آفتاب
مخاطبان ایسنا پاسخ دادند

خبرسازترین چهره سال چه کسی است؟

خبرسازترین چهره سال چه کسی است؟

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان با کسب 50.67 درصد آرای مخاطبان ایسنا به عنوان خبرسازترین چهره سال جاری معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در نظر سنجی یک‌هفته‌ای ایسنا با عنوان "خبرسازترین چهره سال را کدام یک از گزینه‌های زیر می‌دانید؟" که با شرکت 18,525 نفر از مخاطبان این خبرگزاری انجام شد، حسن روحانی 16.8 درصد، هاشمی رفسنجانی 10.66 درصد، محمدجواد ظریف 50.67 درصد، علی مطهری 2.91 درصد، اسفندیار رحیم مشایی 3.62 درصد و بابک زنجانی 15.33 درصد آرای مخاطبان را به خود اختصاص دادند.

چرا ظریف از دید کاربران ایسنا خبرسازترین چهره سال معرفی شد؟

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اینکه مراسم معارفه محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه اولین مراسم معارفه وزیران دولت یازدهم بود، اما آغاز به کار وی به عنوان وزیر خارجه پیش از برگزاری این مراسم انجام شد.

پنجشنبه 24 مرداد ماه بود که ظریف با کسب 232 رای موافق، 36 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 281 رای در صحن علنی مجلس اعتماد نمایندگان برای تصدی کرسی وزرات را کسب کرد.

شتاب تحولات خاورمیانه وزیر امور خارجه را واداشت که ساعتی پس از این کسب رای اعتماد درباره تحولات مصر با دبیر کل وقت سازمان همکاری اسلامی گفت‌وگویی تلفنی انجام دهد و با خطیر توصیف کردن اوضاع مصر، خواستار دخالت هر چه سریع‌تر سازمان همکاری اسلامی به منظور جلوگیری از گسترش تنش‌ها در مصر و یافتن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای جلوگیری از بروز درگیری‌های داخلی و کاهش بحران در این کشور شود.

با اعلام این کسب رای اعتماد، وزیران خارجه کشورهای اروپایی از جمله اولین وزیرانی بودند که در تماس تلفنی با وی ضمن تبریک به وی و دعوت ظریف به کشورهایشان، آمادگی خود را برای گفت‌وگوهای جدی در آینده اعلام کردند.

اعلام آمادگی‌ای که روزهای پرکاری و خبری را در چندماه اول دولت یازدهم برای دستگاه سیاست خارجی کشورمان رقم زد.

27 مردادماه ظریف در گفت‌وگویی تلفنی با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این اتحادیه را به تامل و فکر نو در مورد مساله هسته‌ای ایران دعوت کرد.

اشتون نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ابراز امیدواری کرد هر چه سریعتر مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 مجددا از سر گرفته شود.

گرچه حسن روحانی در جریان رقابتهای انتخاباتی اش موضوع بهبود روابط و سیاست خارجی کشور را به عنوان یکی از اولویت های دولتش اعلام کرده بود، اما با سپرده شدن مسوولیت مذاکرات هسته ای ایران به وزارت امور خارجه، فعالیت ها و برنامه های این وزارت خانه از حساسیت و حجم کاری بالاتری برخوردار شد.

صرف نظر از گفت وگوهای فشرده تلفنی ظریف با همتایان خود و روسای سازمان های بین المللی در روزهای اول کاری که از آن با عنوان دیپلماسی تلفنی یاد شد ، ظریف در تهران میزبان مقاماتی از کشورهای منطقه نیز بود.

یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان اولین وزیری بود که در چارچوب دیداری دو جانبه به همراه سلطان قابوس به تهران سفر کرد.

رایزنی های تلفنی وزیر خارجه با مقامات کشورها در حوزه های مختلف انجام شد از جمله در زمان شدت گرفتن بحران سوریه، ظریف با وزیران خارجه 10 کشور درباره آن گفت‌وگوی تلفنی انجام داد.

اولین سفر رسمی وزیر خارجه 17 شهریور ماه به عراق انجام شد و وزیر امور خارجه کشورمان توضیح داد که به دلیل اهیت روابط با همسایگان سفر به بغداد را اولین برنامه سفر خود قرار داده است.

