آفتاب

تیم مذاکره کننده هسته ای ایران عازم وین شد

تیم مذاکره کننده هسته ای ایران عازم وین شد

تهران - تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برای گفت و گو با نمایندگان کشورهای 1+5 ظهر دوشنبه تهران را به مقصد وین ترک کرد.

وزیر امور خارجه روز یکشنبه ابعاد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران به ویژه غنی سازی، آب سنگین اراک و همکاری های بین المللی در حوزه فناوری صلح آمیز هسته ای و رفع تحریم ها را از محور های مذاکرات وین اعلام کرد.

همکاری های مورد نظر ایران در حوزه فناوری صلح آمیز هسته ای از جمله تعهدات 1+5 در برنامه اقدام مشترک و نیز در چارچوب بند 2 ماده 4 معاهده منع تولید و گسترش سلاح های هسته ای (NPT) است.

در توافقات قبلی، پایان این دور از مذاکرات روز 29 اسفند تعیین شده بود ولی ممکن است با توجه به عید نوروز، یک روز کوتاه تر شود.

وزیر خارجه سطح مذاکرات وین را نیز همچون گذشته عنوان کرد و افزود:هدایت مذاکرات با بنده و خانم اشتون است و اصل مذاکره توسط مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه ایران و 1+5 صورت می گیرد و بنده مسئولیت نظارت بر کارها را برعهده دارم.

ظریف اضافه کرد: بعید می دانم در این دور از مذاکرات ضرورتی پیدا شود که وزرای خارجه 1+5 به این مذاکرات بپیوندند. البته هرچه پیش برویم ممکن است این ضرورت در مراحل بعدی بیشتر ایجاد شود و معمولاً بر حسب ضرورت سطح مذاکرات تغییر کرده است.

وی خاطرنشان کرد که هرچه مذاکرات به جلو می رود « دقیق تر، ریزتر، جدی تر و دشوارترˈ می شود ، گفت: این دور در مقایسه با دور قبل بحث جدی تر ، ریزتر و دشوارتر خواهد بود. البته ما توقع توافق در این دوره از مذاکرات را نداریم و قرار هم نبوده این دور به توافق منجر شود.

ظریف هدف این دور از مذاکرات را ˈ بیشتر تبادل نظرˈ دانست و گفت: البته تا حدی در جلسه کارشناسی که حدود دو هفته قبل در وین برگزار شد، مباحث اولیه صورت گرفت.

نشست کارشناسان ایران و کشورهای 1+5 از 12 تا 16 اسفند در حاشیه اجلاس شورای حکام در وین برگزار شد.

ایران و کشورهای 1+5 در آبان ماه توافق کردند که تا خرداد 93برای چند دور آینده مذاکرات برنامه ریزی می کنند ولی تا اول آذرماه بر سر تاریخ دو دور از مذاکرات به توافق رسیدند. تا این زمان طرفین توافق کرده اند تا خرداد 93 پنج تا شش جلسه در سطح سیاسی و کارشناسی برگزار کنند.

نخستین جلسه از این توافق، نشستی بود که کارشناسان هفت کشور در 12 تا 16 اسفند در حاشیه اجلاس شورای حکام در وین برگزار کردند و مقرر شد نشست دوم نیز 26 تا 29 اسفند در همین شهر برگزار شود.

وزیر امور خارجه گفت: ما در همه این حوزه ها در مورد نحوه ایجاد اعتماد صحبت می کنیم و نه در مورد برنامه هسته ای ایران.

ظریف تاکید کرد: برنامه هسته ای ایران چه در حوزه غنی سازی و چه در حوزه اراک و چه در مورد سایر موضوعاتی که در برنامه هسته ای ما وجود دارد ادامه می یابد. آمادگی داریم ایجاد اطمینان کنیم که این برنامه همواره صلح آمیز خواهد بود و بارها اعلام کرده ایم که بارها گفته ایم و مقام معظم رهبری نیز فتوایی در این خصوص صادر کرده اند. ما هیچ منفعت سیاسی، نظامی و امنیتی در داشتن سلاح هسته ای نمی بینیم و این را خلاف شرع می دانیم.

عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران پیش از این، همکاری هسته ای بین ایران و 1+5 را یکی از شاخص های گام پایانی در برنامه اقدام مشترک ژنو عنوان کرد و ایجاد راکتورهای تحقیقاتی آب سبک، همکاری در زمینه سوخت های مدرن و مسائل تحقیقاتی را از نمونه های آن برشمرد.

وی گفت این قبیل همکاری ها در دستور کار مذاکرات راه حل جامع است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران احتمال داد طرفین درباره فهرستی از موارد مورد علاقه برای همکاری ها در آینده در زمینه فناوری صلح آمیز هسته ای به توافق برسند.

این همکاریها شامل نیروها گاه های تولید برق، تاسیس راکتورهای تحقیقاتی و همکاری در زمینه تولید رادیو ایزوتوپ ها و پزشکی هسته ای، کشاورزی هسته ای ، فعالیت در زمینه سوخت های مدرن ، تحقیق و توسعه پروژه های فنی خواهد بود.

سیام *1553
کد N186461

وبگردی