آفتاب

ترکیه نتایج همه پرسی کریمه را به رسمیت نشناخت

ترکیه نتایج همه پرسی کریمه را به رسمیت نشناخت

آنکارا-ایرنا- وزارت امور خارجه ترکیه امروز - دوشنبه - با صدور بیانیه ای اعلام کرد که نتایج همه پرسی برگزار شده در منطقه خود مختار کریمه از نظر این کشور اعتبار حقوقی ندارد.

در این بیانیه که امروز به دنبال دیدار ˈمصطفی جمیل کریم اوغلوˈ نماینده مجلس اوکراین و رییس سابق مجلس تاتارهای کریمه با ˈاحمد داود اوغلوˈ وزیر خارجه ترکیه ، صادر شد، آمده است: همه پرسی ای که روز گذشته در منطقه کریمه برگزار شد، فاقد مشروعیت حقوقی است و نتایج آن نیز از نظر ترکیه بی اعتبار است.

وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه تاکید کرد که ایجاد وضعیت بالفعل در کریمه در نتیجه این همه پرسی نیز از نظر ترکیه بی اعتبار است و این کشور آن را به رسمیت نخواهد شناخت.

این بیانیه اضافه کرد که ترکیه همواره راه حل بحران در اوکراین را در چارچوب حق حاکمیت، تمامیت ارضی و سیاسی این کشور اعلام کرده و بر لزوم یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران مطابق با قانون و قوانین بین المللی اشاره داشته است.

وزارت خارجه ترکیه با اعلام اینکه تاتارها از عناصر اصلی تشکیل دهنده کریمه هستند، تاکید کرد که این کشور به امنیت و سلامت تاتارها اهمیت ویژه ای قائل است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که هر تحولی در اوکراین و به ویژه در منطقه کریمه می تواند ثبات و امنیت منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه نیز در دیدار با رییس سابق مجلس ملی تاتارهای کریمه گفته بود: دولت آنکارا نتیجه همه پرسی در منطقه خودمختار کریمه برای پیوستن به روسیه را به رسمیت نمی شناسد .

نخست وزیر ترکیه با اشاره به اینکه امکان مداخله یک جانبه ترکیه در تحولات کریمه وجود ندارد، گفت: ترکیه همسو با دنیای غرب، خواهان حفط تمامیت ارضی و سیاسی اوکراین است.

اردوغان افزود: اگر پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در این باره تصمیمی بگیرد، ترکیه نیز به عنوان عضوی از این پیمان، تابع این تصمیم خواهد بود.

ترکیه در حالی نتایج همه پرسی را رد کرده است که منطقه خود مختار کریمه امروز به دنبال اعلام نتایج، استقلال خود از اوکراین را اعلام و متعاقب آن برای الحاق به روسیه اقدام کرد.

خاورم/2011**230**5981
کد N187087

وبگردی