با برگزاری شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل ، رایزنی های دیپلماتیک ایران در سال 92 وارد مرحله تازه ای شد. ظریف و اشتون در تماسی تلفنی تصمیم گرفتند تا اولین مذاکرات رسمی خود را در حاشیه این نشست برگزار کنند.

با اعلام سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، گمانه‌زنی ها در رسانه‌های ایرانی و غربی در رابطه با احتمال انجام دیداری رسمی بین مقامات ایران و آمریکا قوت یافت و تحلیلگران این دیدار را در روند حل برخی مسائل در رابطه با ایران تعیین کننده توصیف کردند.

ظریف در مجمع عمومی سازمان ملل، روزهای فشرده کاری را در مذاکرات با مقامات و کشورها و روسای سازمان‌های بین‌المللی و نماندگان رسانه ها و همچنین ایرانیان مقیم پشت سر گذاشت. او بارها تاکید کرد ایران خواهان تعامل با جامعه جهانی و سازمان ملل متحد است.

دیدارهای ظریف با وزیران خارجه اروپایی بخش زیادی از رایزنی های وی در نیویورک را تشکیل داد.

با سفر رییس جمهور به نیویورک و انجام نطق وی در سازمان ملل، شایعات مربوط به دیدار مقامات ایران و آمریکا داغ تر شد و اخبار مربوط به رایزنی های دیپلماتیک در نیویورک در صدر اخبار قرار گرفت.

گرچه سخنگوی کاخ سفید از احتمال دیدار اوباما و روحانی خبر داد اما مقامات دو کشور صرفا به انجام یک گفت وگوی تلفنی کوتاه در آخرین دقایق حضور روحانی در نیویورک اکتفا کردند. گفت وگویی که رسانه ها از آن با عنوان گفت وگویی تاریخ یاد کردند. این گفت گو هرچند کوتاه بود و دو طرف در آن صرفا به موضوع فعالیت هسته ای ایران پرداختند اما بلافاصله واکنش های گروه های مختلف سیاسی و رسانه ای را برانگیخت و مراسم استقبال خودجوش از روحانی در فرودگاه مهرآباد را با حاشیه هایی همراه کرد.

ظریف در نیویورک با ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نیز دیداری داشت. دو وزیر خارجه در این دیدار تصمیم گرفتند تا با برداشتن گام های متقابل و عادی سازی مرحله ای روابط تخریب شده دو کشور را که تا تعطیلی سفارت خانه ها پیش رفته بود بهبود بخشند.

اولین دیدار ظریف و اشتون برای از سر گرفتن دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در نیز حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت. این دیدار منجر به برگزاری اولین نشست وزیران خارجه شش کشور با حضور ظریف و اشتون در یکی از سالن های سازمان ملل شد. وقتی ظریف و جان کری، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه این دیدار ملاقات کوتاهی انجام دادند این گفت وگو تا روزها تبدیل به موضوع جنجالی گزارش ها و تحلیل های رسانه ها تبدیل شد و مسوولان دولتی و چهره های سیاسی کشور دیدگاهای خود را درباره آن به تفصیل بیان کردند.

ظریف مجموعه اقدامات انجام شده از سوی دستگاه دیپلماسی ایران در نیویورک را پیروزی بزرگ سیاسی برای نظام دانست که "کسی نمی تواند آن را مخدوش کند".

انتقاد بخش هایی از محافل سیاسی و برخی نمایندگان مجلس دراین باره تا جایی شدت گرفت که در نهایت متن گفت‌وگوی جان کری و محمدجواد ظریف وزرای خارجه آمریکا و ایران در حاشیه نشست وزرای خارجه 1+5 ، در کمیسیون امنیت ملی قرائت شد .

وزیران خارجه ایران و 1+5 پس از پایان این مذاکرات با مثبت ارزیابی کردن گفت وگو ها تاکید کردند که این مذاکرات باید هر چه زودتر به نتیجه روشنی برسد.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از این گفت وگوها در توصیف عزم دو طرف برای انجام مذاکرات هسته ای گفت دو طرف با جدول زمانی " جاه طلبانه " برای حل و فصل این موضوع به پیش خواهند رفت . تحولات ماه های آینده پس از این مذاکرات نیز به گونه ای پیش رفت که ایران و 1+5 در فاصله ای حدود دو ماه بر سر متنی برای انجام اقدامات مشترک برای اعتمادسازی و در عین حال در نظر گرفتن حقوق هسته ای ایران به توافق رسیدند. ظریف و هیات مذاکره کننده هسته ای ایران بارها برای گفت وگو در رابطه با حل و فصل موضوع هسته ای پای میز مذاکره رفتند. 3 آذرماه 1392 بود که ایران و 1+5 بر سر برنامه اقدام مشترک توافق کردند.

