آفتاب

سفیر افغانستان در سازمان‌ملل: توافقنامه امنیتی با آمریکا بزودی امضا می‌شود

سفیر افغانستان در سازمان‌ملل: توافقنامه امنیتی با آمریکا بزودی امضا می‌شود

سفیر افغانستان در سازمان ملل اطمینان داد که دولت افغانستان بزودی توافقنامه امنیتی با آمریکا را امضا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ظاهر طنین، سفیر افغانستان در سازمان ملل در حالی این اظهارات را خطاب به شورای امنیت این سازمان ایراد کرد که اظهارات وی بر خلاف آخرین سخنرانی حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان در پارلمان این کشور بود.

کرزای در این سخنرانی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پنج ‌آوریل انجام داد تاکید کرد که توافقنامه امنیتی با آمریکا را امضا نکرده و سربازان آمریکایی می‌توانند بر اساس زمان‌بندی افغانستان را ترک کنند زیرا ارتش افغانستان که در حال حاضر مسئولیت امنیت 93 درصد از کشور را بر عهده دارد آماده است تا مسئولیت کل کشور را تقبل کند.

سفیر افغانستان در سازمان ملل عنوان کرد که مردم افغانستان در جلسه شورای بزرگ این کشور موسوم به لویی جرگه در ماه نوامبر نشان دادند که به اهمیت تداوم روابط راهبردی با آمریکا، ناتو و جامعه بین‌الملل اعتقاد دارند.

طنین تاکید کرد: برای این هدف ما مطمئن هستیم که توافقنامه امنیتی دو جانبه با آمریکا بزودی امضا خواهد شد.

این در حالی است که قرار است نیروهای آمریکایی پس از سال 2014 به آموزش و مشاوره‌دهی به سربازان ارتش افغانستان بپردازند و همه 10 کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان گفته‌اند که توافق امنیتی با آمریکا را امضا خواهند کرد.

روز دوشنبه همچنین یان کوبیس، فرستاده ارشد سازمان ملل به افغانستان به شورای امنیت گفت که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نمایانگر نخستین انتقال قدرت دموکراتیک در تاریخ این کشور بوده و از همه شهروندان افغان خواست با رای دادن در این انتخابات نگذارند که خرابکاران و تروریست‌ها آنها را از انتخاب و آینده خود محروم کنند.

وی تاکید کرد: حتی با وجود افزایش شمار حوادث امنیتی در افغانستان خشونت‌های مرتبط با انتخابات به نسبت سال‌های 2009 یا 2010 کمتر شده اما همچنان سیر صعودی دارد.

کوبیس همچنین گفت که شدیدا از اعلامیه اخیر طالبان مبنی بر اینکه با به راه انداختن کمپین تروریستی در روند انتخابات اخلال ایجاد خواهد کرد متاثر است.

وی گفت که به رغم برخی ابتکار عمل‌های مناسب اخیر از سوی شورای عالی صلح افغانستان تحول در مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان همچنان دور از دسترس است.

کوبیس همچنین خواهان تداوم تلاش‌های صبورانه برای ایجاد یک محیط منتهی به تلاش‌های رسمی شد که طی آن سازمان ملل در افغانستان نقش برجسته‌تری به دست آورد.

طنین و کوبیس این اظهارات را کمی پیش از آنکه شورای امنیت سازمان ملل با اتفاق آراء رای به تمدید ماموریت سیاسی هیات سازمان ملل در افغانستان تا 17 مارس 2015 دهد ایراد کردند.

انتهای پیام

کد N188465

وبگردی