آفتاب

دولت آینده صربستان و معضلات اقتصادی پیش رو

دولت آینده صربستان و معضلات اقتصادی پیش رو

بلگراد- ایرنا- حزب ˈپیشروˈ صربستان با کسب حداکثر آرا در انتخابات پارلمانی و قرار گرفتن در صدر دولت، مسئولیت سنگینی را برای خروج این کشور از معضلات اقتصادی بر عهده خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، همانطور که انتظار آن می رفت حزب پیشرو توانست اعتماد بسیاری از مردم را برای تشکیل دولت آینده جلب کند و با این اقدام نشان داد سیاست های آن در گذشته از جمله مبارزه با فساد مالی و تبهکاری و همچنین جلب سرمایه داران خارجی موفق بوده است.

مطمئنا حزب پیشرو صربستان با جدیت و پشتکار بیشتر به مبارزه با فساد مالی، کاهش بیکاری در کشور و بهبود وضعیت اجتماعی ادامه داده و تلاش خواهد کرد با سیاست باز به تعهدات خود برای کاهش بیکاری و زندگی بهتر برای مردم جامه عمل بپوشاند.

همکاری های سیاسی، اقتصادی و تجاری صربستان با کشورهای دیگر در دو سال اخیر موفقیت های بزرگی را برای حکومت بلگراد دربرداشته است. اگرچه بهبود وضعیت کشور و کاهش درصد بیکاری بالا را نمی توان یک شبه انتظار داشت ولی پروژه های بزرگ اقتصادی حکایت از این دارد که صربستان در مسیر جلب سرمایه داران خارجی و مبارزه با فساد مالی موفق بوده و در 3 تا 4 سال آینده مردم این کشور پس از دوران تلخ دو دهه گذشته می توانند زندگی بهتری را تجربه کنند.

حزب پیشرو با کسب نزدیک به 50 درصد آرا در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه بار سنگینی از مسئولیت را در دولت آینده بر دوش گرفت و اصلاحات گسترده در تمامی نهادها، ادامه مذاکرات برای عضویت در اتحادیه اروپا، مساله کوزوو و کاهش بیکاری از جمله مسایل بسیار مهمی هستند که دولت آینده با آنها مواجه است.

آلکساندر ووچیچ رهبر حزب پیشرو که حزبش 157 کرسی را در ساختار جدید مجلس خواهد داشت، می تواند بر روی حمایت پارلمان برای تصویب قوانین و یا حتی ایجاد تغییرات در قانون اساسی حساب کند و موانع موجود قانونی را در مسیر پیشبرد کشور بردارد.

یکی از مشکلات کلیدی دولت آینده صربستان تجدید ساختار 150 کارخانه و شرکت بزرگ در کشور است که در آنها حدود 100 هزار نفر مشغول کار هستند و باید وضعیت این کارخانه ها تا پایان نیمه سال جاری میلادی روشن شود.

در این راستا، تجدید نظر در مورد قانون کار و ایجاد تبصره های جدید در آن می تواند مشکلات زیادی را برای دولت آینده در رابطه با حقوق قانونی کارگران و تعهدات صاحبان کارخانه ها نسبت به شاغلین ایجاد کند.

آلکساندر ووچیچ رهبر حزب پیشرو که در دولت فنی کنونی مقام معاون اول نخست وزیری عهده دار است و در دولت جدید مقام نخست وزیری را بر عهده خواهد گرفت و زمانی ملی گرا و اکنون سیاستی با گرایش اروپایی و میانه رو دارد، همانطور که در دوره تبلیغات انتخاباتی متعهد شده بود به اصلاحات اقتصادی این کشور ادامه خواهد داد و کشور را به سوی عضویت کامل در اتحادیه اروپا سوق خواهد داد.

حزب پیشرو صربستان که در ائتلاف با جنبش احیای صربستان، حزب سوسیال دمکرات از اقلیت های ملی و حزب صربستان نوین در انتخابات زودهنگام پارلمانی روز یکشنبه (25 اسفند) با 157 کرسی اکثریت آرا را در ساختار جدید مجلس بدست آورد، به تنهایی قادر به تشکیل دولت می باشد ولی این حزب مطمئنا برای تشکیل دولت جدید از دیگر احزاب سیاسی به ویژه اقلیت های قومی برای شرکت در دولت جدید دعوت می کند.

