آفتاب
وزیر کشور در نشست خبری:

انتخابات مجلس دهم کاملاً الکترونیکی برگزار می شود/با اقدامات شبکه ای برای آسیب به ارزشهای دینی برخورد می کنیم

انتخابات مجلس دهم کاملاً الکترونیکی برگزار می شود/با اقدامات شبکه ای برای آسیب به ارزشهای دینی برخورد می کنیم

وزیر کشور تغییر قانون انتخابات و الکترونیکی انتخابات را از اولویت های وزارت کشور در سال 93 نام برد و گفت: با پیگیری های وزارت کشور در سال 93 انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی در آخرین نشست خبری خود که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد در خصوص برنامه های این وزارتخانه برای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: برای تحقق این سیاست های اقتصاد مقاومتی باید تحول اساسی در استان ها رخ دهد.

وی افزود: استان ها دارای شرایط مناسب و طبیعی هم از لحاظ اقتصادی، مالی و تکنولوژیکی و نیروی انسانی مدیر و ماهر هستند اما نظام برنامه ریزی ما و همچنین نظام بودجه ریزی ما که مبتنی بر روش تمرکزگرا در تامین و تخصیص منابع بوده است اجازه چنین کاری به استان ها نداده است و نتیجه آن این است که شاهد جمعیت 7-8 میلیونی در تهران، 3 میلیونی در شهر و کلانشهرها ایجاد شده و مناطق دیگر خالی از جمعیت است.

برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید در نظام توزیع منابع بازنگری شود

وزیر کشور با بیان اینکه تجمع سرمایه ها در مناطق خاصی از کشور جمع شده است، گفت: سیاستی که مقام معظم رهبری اعلام کرده اند هسته اصلی اش ایجاد کردن توازن و تعادل در کل کشور و وزارت کشور هم به عنوان متولی اجرای سیاست های عمومی دولت در مناطق مختلف است، از قبل هم بحث توسعه محوری را از اولویت های خود قرار داده ایم و آن را در کالبد استان ها حلول می دهیم.

وی با اشاره به جلسه وزارت کشور با استاندارها گفت: ما در سال آینده با استانداران در این زمینه جلساتی می گذاریم تا در نظام توزیع منابع و شاخص ها بازنگری شود و وزارت کشور در موفق شدن این موارد پیگیری های لازم را انجام می دهد چرا که به جزو ایجاد تعادل و توازن و بازنگری در ظرفیت ها هیچ راه دیگری برای تحقق اقتصاد مقاومتی در همه نقاط کشور نداریم.

راه اندازی خانه احزاب و تغییر قانون احزاب از اولویت های وزارت کشور در سال 93

همچنین رحمانی فضلی در مورد اولویت های این وزارتخانه در سال 93 گفت: در مورد تغییر قانون احزاب لایحه ای را تدوین کرده ایم و آن را در سایت وزارت کشور گذاشتیم تا احزاب نظر دهند و سپس آن را برای مدیران استانی فرستادیم تا نظرات مناطق مختلف را جمع آوری کنیم که انشاء الله در ابتدای سال 93 این لایحه تقدیم هیات دولت خواهد شد.

وی با اشاره به جلسات وزارت کشور با احزاب و تشکل های سیاسی در مورد خانه احزاب گفت: در این جلسات مقرر شد که دوستان مجمع را تشکیل دهند و هیات مدیره را انتخاب کنند تا ما نیز مجوز آنان را صادر کنیم.

وزیر کشور افزود: در سال آینده فعال کردن خانه احزاب جزو یکی از برنامه های ما خواهد بود.

مقدمات الکترونیکی برگزار شدن انتخابات مجلس دهم در سال 93 کلید می خورد

وی با اشاره به برنامه های وزارت کشور در حوزه انتخاب گفت: در تلاشیم با گردآوری افراد مختلف اگر لازم باشد قانون انتخابات را تغییر دهیم و امسال نیز مقدمات انجام برگزاری انتخابات کاملاً الکترونیکی را کلید زدیم تا دو سال به انتخابات مانده است فرصت کافی را در این زمینه دایم و همه معایب و اشکالات را در این زمینه برطرف خواهیم کرد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: با ترکیبی از وزرات کشور، مجلس، شورای نگهبان و همچنین کارشناسان حوزه IT موضع الکترونیکی کردن انتخابات آینده را پیگیری خواهیم کرد و زیرساخت ها و تجهیزات لازم را مستقر می کنیم و اگر خداوند را توفیق دهد انتخابات آینده یعنی مجلس و خبرگان را کاملاً الکترونیکی برگزار کنیم.

وی با بیان انتخابات الکترونیکی سرعت، دقت و شفافیت و صحت را بالا می برد گفت: برگزاری انتخابات الکترونیکی به نفع همه است و انشاء الله ما در سال آینده مدر حوزه سیاسی این برنامه را در اولویت کاری خود خواهیم داشت.

