آفتاب

مراسم جشن نوروز در دانشگاه قائد اعظم پاکستان برگزار شد

مراسم جشن نوروز در دانشگاه قائد اعظم پاکستان برگزار شد

اسلام آباد - ایرنا - مراسم جشن جهانی نوروز روز سه شنبه با حضور مسوولان فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان , معاون سفیر افغانستان و شخصیت های علمی ؛ اساتید و دانشجویان دانشگاه ˈقائد اعظمˈ اسلام آباد برگزار شد.

این مراسم با تلاوتی از آیات قرآن مجید و پخش سرود ملی کشورهای ایران, پاکستان و افغانستان آغاز و سپس چندین برنامه شاد و موسیقی سنتی به اجرا در آمد و در ادامه ˈتقی صادقیˈ رایزنی فرهنگی سفارت ایران و ˈموسی عارفیˈ معاون سفیر افغانستان در اسلام آباد نمایشگاه جشن های نوروزی را بازگشایی کردند.

مراسم جشن نوروز با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان و مسوولان دانشکده تاریخ دانشگاه قائد اعظم و با حضور جمع گسترده ای از کارکنان ؛ اساتید و دانشجویان این دانشگاه همراه بود و حاضرین استقبال خوبی از نمایشگاه نوروزی با ویژگی های فرهنگ بومی و ملی کشورهای ایران ؛ افغانستان و پاکستان بعمل آوردند.

در نمایشگاه نوروز تصاویری از جشن های مردمی در ایام نوروز بهمراه صنایع دستی کشورهای ایران، افغانستان و پاکستان برای بازدید شرکت کنندگان به ویژه دانشجویان دانشگاه قائد اعظم به نمایش در آمد.

چندین گروه هنری از کشور افغانستان در این مراسم برنامه های فرهنگی و سنتی را به اجرا گذاشتند.

تقی صادقی در این مراسم ضمن تبریک عید نوروز به مردم کشورهای ایران، پاکستان و افغانستان و همچنین تمامی فارسی زبان ها در جهان ؛ گفت: کشورهای منطقه از جمله کشورهای فارسی زبان جشن های نوروزی را با ذوق و شوق خاصی برگزار می کنند.

وی در حاشیه این مراسم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان جزییاتی از نحوه برگزاری جشن های نوروزی در پاکستان افزود: دفتر رایزنی فرهنگی کشورمان با همکاری مرکز فرهنگی و برخی از دانشگاه های برجسته شهر اسلام آباد جشن ها و مراسم های ویژه ای را در ایام عید نوروز برگزار خواهند کرد.

صادقی با اشاره به اینکه جشن بهاری و عید نوروز یک عنصر مشترک میان کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه و برخی کشورهای دیگر است، افزود: نمایش آداب و فرهنگ ایرانی در پاکستان و کشورهایی که با زبان فارسی آشنایی دارند با استقبال پر شوری از سوی دانشجویان و مردم مسلمان این کشورها همراه می باشد.

رایزن فرهنگی سفارت کشورمان خاطر نشان کرد: قرار است روز پنجشنبه 29 اسفند (20 مارس) و در ایام عید نوروز نیز برنامه های ویژه ای در دانشگاه ملی زبان های نوین (نومل) در اسلام آباد برگزار شود.

وی همچین از تدارک جشن نوروزی با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران در ماه آینده در منطقه ˈخپلوˈ از توابع شهر ˈاسکردوˈ در ایالت گلگیت-بلتستان در شمال پاکستان خبر داد.

ˈموسی عارفیˈ معاون سفیر افغانستان نیز خطاب به شرکت کنندگان در جشن نوروز ؛ ضمن آرزوی موفقیت و شادابی برای کشورهای منطقه بویژه جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و افغانستان در آستانه سال نوی شمسی، خاطر نشان کرد: امیدواریم با فرا رسیدن فصل بهار و عید نوروز کشورهای منطقه در راستای همکاری های مشترک , تلاش های خود را افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه کشورش در آستانه فرا رسیدن عید نوروز در تلاش برای برگزاری جشن های بین المللی نوروز است، افزود: ما امیدواریم سران کشورهای ایران، پاکستان و سایر کشورهای منطقه با توجه به دعوت همتای افغانی خود در این مراسم ویژه که قرار است در کابل برگزار شود ؛ شرکت کنند.

خانم ˈرضیه سلطانهˈ استاد بخش تاریخ دانشگاه قائد اعظم پاکستان با نیز با اشاره به مشارکت چندین دانشگاه و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران بمنظور برگزاری جشن جهانی نوروز ؛ گفت: در این خصوص دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد و رایزنی فرهنگی ایران سند همکاری امضا کرده اند.

در پایان این مراسم دکتر ˈاعتزاز احمدˈ معاون رییس دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد نیز از برگزاری مراسم جشن نوروز توسط رایزین کشورمان قدردانی کرد و گفت : این جشن ها کمک می کند تا بیشتر به آداب و رسوم کشورهای یکدیگر آشنا شویم و بهترین راه برای نزدیک شدن مردم کشورهای منطقه است.

آساق ** 1095**5981
کد N188335

وبگردی