آفتاب

تاثیر اختلاف روسیه و غرب بر پرونده ایران

تاثیر اختلاف روسیه و غرب بر پرونده ایران

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به موضع‌گیری اخیر روسیه درباره بحران در شبه‌جزیره کریمه و اختلاف این کشور با غرب نوشت که چنین روندی می‌تواند با تاثیرگذاری بر روند مذاکرات، جایگاه غرب در برابر ایران را تضعیف کند.

به گزارش آفتاب به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی به قلم «آلیسیا .جی. روبین» به تحولات اخیر درباره شبه جزیره کریمه و موضع‌گیری‌های روسیه در به رسمیت شناختن استقلال کریمه و انتقاد شدید غرب نوشت که تنش میان غرب و روسیه درباره مسئله اوکراین بر دومین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب سایه انداخته است.

بر اساس این گزارش، اگر چه این مذاکرات ارتباط مستقیمی با اوکراین ندارد، اما موفقیت آن به همبستگی میان گروه 1+5  بستگی دارد که روسیه هم یکی از آنهاست و اگر این کشور همکاری به غرب را در این مورد کاهش دهد، چنین اقدامی به این معناست که  فشارها بر ایران کمتر می‌شود.

یکی از مقامات آمریکایی کمی پیش از مذاکرات ایران و برگزاری همه‌پرسی در این مورد هشدار داده بود.

این مقام غربی گفت: «فکر می‌کنم که همه ما امیدواریم که شرایط دشوار در اوکراین تاثیری بر مذاکرات نداشته باشد.  امیدواریم که آنچه در روزهای آینده به وقوع می‌پیوندد، آنچه ما و جامعه جهانی انجام می‌دهیم که به تصمیم روسیه و انتخاب‌های این کشور بستگی دارد، هیچ اقدام روسیه باعث به خطر افتادن مذاکرات نشود.»

این در حالی است که کارشناسان در خارج از دولت آمریکا موضع‌گیری‌های سخت‌گیرانه ‌تری در این باره داشته‌اند و تحریم روسیه را در دستور کار قرار دادند.

اکنون غرب با چند سناریو مواجه است،‌ اگر اوکراین و کریمه برای آمریکا از پرونده هسته‌ای ایران مهمتر باشد آنگاه فشارها بر روسیه برای عقب نشینی افزایش خواهد یافت و اگر ایران دارای اهمیت بیشتری باشد آنگاه کاخ سفید است که با تلاش‌های کرملین برای الحاق کریمه مدارا خواهد کرد و در سومین سناریو آمریکا بازی میانه‌ای را در پیش خواهد گرفت که هم ائتلاف در 5+1 را حفظ کند و هم برای تلاش‌های پوتین در کریمه هزینه ایجاد کند که این سناریو محتمل‌تر و البته دشوارتر هم خواهد بود.
کد N188350

وبگردی