آفتاب

استقرار 26 فروند جنگنده روسی در بلاروس

استقرار 26 فروند جنگنده روسی در بلاروس

ایرنا نوشت:

ˈ ویکتور بونداروفˈ فرمانده نیروی هوایی روسیه اعلام کرد کشورش قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی 26 فرونده هواپیمای جنگی سوخو مدل ˈ27-اس ام3ˈ در بلاروس مستقر کند.
به گزارش  ایتارتاس، بونداروف روز دوشنبه گفت: پایگاه هوایی دایم روسیه در فرودگاه بارانوویچی بلاروس میزبان هواپیماهای جنگی روسیه خواهد بود.

وی افزود: این تعداد هواپیما یک هنگ کامل هوایی خواهد بود که در پایگاه هوایی روسیه در بلاروس مستقر خواهد شد.

وی در خصوص هدف این اقدام اظهار داشت: هواپیماهای یاد شده وظیفه دفاع از حریم هوایی و صیانت از هوا- فضای اتحادیه روسیه- بلاروس را بر عهده خواهند داشت.

ایتارتاس اضافه کرد: به نظر می رسد اقدام روسیه در افزایش شمار هواپیماهای جنگی خود در بلاروس، واکنشی به اقدام مشابه آمریکا برای استقرار جنگنده های اف-16 در لیتوانی و لهستان برای تاثیرگذاری بر بحران اوکراین باشد.

بر اساس این گزارش، گفته می شود به دنبال تشدید حضور ناتو در منطقه بالتیک، آلکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری بلاروس نیز به تازگی خواستار استقرار 15 جنگنده نیروی هوایی روسیه در این کشور شد و اعلام کرد مینسک به افزایش حضور ناتو در نزدیکی مرزهای خود پاسخ مناسب خواهد داد.

رییس جمهوری بلاروس گفت: تا پیش از آغاز رزمایش نیروهای ناتو در لهستان و درخواست این کشور از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای برگزاری رزمایش گسترده، واکنش آرام و ملایمی داشتیم اما وضعیت در نزدیکی مرزهای بلاروس متشنج می شود.

به گزارش ایتارتاس، رییس جمهوری بلاروس در شرایطی از استقرار بیش از 10 فروند هواپیمای نظامی ناتو در مناطق همجوار این کشور خبر داد که مسکو بر اساس یک موافقت نامه همکاری دفاعی با مینسک، از سال 2013 یک اسکادران جنگنده سوخو-27 در این کشور مستقر کرده است.

همچنین به گزارش ریانووستی، تنش در مرزهای غربی روسیه با ناتو در روزهای اخیر ادامه یافته و به دنبال آغاز استقرار جنگنده های اف-16 آمریکایی در لهستان و گسترش دامنه مناقشه میان دو طرف بر سر مساله اوکراین، نیروی هوایی روسیه نیز شش فروند جنگنده ˈسوخو-27ˈ در بلاروس مستقر کرد.

خبرگزاری ریانووستی با اعلام این خبر افزود: جنگنده های سوخو در منطقه ˈبابرویسکˈ بلاروس مستقر شده اند و علاوه بر آن روسیه در روزهای اخیر سه فروند هواپیمای ترابری نظامی هم در استان ماگیلوسک بلاروس مستقر کرده است.

در واقع تشدید رقابت نظامی میان روسیه و ناتو در شرق اروپا به دنبال آغاز استقرار جنگنده های اف - 16 آمریکا در پایگاه هوایی ˈلاسکˈ لهستان آغاز شد.

سفارت آمریکا در پایتخت لهستان با صدور بیانیه ای ضمن تائید گزارش های قبلی رسانه ها در مورد استقرار جنگنده های آمریکایی در لهستان اعلام کرد ˈاین کار اقدامی عامدانه برای تاکید بر تعهدات آمریکا بر مسوولیت های دفاع جمعی استˈ.

در بیانیه سفارت آمریکا اعلام شده بود که تا روز یکشنبه این هفته در مجموع 12 فروند هواپیمای اف-16 وارد پایگاه هوایی لاسک لهستان می شوند.

49261

کد N186634

وبگردی