با بازگشت هیات دیپلماتیک ایران از نیویورک، موج رایزنی های سیاسی ایران در تهران و پایتخت های کشورها آغاز شد.

در اولین گام، ایران و انگلیس توافق کردند ارتباط‌شان را به سطح کاردار غیرمقیم ارتقاء دهند و پس از آن کارداران غیر مقیم دو کشور معرفی شدند و فعالیت های خود را آغاز کردند. بهمن ماه بود که دفاتر حافظ منافع دو کشور(سفارتخانه های عمان و سوئد) به کار خود پایان دادند و پرچم های دو کشور در پایتختهای یکدیگر برافراشته شد.

واکنش ها و عملکرد برخی محافل و گروه های سیاسی در رابطه با آنچه در جریان تلاش وزارت امور خارجه برای ارتقای روابط سیاسی ایران با کشورها انجام می شد، برای ظریف خالی از حاشیه نبود، وقتی مطالب مطرح شده از سوی ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی از روزنامه کیهان سر درآورد و برخی نمایندگان به بیان آن اصرار داشتند، ظریف با دیدن مطالبی که آن را محرمانه می دانست در این روزنامه به کمردرد مبتلا شد.

پس از آن رویترز گزارش داد که وزیر امور خارجه ایران به دلیل ناراحتی‌های فیزیکی که ناشی از خواندن تیتر یک روزنامه تندرو در داخل ایران بود، راهی بیمارستان شد. سید عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره کننده کشورمان نیز پس از آن در مصاحبه هایی تایید کرد که خود شاهد ایجاد این کمردرد پس از دیدن تیتر این روزنامه بوده است.

وقتی کشاکش‌ها درباره اظهارات نمایندگان و تیتر روزنامه کیهان بالا گرفت ظریف در فیس بوکش نوشت: دوستان عزیزی که مطالب جلسه محرمانه را بدون توجه به محتوای مطلب به سلیقه خود به بیرون منعکس کردند، من‌بعد تنها توقع اظهارنظر رسمی در جلسات علنی از بنده داشته باشند.

دردهای ظریف آنچنان دامنه دار شد که رسانه ها در دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 که 23 مهرماه برگزار شد، تصاویر ظریف را در حالی مخابره کردند که او توانایی نشستن و ایستادن نداشت و به وسیله ویلچر فاصله بین محل مذاکرات تا فرودگاه را طی می کرد.

ایران در این دور از مذاکرات با تاکید بر خطوط قرمزش وارد مذاکراتی شد که سخنگوی اشتون درباره آن گفت: برای اولین بار در جزئیات تکنیکی بحث کردیم.

دو طرف اما توافق کردند که جزئیات مذاکرات را تا پایان به نتیجه رساندن آن محرمانه نگه دارند و این تصمیم باب جدیدی از انتقادها و حاشیه سازی ها را برای دستگاه سیاست خارجی گشود. تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با تشریح دلایل این تصمیم تاکید کرد که مذاکره ای که جزئیات آن در رسانه‌ها منتشر شود، منجر به نتیجه نخواهد شد.

کنگره آمریکا نیز در چارچوب رقابتهای داخلی با دموکراتها به مقامات دولتی آمریکا فشار آورد تا جزئیات این مذاکرات را افشا کند و در این مسیر برخی اظهارات مقامات دولتی آمریکا تشنج در فضای داخلی ایران را نیز به همراه داشت و در مواردی تیم مذاکره کننده ایران واکنشهای تندی به این اظهارات داشت.

بیان این اظهارات و موضع انتقادی برخی گروه های سیاسی در ایران تا آنجا ادامه یافت که در برخی معابر اصلی تهران بیلبوردهایی با تصاویر خاص مبنی بر پیام «عدم صداقت آمریکا در مذاکره با ایران» نصب شد که واکنش‌های متفاوتی را از سوی برخی نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران به همراه داشت.

بیلبوردهایی که با عنوان صداقت آمریکایی از آن یاد می شد.