فعال کردن فضای سیاسی از برنامه‌های وزارت کشور است

وزیر کشور شفاف سازی مواضع گروه ها را از دیگر اولویت های وزارت کشور در سال 93 نام برد و گفت: از رسانه ها توقع داریم که موضوعات اصلی و اساسی در موضوعات سیاسی را در منظر افکار عمومی قرار دهند یعنی فضا ایجاد کنیم در رسانه ها، دانشگاه ها و رسانه ملی برای موضوعات سیاسی تا به جایی اینکه نقدهای بعضاً غیرکارشناسانه، مغرضانه و غیر منصفانه در مورد مسایل سیاسی داده شود ، در محافل علمی، رسانه ای و عمومی با متخصصان و کارشناسان مربوطه به بحث بگذاریم تا می توانیم در جهت شفاف سازی مسایل کمک بزرگی به جامعه بکنیم و ما نیز به عنوان وزارت کشور این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

در ادامه این نشست خبری رحمانی فضالی در پاسخ به این سوال که وزارت کشور برای زنان و کودکان معتاد چه تمهیداتی اندیشیده است گفت: کمپ فاز 2 اخوان آماده شده است و ما در فاز یک و دو می توانیم از آنان پذیرایی کنیم.

وی افزود: هفته پیش با بخش خصوصی قرارداد بستیم که حدود 1500 نفر را به بخش خصوصی دهیم تا در بخش خصوصی نیز نگهداری شوند.

وی با بیان اینکه افغانستان اولین تولید کننده تریاک در دنیاست گفت: کل این محصولات افغانستان ترانزیت می شود به بازار مصرف و ایران نیز در مسیر ترانزیت قرار دارد.

وی با بیان اینکه 80 درصد از کشفیات تریاک دنیا را ایران انجام می دهد افزود: با توجه به موقعیت جغرافیای ایران و هم مرزی با افغانستان اما توانسته ایم آن را به خوبی کنترل کنیم و امسال 17درصد افزایش کشفیات داشتیم اما باز هم به اندازه همین مقدار کشفیات در داخل کشور توزیع می شود.

وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای سال آینده گفت: با تلاشی که دوستان ما در نیروی زمینی سپاه دارند امیدواریم بتوانیم ورود کاروان ها را به صفر برسانیم اما کماکان ما درگیری ها را با قاچاقچیان در مرزها خواهیم داشت تا این موضوع مرتفع شود.

وی با بیان اینکه اولویت ما جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور خواهد بود ادامه داد: با کنترل هایی که در شرق کشور انجام داده ایم مسیر ترانزیت به طرف آب های آزاد رفته است و این حق کشور ما است که اولویت را به داخل بدهیم لذا باید همکاری های منطقه ای و بین المللی بیشتری برای جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر اتفاق بیفتد.

سیاست عمومی وزارت کشور ایجاد آرامش در جامعه است

وی با بیان اینکه سیاست عمومی اصلی وزارت کشور ایجاد آرامش در کشور است گفت: من اعتقاد دارم وزارت کشور منشا هیجان و ناراحتی در جامعه نباید باشد چرا که موضع اصلی وزارت کشور امنیت جامعه است و باید امنیت روانی و روحی جامعه را تامین کنیم.

وی با اشاره به مجموعه اقدامات وزارت کشور برای تامین امنیتت و آرامش در کشور گفت: شما رسانه ها در ایجاد آرامش به ما کمک کرده اید و ما در حدی که می توانستیم در این زمینه پاسخگو ببودیم و امیدواریم سال 93 را با سیاست های رسانه ای کاملا برنامه ریزی شده ما فعالیت هایمان را ادامه دهیم.

با توجه به در پیش بودن فصل بهار و تابستان ارزش های اخلاقی، فرهنگی و دینی رعایت شود

وی همچنین با اشاره به رعایت فرهنگ عفاف و حجاب گفت: خواهشم از همه مردم و رسانه ها این است که با توجه به در پیش بودن فصل بهار و تابستان ارزش های اخلاقی، فرهنگی و دینی را رعایت کنند و حمایت از آنان را مدنظر داشته باشند.

مردم تذکر لسانی و امر به معروف را مدنظر داشته باشند

وی با تاکید بر اینکه تلاشمان آن بوده که با موضوعات فرهنگی برخورد کنیم ادامه داد: تمام دستگاه ها که مرتبط با وزارت کشور و شورای اجتماعی هستند این سیاست را پیگیری خواهند کرد و ما نیز از مردم می خواهیم که در صحنه حاضر باشند و تذکرهای لسانی و امر به معروف را مدنظر داشته باشند.

وی افزود: دستگاه های مختلف اجرایی باید در حوزه مسئولیت خود حافظ و صیانت کننده ارزشهای دینی و اخلاقی باشند. روسای دانشگاه ها در دانشگاه ها روسای بیمارستان ها در بیمارستان ها، مجامع علمی، فرهنگی پاک ها و فرهنگسراها همه باید گونه ای باشیم که شرایط فرهنگی را به یکدیگر تذکر دهیم و مسایل فرهنگی را نظارت کنیم.

