آفتاب

روسیه خواستار ایجاد گروه میانجی بین المللی شد/ "روسی" زبان رسمی اوکراین شود

روسیه خواستار ایجاد گروه میانجی بین المللی شد/ "روسی" زبان رسمی اوکراین شود

یک روز پس از رای مردم شبه جزیره کریمه به جدایی از اوکراین روسیه خواستار ایجاد یک گروه بین المللی برای حل تنش ها در اوکراین و تغییر قانون اساسی اوکراین شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان، روسیه امروز بعد از مشخص شدن نتایج همه پرسی شبه جزیره کریمه پیشنهاد تشکیل یک گروه بین المللی میانجی برای حل تنش های موجود در اوکراین را داد.

در بیانیه ای که وزارت خارجه روسیه امروز در این باره منتشر کرده است خواسته شده است تا این گروه دولت کی یف را متقاعد کند تا بخش هایی از توافق بین دولت قبلی اوکراین و مخالفان در 21 فوریه را اجرایی کند و همچنین با تغییر قانون اساسی زبان روسی را به عنوان یکی از زبان های رسمی در این کشور معرفی کند.

همچنین در پی تصویب الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه توسط پارلمان کریمه نگرانی های در مورد بروز برخی مشکلات در این منطقه در میان ساکنین به وجود آمده است که ناشی از وجود برخی خلاء های قانونی است.

پارلمان کریمه امروز به استفاده از واحد پول روسیه یعنی روبل در این منطقه رای داد و ضمنا تصریح کرد واحد پول اوکراین نیز تا ژانویه سال 2016 در این شبه جزیره معتبر خواهد بود.

همچنین طبق دیگر مصوبه پارلمان کریمه ساعت رسمی این منطقه بر اساس ساعت مسکو تعیین خواهد شد

همچنین دولت کریمه اعلام کرده است ساکنانی که به دولت اوکراین وفادار بوده اند را تحت پیگرد قرار نخواهد داد و نیز سربازان اوکراینی مختار هستند تا در ارتش اوکراین یا کریمه خدمت کنند.

از دیگر اقدامات چالش برانگیز در کریمه بعد از استقلال از اوکراین، انتقال بانکها و حمل ونقل عمومی به روسیه است.

همچنین قرار است از سوی وزارت دارایی روسیه یک سیستم مالیاتی دیگر برای این منطقه در نظر گرفته شود.

در این گزارش ذکر شده است که روز سه شنبه قرار است ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پارلمان درباره تحولات کریمه سخنرانی کند.

گزارش ها همچنین حکایت از تنش و درگیری در برخی شهرهای شرقی اوکراین در نزدیکی مرزهای روسیه دارد بطوریکه امروز هزاران روس زبان در شهر دونتسک با برگزاری تجمعی از اقدام مردم کریمه به روسیه حمایت کرده و شعار می دادند که دونتسک یک شهر روسی است.

کیستوفر هیل سفیر سابق آمریکا در کشورهای کره جنوبی، عراق و لهستان نیز در واکنش به همه پرسی کریمه روز یکشنبه را روزی بد در روابط شرق و غرب خواند.

کد N187170

وبگردی