آفتاب

دبیر کل ناتو: همه پرسی کریمه با قوانین بین المللی تناقض دارد

دبیر کل ناتو: همه پرسی کریمه با قوانین بین المللی تناقض دارد

تهران-ایرنا- ˈآندرس فوگ راسموسنˈ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز دوشنبه با صدور بیانیه ای همه پرسی روز گذشته شبه جزیره کریمه را ناقض قوانین بین المللی خواند.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس، در بیانیه ناتو آمده است که راسموسن امروز در دیدار با ˈآندره دشیستاˈ وزیر خارجه دولت موقت اوکراین، درباره آخرین تحولات این کشور از جمله همه پرسی که روز گذشته (یکشنبه) در شبه جزیره کریمه برگزار شد، گفت وگو و رایزنی کردند.

راسموسن در این دیدار گفت: آنچه به اصطلاح همه پرسی گفته می شود و روز یکشنبه در منطقه خودمختار کریمه به مرحله اجرا در آمد، تمامی تلاش های بین المللی برای یافتن راه حل سیاسی و مسالمت آمیز جهت برون رفت از بحران اوکراین را تضعیف کرد.

وی همچنین این اقدام مقام های کریمه را بر خلاف قانون اساسی اوکراین و قوانین بین المللی دانست.

دبیر کل ناتو بار دیگر تاکید کرد که پیمان آتلانتیک شمالی همچنان به حمایت خود از حاکمیت اوکراین و حفظ استقلال و وحدت اراضی این کشور پایبند است.

همچنین دو طرف در این دیدار بر تقویت همکاری های میان ناتو با اوکراین از جمله افزایش روابط فرماندهان ناتو با رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی اوکراین، تقویت تلاش ها برای بازسازی قدرت ارتش این کشور و افزایش آموزش و تمرین های نظامی مشترک تاکید کردند.

همه پرسی استقلال منطقه کریمه از اوکراین و الحاق این منطقه به روسیه روز یکشنبه برگزار شد.

ˈسرگئی آکسیونوفˈ نخست وزیر منطقه خودمختار کریمه اوکراین پس از پایان همه پرسی در کریمه اعلام کرد: هیاتی از پارلمان این منطقه روز دوشنبه برای بررسی موضوع جدایی از اوکراین و الحاق به خاک روسیه به مسکو سفر می کند.

اوکراین 46 میلیون نفری از اواخر نوامبر سال گذشته میلادی در پی خودداری ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا، صحنه ناآرامی های گسترده بوده است.

بحران سیاسی در اوکراین از دوهفته قبل به دنبال تشدید خشونت در اعتراضات مردمی و خروج یانوکوویچ از قدرت، وارد مرحله تازه ای شد. استقرار نیروهای نظامی روسیه در منطقه خودمختار شبه جزیره کریمه اوکراین، تحولات این کشور را در مرکز توجهات بین المللی قرار داده است.

مترجمام**9329**5981
کد N187097

وبگردی