با اقدامات شبکه ای برنامه ریزی شده برای تخریب و آسیب به ارزش های دینی برخورد می شود

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی دارای ارزش ها و قوانینی است که باید حفظ شود گفت: در مواردی که ما مواجه شویم با اقدامات و عملکردهای شبکه ای برنامه ریزی شده و مبتنی بر ایجاد تخریب و آسیب به ارزش های دینی و ارزش های جامعه حتما با روش های قانونی برخوردهای خاصی خواهیم کرد

وی با اشاره به اولین جلسه شورای اجتماعی در سال 93 گفت: در این جلسه در مورد حجاب عفاف را مورد پیگیری قرار خواهیم داد تا هم خودمان و هم جامعه را به سمت حفظ اصول و ارزش های جامعه ببریم.

وی با اشاره به برخی گزارشات از سوی متدینین و مسئولین و برخی دلسوزان نظام گفت: این گزارشات موجب نگرانی و دغدغه در حوزه فرهنگ بخصوص در حوزه پوشش است که این موضوع با یک حرکت جمعی و همکاری های مستمر ، آگاهی بخشی و تذکرهای لازم وارد عمل خواهیم شد تا شاهد بهبود وضعیت فرهنگی در جامعه باشیم و شئونات انقلابی و اسلامی بصورت مطلوب تر در جامعه رعایت شود.

اقدامات وزارت کشور برای امنیت مرزها

وی همچنین در خصوص اقدامات وزارت کشور برای انسداد و تأمین امنیت مرزها گفت: در سال 92 سعی کردیم خلاء های مرزی را تکمیل کنیم و خوشبختانه با تلاشی که نیروی انتظامی تقریباً 80 درصد درگیری ها را در مناطق مرزی داریم و این اتفاق خوبی است چا که هر چقدر در مبداء مبارزه کنیم امن توزیع و هزینه جانی، مالی و اقتصادی را در مسیر کاهش می دهیم و امنیت بیشتر می شوید و توانسته ایم 70 درصد از عملیات را به مناطق مرزی ببریم.

رحمانی فضلی با اشاره به برنامه های وزارت کشور در سال 93 گفت: در سال آینده تمام برنامه های مان را بر این گذاشته ایم که مناطق مرزی شرق کشور را به پایان برسانیم یعنی آن که تسلط و کنترلمان را بر مناطق مرزی به صورت لحظه ای افزایشی دهیم که این مستلزم کشیدن جاده های مرزی است چرا که ما در برخی مناطق از جمله منطقه ای که گروگان هایمان را برده اند جاده نداریم و اگر جاده باشد برجک ایجاد می کنیم و در سال آینده با توجه به بودجه ای که اختصاص یابد در مناطق مرزی فیبر نوری می کشیم و سیستم کنترل با دوربین را نصب خواهیم کرد.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: امیدواریم با اولویت کنترل مناطق شرقی در سال 93 به یک حد مطلوب برای کنترل کاروان ها و اشرار برسیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که وزارت کشور اولویت خود را ایجاد خانه احزاب در سال 93 گذاشته است اما در میان احزاب اصولگرا و اصلاح طلب در این زمینه اختلافاتی وجود دارد شما چه تمهیداتی برای ایجاد وفاق برای احزاب در این زمینه اندیشیده اید، گفت: آنان روی مسایل صنفی شان که خانه احزاب است نباید اختلاف داشته باشند چرا که اداره خانه احزاب دارای ضوابطی است که اگر آن ضوابط رعایت شود هیچ اختلافی به وجود نمی آید.

وی ادامه داد: حال اگر آنان سر اساسنامه و قوانین داخلی خانه احزاب با یکدیگر اختلاف دارند بحث دیگری است و باید آن را تغییر دهند و برای آن که ضوابط را تغییر دهند باید ابتدا مجمع عمومی را تشکیل دهند.

رحمانی فضلی با بیان این که همه احزاب به دنبال احیای حق و حقوق صنفی خود هستند گفت: همه آنان به دنبال احیای خانه احزاب هستند و اگر در نحوه اداره و ضوابط آنجا اشکال دارند یک مساله درون گروهی میان احزاب است و باید خودشان یا موضوع را حل کنند.

وزیر کشور با اشاره به دو جلسه وزارت کشور با احزاب و تشکیل های سیاسی گفت: ما در این دو جلسه هیچ اختلافی میان جناح های مختلف سیاسی ندیدیم و راهی که در جلسه ارایه شد به تصویب جمعی رسید و قرار شد بروند مجمع عمومی تشکیل دهند و هیات مدیره را سامان دهند تا وزارت کشور نیز به آنان مجوز دهد منتهی چون چندین سال خانه احزاب راکد بوده است راه اندازی آن زمان می برد و انشاء الله در سال آینده راه می افتد و اقدامات قانونی خود را انجام خواهد داد.

کد N188357

وبگردی