آفتاب

چشم انداز روابط اقتصادی ایران و چین در دوره جدید بررسی شد

چشم انداز روابط اقتصادی ایران و چین در دوره جدید بررسی شد

پکن - ایرنا - نشست فعالان تجاری و بازرگانی شورای بازرگانان ایرانی مقیم چین روز سه شنبه در شهر پکن پایتخت این کشور برگزار شد.

به گزارش ایرنا ، این جلسه با حضور مهدی صفری سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن و ده ها نفر از بازرگانان و تجار ایرانی مقیم چین تشکیل و در آن آخرین مسایل مرتبط با فعالیت های تجاری و مناسبات اقتصادی میان ایران و چین مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست یک روزه با عنوان ˈچشم انداز روابط اقتصادی و بازرگانی ایران و چین در دوره جدیدˈ اعضای مجمع عمومی شورای بازرگانان ایرانی مقیم چین هم تعیین شدند.

در جریان این نشست فعالان اقتصادی و تجاری ایران در باره روابط تجاری دو کشور بحث و تبادل نظر کردند و مقرر شد با توجه به گشوده تر شدن بازار چین به روی اجناس خارجی ایرانیان، بیش از گذشته برای صادرات کالاهای ایران به چین تلاش کنند.

کارشناسان اقتصادی و مقامات دو کشور ایران و چین بر این باورند که ارزش مبادلات تجاری دو کشور هم اکنون 40 میلیارد دلار است، اما هنوز در زمینه صادرات کالاهای ایرانی به چین توانایی های بالقوه ای وجود دارد که باید بالفعل شود.

برای نمونه در این نشست به بازار سنگ چین اشاره و تاکید شد ایران یکی از بزرگترین و بهترین دارندگان سنگ های جهان است، اما در بازار چین بازرگانان ترک بسیار فعال تر از همتایان ایرانی خود حضور یافته اند.

آمار نشان می دهد که هشت سال پیش ارزش صادرات سنگ ترکیه به چین 40 میلیون دلار و برای ایران 80 میلیون دلار بود، اما اکنون حجم صادرات سنگ ترکیه به چین به پنج میلیارد دلار رسیده در صورتی که سهم ایران فقط 300 میلیون دلار است.

از دیگر موارد مطروحه در این نشست موضوع ارتباطات گردشگری بود که سفارت ایران اعلام کرد یک ماه است کار صدور روادید در فرودگاه ایران برای گردشگران چینی آغاز شده است و آنها می توانند در بدو ورود به فرودگاه روادید دریافت کنند، اما تاکید شد که این تسهیلات فقط مخصوص گردشگران است و تجار چینی همچنان باید روادید دریافت کنند.

از سوی دیگر اعلام شد که وزارت خارجه ایران و چین در حال رایزنی برای لغو روادید میان دو کشور هستند اما به نشست های بیشتری برای رسیدن به این هدف نیاز است.

جلوگیری از ورود اجناس بی کیفیت چینی به ایران، مقابله با ایجاد جو ضد چینی در ایران در مورد کالاها با استفاده از ابزار رسانه و بخصوص با برنامه سازی های مناسب صدا و سیما، جلوگیری از خرید کالاهای بی کیفیت توسط بازرگانان ایرانی برای صادرات از چین به ایران و تلاش برای برطرف کردن موانع بانکی و مالی از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آمار نشان می دهد ارزش تبادلات بازرگانی ایران و چین در هفت سال گذشته از 20 میلیارد دلار به 40 میلیارد دلار افزایش یافته است و چینی ها می گویند آماده واگذاری طرح هایی به طرف ایرانی تا مرز 100 میلیارد دلار در پنج سال آینده هستند.

در این نشست بازرگانان ایرانی به کمبود پروازهای ایران به پکن پایتخت چین اشاره و تاکید کردند تنها یک پرواز در هفته از تهران به پکن برای روابط دو کشور کفایت نمی کند و به همین دلیل اکنون 95 درصد از هیات هایی که از ایران به چین سفر می کنند بخصوص به شهر پکن، مجبورند از خطوط هوایی دیگر کشورها استفاده کنند.

این در شرایطی است که شرکت های هواپیمایی بین المللی اکنون پنج پرواز در هفته به شهر شانگهای و چهار پرواز به شهر گوانگ جو در شرق و جنوب چین دارند.

در این نشست همچنین اعلام شد که پس از توافق ژنو، چینی ها رغبت بیشتری برای حضور و سرمایه گذاری در بازار ایران پیدا کرده اند.

نماینده شرکت نفت جمهوری اسلامی ایران در چین هم اعلام کرد چین بیشترین خرید نفت روزانه را از ایران دارد و هم اکنون این رقم روزانه به بیش از 500 هزار بشکه رسیده است .

بازرگانان ایرانی در پایان نشست مسایل و مشکلات خود را طرح کرده و خواستار مساعدت سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن برای حل این مشکلات شدند و سفیر ایران آمادگی سفارت را به منظور حل تدریجی مشکلات اعلام کرد.

نشست شورای بازرگانی ایرانیان مقیم چین به طور معمول سالی یک بار در شهر پکن برگزار می شود و فعالان اقتصادی کشورمان از اقصی نقاط چین در آن حضور می یابند.

آساق ** 2100 **1611
کد N188047

وبگردی