آفتاب

مایکل مان: دیدارهای اشتون در تهران هماهنگ نشده بود

مایکل مان: دیدارهای اشتون در تهران هماهنگ نشده بود

وین - ایرنا - سخنگوی کاترین اشتون گفت که دیدارهای مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درتهران با وزیر امور خارجه ایران هماهنگ نشده بود.

به گزارش ایرنا، مایکل مان ظهر سه شنبه در نخستین نشست خبری خود در وین با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره دیدارهای اشتون در تهران گفت: دراین باره سوء تفاهم هایی ایجاد شده که در ملاقات امروز صبح اشتون و ظریف برای چند دقیقه مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

مان افزود: این عادی است که نشست هایی این چنین در سفر ها داشته باشیم . این دیدارها هم در روز جهانی زن انجام شد ولی با وزارت امور خارجه ایران دراین زمینه هماهنگ نشده بود.

سخنگوی اشتون مذاکرات ایران و 1+5 را تا این زمان دلگرم کننده توصیف کرد و گفت: پیشرفت خوبی در مذاکرات داشته ایم که دلگرم کننده است. می خواهیم هرچه زودتر به توافق نهایی برسیم ولی پیش بینی نمی کنم که این توافق چه زمانی خواهد بود.

وی این مذاکرات را سخت و پیچیده ارزیابی کرد و افزود: ولی پیشرفتی که تا این زمان حاصل شده باعث دلگرمی ما است.

** وارد جزییات شده ایم

مان خاطرنشان کرد: ساعت 8 و 30 دقیقه صبح امروز( سه شنبه) نشستی اولیه بین ظریف و اشتون برای هماهنگی دستور کار مذاکرات برگزار شد. به صورت خیلی کوتاه درباره سفر اخیر اشتون به ایران و آن سوءتفاهم کوچکی که وجود داشت ، صحبت کردیم. این دیدار به صورت مستقیم با ظریف هماهنگ نشده بود.

سخنگوی اشتون خاطرنشان کرد: در مذاکرات ماه قبل تمامی موضوع هایی که برای همه طرفین مهم بود شناسایی شد و الان ما وارد جزییات شده ایم که مبنای جزییات هم نشست های کارشناسی در این فاصله زمانی است.

وی گفت: ساعت 10 و 30 دقیقه صبح امروز همچنین نشستی با ریاست اشتون و ظریف و ساعت 11 و 45 دقیقه هم نشستی میان عراقچی و اشمید برگزار شد.

** اوکراین تاثیری بر مذاکرات ندارد

مان در پاسخ به سوالی تاکید کرد که بحران اوکراین تاثیری در روند مذاکرات ا یران و 1+5 ندارد و گفت: ما همیشه دراین زمینه منسجم و متحد بوده ایم و همچنان با همین روند به کارخود ادامه خواهیم داد.

سخنگوی اشتون در جواب به این سوال که آیا ایران با نیت خوب درحال مذاکره است، اظهارداشت: من هیچ دلیلی نمی بینم که باور کنم طرفین با نیت خوب مذاکره نکنند. ما یک توافق خیلی خوبی در ماه نوامبر بدست اوردیم و می خواهیم با همین روحیه مثبت به مذاکرات ادامه دهیم. موضوع های کلیدی شناسایی شده و ما الان وارد جزییات می شویم.

وی تاکید کرد: ما توافقی خوب و محکم و در اولین فرصت می خواهیم.

** مذاکرات، فقط هسته ای

مان در جواب به سوالی درباره واکنش ظریف به ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر ارسال سلاح گفت: اینجا در وین فقط موضوعات هسته ای محور مذاکرات است.

سخنگوی اشتون این جمله را در پاسخ به سوالی درباره تاثیر اوضاع اوکراین و کریمه بر مذاکرات ا یران و 1+ 5 تکرار کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره گزارش های رسانه های غربی مبنی بر احتمال حمله به تاسیسات هسته ای ایران گفت: من در این باره چیزی نمی دانم. موضوعی که ما الان در وین به آن می پردازیم این است که ما وارد مذاکرات جدی، محتوایی و واقعی در مورد مسائل کلیدی هسته ای شده ایم.

1701** 1553
کد N188529

وبگردی