آفتاب
در دیدار اخضر ابراهیمی

ظریف: سازمان ملل نقشی مستقل در حل بحران سوریه ایفا کند

ظریف: سازمان ملل نقشی مستقل در حل بحران سوریه ایفا کند

اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه پیش از ظهر دوشنبه در تهران با وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمد جواد ظریف در این دیدار با تاکید بر موضع ثابت و اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ضرورت حل و فصل سیاسی بحران سوریه با در نظر گرفتن خواست و مطالبات واقعی مردم سوریه برای بازگشت آرامش و امنیت به کشورشان، آمادگی کامل ایران را برای کمک به هرگونه تلاش منطقی و منطبق با واقعیت‌های میدانی کشور سوریه به خصوص از سوی سازمان ملل متحد با تلاش و پیگیری اخضر ابراهیمی اعلام کرد.

او هم‌چنین با اشاره به نقش و تلاش‌های مجدانه ابراهیمی تاکید کرد: سازمان ملل متحد باید نقش مستقل خود را بدون تاثیرپذیری از فشارهای برخی کشورها در جهت تداوم تلاش‌ها برای حل و فصل این بحران ایفاء کند.

وی در عین حال افزود: ایران همواره تاکید کرده که هیچ پیش شرطی را در زمینه مشارکت در نشست‌های مربوط به حل این بحران نمی‌پذیرد و در عین حال از به‌کارگیری ظرفیت و توان خود برای کمک به این روند سیاسی دریغ نمی‌ورزد.

ظریف هم‌چنین با تشریح نقش دولت و رییس جمهور قانونی کنونی در سوریه در روند بازگشت ثبات و امنیت به این کشور و فراهم شدن شرایط مناسب برای برگزاری انتخابات عادلانه با حضور همه آحاد مردم سوریه جهت تعیین سرنوشت سیاسی آینده خودشان را مورد تاکید قرار داد.

وزیر خارجه ایران با اشاره به تبعات سلبی تداوم بحران در سوریه در تسری یافتن اقدامات تروریستی به برخی کشورهای منطقه، اولویت و ضرورت کنونی هرگونه تحرک و همکاری منطقه‌یی را مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی دانست.

اخضر ابراهیمی نیز در این دیدار روند مذاکرات "ژنو2" و تلاش‌های صورت گرفته برای حل و فصل بحران سوریه را در ابعاد سوری – سوری، منطقه‌یی و بین‌المللی، هم‌چنین چالش‌ها، موانع و نیز فرصت‌های موجود در این روند را تشریح کرد و مذاکرات خود در تهران را بسیار خوب و سازنده توصیف کرد.

وی با تاکید بر نقش تاثیرگذار کشورهای مهم منطقه به‌خصوص جمهوری اسلامی ایران در روند حل و فصل سیاسی بحران سیاسی، تداوم رایزنی‌ها و مشورت‌های سیاسی با کشورمان در این خصوص را خواستار شد.

او با تاکید بر موضع صریح و شفاف خود در تاکید بر ضرورت دعوت و حضور ایران در نشست "ژنو 2" و هرگونه نشستی برای حل بحران سوریه، تداوم مساعدت و کمک موثر ایران برای تقویت روند سیاسی و یافتن راهکارهایی برای پیشبرد تلاش‌های جاری برای حل بحران سوریه را خواستار شد.

ابراهیمی تسریع در مشورت و هم‌فکری کشورهای موثر در منطقه برای کمک به خاتمه فاجعه انسانی در این بحران به خصوص کمک به آوارگان سوری را خواستار شد و افزود: به‌طور قطع تسریع در روند بازگشت ثبات سیاسی و امنیتی به سوریه با حل و فصل بحران کنونی در این کشور، در ثبات و امنیت کل منطقه موثر خواهد بود.

انتهای پیام

کد N187138

وبگردی