گزینه ای را که می توان برای تشکیل دولت آینده صربستان احتمال داد؛ ائتلاف حزب پیشرو و احزاب ائتلافی آن با حزب سوسیالیست و حزب دمکرات جدید بعلاوه احزاب اقلیت ملی است.

از سوی دیگر، می توان دولت آینده را همان ادامه دولت گذشته یعنی حزب پیشرو و احزاب ائتلافی آن با سوسیالیست ها و احزاب اقلیت های ملی انتظار داشت.

براساس قوانین صربستان، احزب سیاسی پس از انتخابات 3 ماه فرصت قانونی دارند برای تشکیل دولت به توافق برسند، ولی در حال حاضر تمامی احزاب بر این باورند که مدت زمان دولت فنی کنونی باید زودتر پایان یابد تا دولت جدید فعالیت رسمی خود را برای انجام کارهای در پیش رو حداکثر تا پایان ماه آوریل امسال آغاز کند.

احتمال دارد که پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات زودهنگام پارلمانی از سوی کمیسیون انتخابات در 20 ماه مارس، حداکثر تا 30 مارس امسال شرایط برای ساختار جدید مجلس جهت انتخاب رییس جدید پارلمان فراهم شود و رای گیری در این نهاد اجرایی با قید فوریت برای تصویب قانون تشکیل دولت و هیات وزیران انجام شود و بلافاصله نخست وزیر و اعضای کابینه دولت انتخاب شوند.

بنابر اولین نتایج غیررسمی انتخابات پارلمانی که از سوی نهاد غیردولتی مرکز انتخابات آزاد صربستان اعلام شد، فهرست حزب پیشرو با 48.8 درصد یعنی 157 کرسی، حزب سوسیالیست، بازنشستگان و وحدت صربستان 14 درصد یعنی 45 کرسی، فهرست حزب دمکرات 5.9 درصد یعنی 19 کرسی و فهرست حزب دمکرات جدید 5.7 درصد یعنی 18 کرسی از جمله احزابی هستند که موفق شدند با کسب بیش از 5 درصد آرا، وارد ساختار جدید پارلمان شوند.

بر پایه این نتایج، اتحادیه مجارهای ویودینا-ایشتوان پاستور 7 کرسی، حزب اقدام دمکراتیک سنجاک- سلیمان اوگلیانین 3 کرسی و حزب عملکرد دمکراتیک – رضا حلیمی با 1 کرسی که از احزاب اقلیت های قومی هستند، موفق شدند به ساختار جدید مجلس راه یابند.

آلکساندر ووچیچ رهبر حزب پیشرو پس از اعلام اولین نتایج غیررسمی انتخابات در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن قدردانی از شهروندان صربستان برای شرکت در انتخابات گفت که این حزب برای کاهش بیکاری و بهبود وضعیت اجتماعی و رفاهی مردم حداکثر تلاش خود را انجام می دهد.

وی همچنین تاکید کرد که صربستان با تمامی کشورها از جمله روسیه فدرال، آمریکا، چین، اتحادیه اروپا به گسترش روابط و همکاری در عرصه های مختلف ادامه می دهد.

وی با تاکید بر ادامه مراحل ائتلاف اروپایی صربستان گفت که تلاش دولت آینده براین است که دولت جدید حداکثر تا اواخر ماه آوریل امسال تشکیل شود.

این انتخابات پارلمانی در صربستان دهمین انتخابات برای ساختار مجلس و هفتمین انتخابات پارلمانی محسوب می شود که زودتر از موعد قانونی برگزار شده است.

طبق قوانین صربستان، رئیس جمهور نماینده حزب و یا ائتلاف چند حزب را که در مجلس از حمایت اکثریت نمایندگان برخوردار است، برای تشکیل دولت معرفی می کند و شخص انتخاب شده می باید حداکثر ظرف یک ماه برنامه دولت و افراد کابینه خود را برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

برای ورود در ساختار جدید مجلس نمایندگان صربستان، سه هزار و 20 نامزد در 19 فهرست انتخاباتی از احزاب سیاسی، ائتلاف حزبی و گروه شهروندان برای کسب کرسی در پارلمان به رقابت پرداختند.

اروپام**2061**1485** 1337
کد N187025

وبگردی