آفتاب

ایران و جمهوری آذربایجان بر همکاری های درباره حوادث غیرمترقبه تاکید کردند

ایران و جمهوری آذربایجان بر همکاری های درباره حوادث غیرمترقبه تاکید کردند

در جریان سفر کمال الدین حیدراف، وزیر حوادث غیر مترقبه جمهوری آذربایجان به ایران پیام کتبی رییس جمهور آذربایجان به روحانی تقدیم شد.

به گزارش خبرگزاری دانتشجویان ایران(ایسنا)، محسن پاک آیین که به همراه این هیات به تهران سفر کرده است، با تشریح اهداف و نتایج این سفر گفت: وزیرحوادث غیرمترقبه آذربایجان در سفر به ایران پیام کتبی الهام علی اف، به رئیس جمهور کشورمان را به وی تقدیم کرد.

پاک آیین در گفت و گو با خبرگزاری ترند گفت: حیدر اف پس از تقدیم پیام از شرایط مثبتی که پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران فراهم شده و زمینه را برای گسترش همکاری|های دوجانبه مساعد کرده ،ابراز خرسندی کرد و گفت جمهوری آذربایجان مصمم است که از این شرایط استفاده کند.

روحانی هم با اشاره به وجود اراده جدی از طرف ایران برای گسترش روابط با جمهوری آذربایجان گفت ما همسایه و برادریم و دولت ایران خواهان روابطی در شان دو ملت و دو کشور است.

همچنین حیدراف در مقابله با حوادث غیر مترقبه، در دیدار با اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور درباره چگونگی همکاری های مشترک برای رویارویی با حوادث گوناگونی نظیر سیل، زلزله، رانش زمین گفت وگو شد و مقرر شد دو طرف از تجارب و دانش یکدیگر برای امکان اسکان، نوسازی و بازسازی مناطق حادثه خیز در کوتاه ترین زمان ممکن استفاده کنند.

وی افزود: ضرورت انجام تمرینات مشترک میان دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان به منظور پیشگیری از بحران، مانور و تمرین در زمان عادی جهت کند کردن روند بروز حوادث نیز از دیگر مباحث مطروح شده بود. در این دیدارها با توجه به نفت و گاز خیز بودن دو کشور، دو طرف به منظور پیشگیری از بروز حوادث تصمیم گرفتند همکاری های لازم را درخصوص رفع آلایندگی های صنعتی و بروز حوادث غیر منتطره در دریای خزر انجام دهند.

سفیر ایران در باکو گفت: با توجه به اینکه عدم وجود تفاهم نامه مشترک میان دو کشور موجب کندی و دشواری هایی در همکاری های لازم می شود، دو طرف انعقاد تفاهم نامه را گامی موثر در مسیر توسعه و تقویت همکاری های متقابل دانسته و قرار شد این موضوع در دستور کار دو کشور قرار گیرد.

وزیر حوادث غیر مترقبه جمهوری آذربایجان با مسعود کرباسیان معاون وزیر و رئیس کل گمرک ایران دیدار و دو طرف با ابراز نگرانی از ادامه وجود برخی ناهماهنگی ها در مرزهای دو کشور بر ضرورت بازنگری به مقررات مرزی توجه کردند.

در این دیدار امکان حضور بیشتر سرمایه گذاران آذربایجانی در ایران نیز بررسی شد.

همچنین در این جلسه مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ورئیس سازمان معادن و صنایع معدنی ایران نیز حضور داشت و لذا موضوعاتی درباره معادن و صنایع معدنی نیز مطرح و مقرر شد دو طرف از ظرفیت های یکدیگر بهره ببرند و همکاری های خوب بین ایران و آذربایجان در بخش معادن و صنایع معدنی و انجام امور پژوهشی آغاز شود.

وزیر حوادث غیرمترقبه جمهوری آذربایجان در یک دیدار معنوی به مشهد مقدس نیز سفر کرد و به زیارت حضرت علی ابن موسی الرضا نیز مشرف شد.

وی در دیدار با استاندار خراسان رضوی از سفر 13 هزار زائر از جمهوری آذربایجان در سال گذشته به این شهرمقدس مطلع شد.

انتهای پیام

کد N186842

وبگردی