستیم نه توافق.» [ ایــنــجـــا ]
پیش از آغاز مذاکرات رسمی هیات ها، ظریف و اشتون در ملاقاتی دوجانبه نحوه ادامه مذاکرات و موضوعات قابل طرح در آن را بررسی کردند.
آنچه که در این دور از گفت و گو ها مورد بحث قرار می گیرد، نتیجه نشست کارشناسان هفت کشور است که طی روزهای 12 تا 16 اسفند در وین انجام شد.

اعضای تیم مذاکرات هسته ای کشورمان با 1+5 را محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ، سید عباس عراقچی ، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه؛ مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی نژاد، مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه و امیری و رحیمیان ، از مدیران و کارشناسان انرژی اتمی تشکیل می دهند .

کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ریاست تیم مذاکره کننده 1+5 را به عهده دارد و نمایندگان 6 کشور آلمان، فرانسه ، انگلیس، روسیه ، چین و آمریکا نیز در مذاکرات حضور دارند.موضوع غنی سازی، رآکتور اراک، همکاری‌های بین‌المللی در زمینه فناوری صلح آمیز هسته‌ای و رفع تحریم‌ها از مواردی است که در دستور کار این مذاکرات قرار دارد.

ایران و کشورهای آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان در آذر ماه گذشته، نوامبر ۲۰۱۳، در ژنو توافق کردند که در یک فرصت شش ماهه برای رسیدن به یک توافق جامع و نهایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران تلاش کنند.
طبق این توافق، در این مدت جمهوری اسلامی ایران توسعه بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کرده و اجازه نظارت بیشتر داده است. در طرف مقابل هم بخشی از تحریم‌ها علیه ایران لغو شده و بخشی از درآمدهای مسدودشده ایران در چند گام به تهران بازگردانده می‌شود.

/2727

کد N188756

وبگردی