با برگزاری چندین دور مذاکره کارشناسی و همچنین مذاکره معاونان سیاسی ایران و 1+5 سرانجام با برگزاری دو نشست در سطح وزیران امور خارجه دو طرف درباره برنامه اقدام مشترکی به توافق رسیدند و براساس آن گام اول این برنامه اقدام مشترک، اول اسفندماه با انجام اقداماتی هم‌زمان و متوازن از سوی دو طرف نهایی شد و اتحادیه اروپا و آمریکا نیز با اصلاح قوانینی بخشی از تحریم‌ها را علیه ایران به حالت تعلیق درآوردند.

دو طرف تاکید کردند که مذاکرات مربوط به گام نهایی توافق ژنو را بلافاصله آغاز می کنند و ابراز امیدواری کردند که این مذاکرات تا تیرماه سال 93 به پایان برسد.

این فاصله زمانی و تاکید ایران برای "پایان دادن به یک بحران غیر ضروری" دو طرف را واداشته است که مذاکرات فشرده ای را دنبال کنند و بر این اساس هر ماه یک نشست را در یکی از مقرهای سازمان ملل دنبال کنند.

وزارت امور خارجه در کنار سازمان انرژی اتمی به موازات مذاکرات با 1+5 دور جدیدی از گفت وگوها را با آژانس بین المللی انرژی اتمی دنبال کرد و در قالب چندین دور مذاکره آمانو با عراقچی، صالحی و ظریف گفت‌وگوهایی درتهران، وین، مونیخ و نیویورک صورت گرفت.

موضوع سوریه و تحولات آن نیز که به بحرانی در حوزه سیاسی، امنیتی و انسانی تبدیل شده، پرده دیگری از نقش آفرینی‌های دستگاه دیپلماسی کشورمان بود. در دولت یازدهم اخضر ابراهیمی، نماینده مشترک دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه دو بار به تهران سفر کرد و در دیدار با ظریف آخرین موضوعات مربوط به سوریه و تحولات آن با محوریت دستیابی به راه حل سیاسی را بررسی کرد.

برگزاری نشست ژنو 2 درباره بحران سوریه و دعوت بان کی مون و سپس پس گرفتن آن نیز از دیگر موضوعاتی بود که وزارت امور خارجه را وارد مذاکرات فشرده ای درباره آن کرد.

در عین حال ظریف در اولین ماه‌های کاری خود سفرهای منطقه‌ای خود را در قالب سفر و رایزنی به امارات، قطر، کویت، عراق، پاکستان، عمان ، ترکمنستان، ترکیه و ... در دستور کار قرار داد.

شرکت در اجلاس امنیتی مونیخ، نشست سالانه یونسکو، نشست سازمان همکاری شانگهای نیز از جمله برنامه های کاری وزیر امور خارجه بوده است.

روزهای پایانی سال 92 تهران شاهد ترافیک رفت و آمد هیات های وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی بود.

موضوعی که در چند سال گذشته کمتر شاهد وقوع آن بوده ایم. سفر به تهران و پیگیری همکاری های اقتصادی با ایران در دستور کار کشورهای اروپایی قرار گرفت تا در دوره جدید و در فصل جدید دیپلماسی ایران در صف برقراری روابط و امضای پیمان نامه ها و توافقات همکاری اقتصادی، سیاسی، و فرهنگی با ایران بایستند.

ظریف پیش از این بارها تاکید کرده بود که نیازمند اجماع داخلی و همدلی ملی هستیم تا بتوانیم در عرصه سیاست خارجی بیشترین حد از منافع ایران تامین شود.

وزارت امور خارجه موضوع مذاکرات هسته ای با 1+5 را در اولویت های کاری خود قرار داد تا هرچه سریعتر این پرونده را از شورای امنیت خارج کند و به روال عادی برگرداند. تیم مذاکره کننده هسته ای ایران معتقد است مذاکرات مربوط به گام نهایی دشوار و پیچیده است و این شرایط بر ضرورت و اهمیت اجماع داخلی و همدلی ملی در سال 93 می افزاید.

در روزهای پایانی سال باید منتظر ماند که مذاکرات ایران و 1+5 در گام نهایی به سرپرستی محمد جواد ظریف به کجا خواهد رسید و چه نتیجه‌ای را در بر خواهد داشت؟

انتهای پیام

کد N187838

وبگردی