آفتاب

ملازهی: سال آینده سیاست دیپلماتیک‌مان به سمت تنش‌زدایی می‌رود

ملازهی: سال آینده سیاست دیپلماتیک‌مان به سمت تنش‌زدایی می‌رود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر مساله خاصی پیش نیاید سیاست دستگاه دیپلماسی کشورمان باید به سمت تنش‌زدایی در سطح منطقه و بین‌المللی برود.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در رابطه با تحولات یک سال اخیر دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر ایران در سیاست خارجی خود متاسفانه مسیر روشنی را اتخاذ نمی‌کرد.

وی ادامه داد: هر گاه نشانه‌هایی از بهبود روابط با اروپایی‌ها می‌دید به آنها نزدیک و تصور می‌کرد که نمی‌تواند آمریکا و اروپا را از یکدیگر تفکیک کند و هر گاه روابط‌شان با آنها نا امید کننده می‌شد به سمت کشورهای شرق مانند چین، هند و ژاپن رفته و توسعه مناسبات با آنها را مطرح می‌کردند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه طی سال‌های گذشته سیاست مدونی در حوزه سیاست خارجی نداشتیم، گفت: در بیشتر مواقع ما سیاست‌های واکنشی را در پیش می‌گرفتیم.

وی ادامه داد: با توجه به تلاش‌های خارجی برای تحت فشار قرار دادن ایران در سال آینده سیاست خارجی ایران باید تلاش کند با تمام قدرت‌های جهانی روابط خود را بهبود بخشد به ویژه با اروپا و آمریکا که در مسائل جهانی نقش مهمی دارند. از سوی دیگر تضاد و تخاصم با این دو منطقه خیلی به نفع منافع بلند مدت ما نبوده و فشارها را بر ایران افزایش می‌دهد.

ملازهی با بیان اینکه ایران نباید در سیاست خارجی خود تضاد داشته باشد، گفت: ما هم به رابطه با کشورهایی مانند ژاپن، هند و روسیه که جزء قدرت‌های جهانی بوده و می‌توانند در سیاست‌های جهانی اثرگذار باشند نیاز داریم و هم می‌توانیم سیاست‌های متعددی را درپیش بگیریم و در کنار داشتن مناسبات مطلوبی با این کشورها با آمریکا و اروپا نیز روابط خوبی را داشته باشیم.

وی افزود: کشورهای جهان سوم، آمریکای لاتین و کشورهای آفریقایی به دو دسته تقسیم می‌شوند یکی کشورهایی که به نوعی با ما ارتباط‌های نزدیک دارند که می‌توانیم به دنبال توسعه ارتباط با آنها باشیم و در سوی دیگر کشورهای بی‌طرف قرار دارند که می‌توان با آنها هم وارد مذاکرات جدی‌تر شد تا آمریکایی‌ها به خواسته خود که منزوی کردن ایران است نرسند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد سیاست خارجی کشورمان در قبال کشورهای منطقه گفت: در این منطقه یکی کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عرب هستند که بر محور عربستان سعودی می‌چرخند و از نظر من بخشی از مشکلات منطقه‌ای که ایران و عربستان سعودی را دچار چالش کرده است از طریق دیپلماتیک و مذاکره قابل حل است.

ملازهی خاطر نشان کرد: هر چند دولت فعلی سیاست‌های جدیدی را نسبت به گذشته در پیش گرفته است و انتظار می‌رود کشورهای منطقه با توجه به تحولی که صورت گرفته مناسبات خود با ایران را تغییر بدهند ولی تا زمانی که مشکلات میان ایران و عربستان سعودی حل نشده است سایر کشورهای حوزه خلیج فارس همین مواضع را ادامه خواهند داد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: ما روابط نزدیکی با عمان داریم و می‌توان گفت عمان تنها کشور حوزه خلیج فارس است که به نوعی بین ایران و غرب میانجی گری می‌کند و در روابط‌مان با سایر کشورهای این حوزه تاحدی مسائلی داریم.

وی در رابطه با عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان طی چند ماه گذشته خاطرنشان کرد: تلاش‌های زیادی در عرصه دیپلماسی کشورمان صورت گرفته است ولی هنوز پاسخ مشخصی از طرف‌های مقابل دریافت نشده و جنبه‌های عملی فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی کشورمان هنوز مشاهده نشده است.

ملازهی در رابطه با شرایط سال آینده انتخابات افغانستان گفت: انتخابات در این کشور اهمیت بسیاری دارد زیرا قرار است نیروهای آمریکایی در سال 2014خاک افغانستان را ترک کنند و از سویی بحث امضای قرارداد امنیتی توسط رئیس جمهور آینده این کشور در کنار نامشخص بودن وضعیت جنگ و تهدید‌های طالبان همگی شرایط افغانستان و انتخابات این کشور را دشوار می‌کند.

وی ادامه داد: سیاست‌های ما باید بیشتر در جهت تقویت حاکمیت و مرکزی افغانستان و برپایی امنیت در این کشور باشد زیرا مسائل مرزی قاچاق موادمخدر و ورود آوارگان غیرقانونی از جمله مسائلی هستند که ایران و افغانستان با آن روبرو هستند و در سایه برپایی امنیت در دو کشور قابل بهبود هستند ولی فرقه‌گرایی مانع از برقراری ثبات در افغانستان می‌شود.

وی در رابطه با انتخابات عراق و سوریه گفت: متاسفانه نمی‌توانیم نسبت به سیاست‌هایمان در قبال عراق و سوریه خوش‌بین باشیم زیرا حمایت‌های بی‌دریغ ایران از این دو کشور امکان دارد در نهایت روابط‌مان را با منطقه خراب کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به سیاست‌های کشور به نظر می‌رسد در سال آینده دستگاه دیپلماسی به سمت تنش‌زدایی پیش خواهد رفت.

انتهای پیام

کد N188089

وبگردی