آفتاب

رویترز: ادامه مذاکرات ایران و گروه 1+5 در سایه بحران اوکراین

رویترز: ادامه مذاکرات ایران و گروه 1+5 در سایه بحران اوکراین

خبرگزاری رویترز در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 در گزارشی تحلیلی نوشت: ایران و شش قدرت جهان در حالی برای دستیابی به توافق نهایی بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران تلاش می‌کنند که به نظر می‌آید بحران اوکراین بر این مذاکرات سایه افکنده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری رویترز در ادامه گزارشش نوشت: ایران و کشورهای عضو 1+5 برای حل نگرانی‌ها در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران روز سه‌شنبه مذاکرات‌شان را در وین اتریش از سر می‌گیرند. در حالی که مقامات غربی ابراز امیدواری می‌کنند که این چالش بزرگ به دلیل بحران کنونی اوکراین سخت‌تر نشده باشد.

در ادامه این گزارش آمده است که دیپلمات‌ها تا کنون گفته‌اند: نشانه‌های بسیار کمی وجود دارد که بزرگترین مساله شرق اروپا از زمان جنگ سرد تا کنون بتواند بر خواست کشورها برای دستیابی به راه‌حلی جامع و نهایی برای پایان دادن به مساله فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاثیری داشته باشد.

اما اتحاد کشورهای عضو 1+5 در مواجهه با ایران در دور جدید این مذاکرات که قرار است با حضور نمایندگان این کشورها شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان برگزار شود، مشخص خواهد شد چون دو کشور عضو این گروه یعنی آمریکا و روسیه در حال حاضر به شدت بر سر آینده اوکراین دچار اختلاف نظر هستند.

رویترز در ادامه نوشت که یک مقام غربی گفته است: شرایط اوکراین هیچ تاثیری بر مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 که دو هفته پیش برگزار شد نداشته است.

همچنین یک مقام بلندپایه آمریکایی روز جمعه در این باره گفت: ما امیدواریم که شرایط بسیار سخت اوکراین مشکلی برای مذاکرات با ایران ایجاد نکند.

از زمان شدت یافتن اختلافات غرب و روسیه بر سر اوکراین تا کنون آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه مقامات بلندپایه روس و اوکراینی صادر کرده‌اند که براساس آن اموال آنها در غرب مسدود شده و آنها امکان سفر به غرب را ندارند.

رویترز همچنین در گزارشش آورده است: انتظار می‌رود که روسیه با مذاکره‌کننده خود یعنی سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه این کشور در این مذاکرات شرکت کند. همچنین کاترین اشتون،‌ رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز قرار است این مذاکرات را به نمایندگی از غرب رهبری کند.

علی‌رغم اتفاق‌نظر این کشورها برای پایان دادن به اختلافات قدیمی بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران، تفرقه میان قدرت‌های جهان سبب شده تا آنها از یکدیگر فاصله بگیرند. روسیه و چین تنها کشورهایی هستند که تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران را محکوم کردند.

رویترز در ادامه گزارشش با اشاره به سخنان اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نوشت: ایرانی‌ها می‌گویند که مذاکرات سخت‌تر خواهد شد.

ایران همواره اتهامات غرب در خصوص وجود ابعاد نظامی در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را رد کرده و تاکید دارد که برنامه‌های هسته‌ای‌اش را در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ادامه می‌دهد و این فعالیت‌ها کاملا صلح‌آمیز است.

ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال 2013 به یک توافق اولیه دست یافتند که براساس آن ایران در ازای کاهش برخی از تحریم‌های اقتصادی غرب، بخشی از فعالیت‌های حساس هسته‌ای‌اش را به مدت شش ماه متوقف کرده است.

محمدجواد ظریف گفته است که در این دور از مذاکرات توافق نهایی حاصل نخواهد شد.

همچنین یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: چالش‌ برانگیز است که مذاکرات را در ماه‌های اخیر بدون اینکه تصمیم مشخصی اتخاذ شود، ادامه دهیم چون هیچ تصمیمی تا زمانی که بر سر همه چیز به توافق برسیم گرفته نخواهد شد.

این دیپلمات غربی همچنین گفت که تا مدتی ممکن است پیشرفتی حاصل نشود اما شگفتی‌هایی وجود خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N188088

وبگردی