آفتاب
دریادار سیاری خبر داد

ارسال پیام صلح، از برنامه‌های نیروی دریایی ارتش در سال 93 است

ارسال پیام صلح، از برنامه‌های نیروی دریایی ارتش در سال 93 است

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: دفاع مقدس نشان داد که قدرت ایران اسلامی از دل مردم برآمده است و همین عامل موجب شد تا تصورات و برنامه‌های راهبردی دشمن در تصرف و اشغال ایران ناکام بماند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در مراسم افتتاح نمایشگاه راهیان نور نیروی دریایی ارتش در خرمشهر اظهار کرد: باید با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در زنده نگه داشتن یاد شهدا برای آیندگان تلاش کنیم تا نسل‌های بعد بدانند چه ایثارگری‌هایی در مرزهای کشورمان طی دوران جنگ تحمیلی روی داده است.

وی هدف از برپایی این نمایشگاه را نمایش چگونگی مقاومت ملت ایران در برابر ظلم دانست و افزود: آن‌چه در برپایی این نمایشگاه انجام می‌شود، کاری شایسته برای زنده نگاه داشتن یاد شهداست و امیدواریم هر سال در زنده نگاه داشتن ارزش‌های والای اسلامی بیش از پیش کوشا باشیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه "خرمشهر نماد مقاومت، ایثار و ایستادگی ایران اسلامی است"، تصریح کرد: البته تمام مرزهای ما که مورد هجوم دشمن قرار گرفت مقدس است، اما خرمشهر نماد مقاومت و ایستادگی است؛ زیرا نشان داد چگونه می‌توان راه را بر دشمن بست و او را شکست داد.

سیاری با اشاره به اینکه "نشان دادن خرمشهر به عنوان نماد مقاومت و ایثار برای این است که دشمن تصور تصرف یک‌روزه این شهر را در 34 روز عملی ساخت"، افزود: تصور ارتش عراق مبنی بر تصرف یک‌روزه‌ی خرمشهر با مقاومت نیروهای مردمی و یگان تکاور دریایی ارتش طی 34 روز میسر شد؛ در نتیجه راهبرد و نقشه دشمن که برای آن زحمت بسیاری کشیده بود، شکست خورد. بنابراین شکست دشمن در تصرف خرمشهر به سایر جبهه‌ها نیز تسری یافت.

وی همچنین افزود: دشمن اگرچه در برخی مناطق توانست بخش‌هایی از سرزمین مقدس جمهوری اسلامی ایران را تصرف کند، ولی این موفقیت‌ها را با استفاده از بمب‌های شیمیایی و موشک‌پرانی ممکن ساخت که این امر نیز به دلیل شکست نقشه راهبردی‌اش در تصرف خرمشهر بود.

فرمانده نیروی دریایی ادامه داد: ما در خرمشهر پیروز شدیم، البته مبنای این پیروزی دفاع 34 روزه و آزادی شهر در عملیات "الی بیت‌المقدس" که به فرموده امام خمینی(ره) "خرمشهر را خدا آزاد کرد"، بود.

وی با تاکید بر اینکه "نیروی دریایی ارتش طی دفاع مقدس توانست نیروی دریایی ارتش بعث عراق را با شکست مواجه کند"، یاد‌آور شد: به دلیل آنکه ما در دوران دفاع مقدس از همان روزهای ابتدایی نیروی دریایی عراق را از بین بردیم و پرونده دریایی دشمن را تا آخر جنگ بستیم، کشورهای حامی صدام به ناچار برای جبران این شکست، تجهیزاتی مانند بالگرد، هواپیماهای جنگی و انواع موشک‌های ساحل به دریا و همچنین اطلاعات نظامی به عراق دادند تا رژیم بعث به این طریق بتواند مسیر تردد دریایی ما را ببندد و اقتصاد ما را با مشکل مواجه کند.

سیاری با یادآوری این نکته که "عراق دو میلیارد دلار تجهیزات دریایی خریداری کرده بود، اما چون شرق تنگه هرمز را بسته بودیم نتوانست از آن‌ها استفاده کند"، گفت: ما در دوران دفاع مقدس 10 هزار کشتی را اسکورت کردیم و به این شکل توانستیم اقتصاد کشور را مصون نگاه داریم که البته این هم با تلاش و ایثارگری‌های رزمندگان و شهدا روی داده است؛ به همین خاطر باید همواره یاد این عزیزان را زنده نگاه داریم؛ چرا که ادامه دادن راه شهدا ضامن پیروزی انقلاب است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: ملت ما با داشتن رهبری آگاه و فرزانه، گزینه‌های روی میز متعددی دارد و این‌ها هیچ‌کدام جنبه مادی ندارد؛ به عبارتی "ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد".

سیاری همچنین در حاشیه افتتاح نمایشگاه راهیان نور پایگاه دریایی خرمشهر در جمع خبرنگاران گفت: ارسال پیام صلح و جلوگیری از ایران‌هراسی از برنامه‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در سال 93 است. توسعه دریا محور و برقراری امنیت در آبهای آزاد برای توسعه اقتصادی کشور لازم است.

وی ارتقای سطح دفاعی نیروی دریایی را برای دفاع از مرزهای کشور و منابع اقتصادی و منافع جمهوری اسلامی ایران در آبهای آزاد لازم خواند و اظهار کرد: برای نظارت انحصاری و اقتصادی آبهای آزاد دنیا در بحث نظامی، سیاسی، بین‌المللی و اقتصادی باید برنامه‌ریزی کنیم.

سیاری در ادامه، بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه دریا محور ایران را یادآور شد و گفت: نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران مطابق با قوانین و مقررات بین‌المللی با حضور در آبهای آزاد جهان به برقراری امنیت در این آبها اقدام می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش وجود امنیت را برای فعالیت اقتصادی ضروری خواند و افزود: امنیت کشتی‌های تجاری در خلیج عدن و باب‌المندب که جولانگاه دزدان دریایی است باید تأمین شود تا به رشد اقتصادی دست یابیم.

وی تصریح کرد: صادرات و واردات کالا در صورت نبود امنیت در مکان های یادشده که بیش از سه هزار کیلومتر از بندرعباس فاصله دارند مختل می شود لذا حضور در آبهای آزاد جهان در راستای تدابیر فرماندهی کل قوا و استفاده از امنیت توسعه دریا محور در دستور کار نیروی دریایی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: امروز به لطف خداوند متعال ساخت و ساز ناوشکن همکلاسی جماران و پیشرفته تر از آن در دستور کار و در خط تولید قرار گرفته است و در سال آینده از یک یا دو ناوشکن رونمایی می‌شود.

سیاری با اشاره به بومی سازی ساخت زیردریایی گفت: نیروی دریایی فقط در بعد نظامی مطرح نیست بلکه در ابعاد مختلف سیادت دریایی، اقتصادی، تجارت، اقتدار و توان دریایی کشور جایگاه بالایی دارد.دریادار سیاری وظیفه و استراتژی نیروی دریایی را نشات گرفته از تدابیر فرماندهی کل قوا دانست و افزود: با توجه به پیشرفت های علمی و فناوری، حضور جمهوری اسلامی در عرصه آبهای آزاد برای دفاع از مرزها، منافع و منابع جمهوری اسلامی لازم است.

وی در پایان اظهار کرد: امروز نیروی دریایی علاوه بر تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار 10 درجه شمالی در دریای سرخ، کانال سوئز، دریای مدیترانه، هند جنوبی، اقیانوس آرام و در آینده در اقیانوس اطلس نیز حضور می‌یابد.

انتهای پیام

کد N188084

وبگردی