آفتاب

بغداد و ریاض؛ کدام غیرمسوولانه ، کدام واقعیت؟

بغداد و ریاض؛ کدام غیرمسوولانه ، کدام واقعیت؟

تهران-ایرنا-آخرین واکنش ها به اظهارات نسبتا تند نوری المالکی نخست وزیر عراق به حمایت دولت های سعودی و قطر از گروههای تروریستی در این کشور، اعلام خبری بود مبنی بر اینکه کشورهای عرب خلیج فارس تصمیم به تنبیه بغداد گرفته و خواستار تعلیق روابط همه جانبه دولت های عرب با این کشور شده اند.

آنطور که روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم گزارش کرده، منابع نزدیک به کشورهای حامی عربستان سعودی گفته اند، آنان تلاش خواهند کرد درجریان نشست اتحادیه در 24 مارس آینده، تمامی روابط اعراب با بغداد را به حالت تعلیق درآورند، مگر آنکه دولت عراق رسما عذرخواهی کند.

این منابع گفته اند، برای عملی شدن عذرخواهی رسمی، پیشنهاد شده که هوشیار زیباری که احتمالا در این نشست شرکت خواهد کرد، به نیابت از دولت عراق عذرخواهی کند.

ماجرا از آنجا شروع شد که نوری المالکی در جریان برگزاری کنفرانسی در خصوص مبارزه با تروریسم در هفته گذشته، برخی کشورهای منطقه، از جمله دولت های سعودی و قطر را رسما متهم کرد که از تروریست ها در عراق حمایت می کنند.

عبدالعزیز خوجه وزیر فرهنگ و تبلیغات عربستان سعودی، در واکنش به اظهارات مالکی ، آن را خصمانه و غیرمسوولانه خواند و حمایت کشورش را از تروریسم در عراق رد کرد.

اظهارات مالکی در هفته گذشته در خصوص حمایت عربستان و قطر از تروریسم درعراق، نکته تازه ای نداشت. عراقی ها پیش از این نیز بطور رسمی و غیر رسمی بارها این دو کشور را به حمایت مستقیم از تروریسم متهم کرده بودند.

آخرین بار ، زمستان امسال ، دولت عراق، مدارک و اسناد زیادی را که حمایت ریاض و دوحه از گروههای تروریستی را ثابت می کند، به کشورهای عضو اتحادیه عرب ارائه داد و حتی چندین نوبت هم گزارش ها و شکایت هایی را دراین خصوص، در سازمان ملل به ثبت رسانده است.

براساس مدارک و اسناد بسیاری که بارها از طریق رسانه های عراقی و منطقه انتشار یافته، گروههای تروریستی از طریق مرزهای سوریه و عربستان وارد این کشور شده اند و در هر عملیات و نبردی در مناطق مختلف عراق تعدادی سعودی دستگیر یا کشته می شود.

اظهارات مالکی بر ضد سعودی و قطر، علاوه بر خارج ، در داخل عراق نیز با واکنش هایی روبه رو شد و طرح این مساله که ˈاین برخورد غیر دیپلماتیک و شتابزده بوده استˈ.

دراین خصوص، جای بحث بسیاری هست، اما آنچه قابل تامل به نظر می رسد، نقش ریاض و دوحه در روند تحولات منطقه و بویژه عراق طی سالهای اخیر است و ذکر چند سوال و نکته اساسی!

اولین نکته اینکه، ریاض برغم گذشت 11 سال از تولد دولت و نظام جدید سیاسی در عراق، هنوز روابط رسمی خود را با عراق از سرنگرفته و سفارت این کشور در بغداد همچنان بسته است.

دولت سعودی در طول سالهای گذشته بارها به درخواست همکاری و تعامل بغداد برای حل اختلافات و نیز کمک به این کشور پاسخ منفی داده و در مناطقی، از جمله در سوریه بصورت علنی و رسمی از همین گروهها حمایت کرده است.

این درحالی است که میلیاردها دلار هزینه و تمامی تلاش های سیاسی و امنیتی 8 سال گذشته در جنگ با تروریسم در عراق، همچنان نتیجه نداده است و هر روز با چندین فقره عملیات تروریستی دهها تن به خاک و خون کشیده می شوند، بطوری که سال 2013 افزون بر 10 هزار تن جان خود را از دست دادند.

یک سوال مهم اینکه، ریاض و دوحه چرا در کنفرانس ضد تروریسم هفته گذشته در بغداد حضور نیافتند؟ دولت عراق از 50 کشور و سازمان بین المللی دعوت کرد که تنها عربستان و قطر غایبان بزرگ آن بودند.

مگر سازمان ملل ، آمریکا و دولت های اروپایی نبرد جاری ارتش عراق با گروههای تروریستی در استان الانبار را در دی ماه گذشته تایید نکردند؟

سوالات زیادی در عراق وجود دارد؛ می پرسند ˈسعودی ها که اخیرا از تروریسم در منطقه اعلام برائت کرده اند، چرا از همکاری با بغداد و مشارکت در برنامه های ریشه کن کردن تروریسم طفره می روند؟ˈ

عبدالعزیز خوجه می گوید، از اظهارات مالکی شگفت زده شده است، اما پاسخی برای این سوال که ˈاین همه تبعه سعودی بدون گذرنامه در عراق چه می کنند؟ˈ، ندارد.

کارشناسان معتقدند، دولت سعودی اگر اعتقاد دارد، اتهامات بی اساس است، می بایست، آن را از طریق مشارکت در مبارزه علیه تروریسم در منطقه اثبات کند؟

اکنون نوری المالکی، اتهاماتی را به دولت های سعودی و قطر وارد کرده و طرف عربستانی هم آن را رد کرده و غیرمسوولانه خوانده است، اما...

مستندات رسانه ای دلالت دارد براینکه، مالکی برای ادعاهایش، حداقل یک پوشه از مدارک واسناد را به اعضای اتحادیه عرب ارائه داده ، اما به نظر می رسد، دولت سعودی حتی زحمت به خود نداده تا رد پاها را در عراق پاک کند.

از محمد علی حیدری هایی

خاورم**1770**1586
کد N188602

وبگردی