آفتاب

تلاش گسترده چین برای بین المللی کردن یوان

تلاش گسترده چین برای بین المللی کردن یوان

پکن - ایرنا - شواهد و رویدادهای اقتصادی اخیر در چین نشان می دهد این کشور تلاش گسترده ای را برای بین المللی کردن ˈیوانˈ واحد پول ملی خود آغاز کرده است.

به گزارش ایرنا، بزرگترین اقدام جدید چین در این راستا کاهش کنترل نرخ تسعیر یوان در برابر دلار آمریکا است. چندین سال است که هر روز نرخ تسعیر یوان در برابر دلار در بازار چین یک درصد نوسان دارد، اما در هفته های گذشته دولت از کنترل خود بر بازار کاسته و اجازه داده است این نرخ نوسان تا دو درصد برسد.

این بزرگترین نشانه باز کردن مسیر بین المللی شدن ارز چین است.

از سوی دیگر چین در حال امضای قراردادهایی با کشورهای همسایه است که بر اساس آن استفاده از یوان در معاملات اقتصادی و تجاری آنها قرار می گیرد.

در این میان کشورهای عضو آ.سه.آن برای چین اهمیت زیادی دارند، اما مذاکراتی که چین در باره مناطق آزاد تجاری با کشورهای دیگر همسایه نظیر کره جنوبی دارد و امروز هم بار دیگر آغاز شده است بخشی از همین برنامه است.

هر دلار چین در سال 2005 میلادی معادل هشت ممیز 22 یوان معامله می شد، اما اکنون این رقم به هر دلار معادل شش ممیز 13 یوان رسیده است.

بالا رفتن ارزش یوان البته برای صادرکنندگان چینی خیلی خوشایند نیست و قدرت رقابت آن ها را در بازار بین المللی کاهش می دهد اما چون سیاست های اقتصادی چین بتدریج بر محور واردات بیشتر استوار می شود این روند برای چین سودمند خواهد بود.

افزون بر این، فزاینده بودن نرخ ارز برای چین موجب خواهد شد تا این کشور نوسانات ناشی از واردات فزاینده را بهتر تحمل کند و بتدریج از اتکای خود به صادرات بکاهد و صادرکنندگان این کشور هم در اندیشه نوآوری و خلاقیت باشند تا کالاهایی با کیفیت بالاتر تولیدکنند که ارزش صادراتی زیادی داشته باشد .

انعطاف پذیرشدن دولت چین در تعیین نرخ ارز و افزایش یک درصد به دو درصد نرخ تسعیر به طور طبیعی با توجه به این سیاست ها برای دولت چین سودمند خواهد بود.

همچنین بانک مرکزی چین بتازگی اعلام کرده بود نرخ تسعیر را بتدریج افزایش خواهد داد و اکنون می گوید که با این تغییر بازار در حال امتحان است و اگر دولت در این کار موفق شود این سیاست ادامه خواهد یافت.

ˈجو هایبینˈ اقتصاددان شرکت مورگان در چین می گوید که اگر دولت بتواند این سیاست را ادامه داده و باعث گردش بیشتر پول در چین شود، صادرکنندگان چینی از این تغییر و نوسان سود خواهند برد.

وی افزود که چین چهار هزار میلیارد پشتوانه ارزی دارد و قادر است شوک هایی را که بر اثر تغییر نرخ ارز وارد می شود تحمل کند تا اینکه واحد پول ملی خود را به یک پول بین المللی قدرتمند تبدیل کند که بتدریج بتواند در برابر دلار آمریکا حرفی برای گفتن داشته باشد.

چینی ها سال هاست امیدوارند با تضعیف دلار راه برای ورود آنها به بازار هموار شود . برای همین است که بدهی های دولت آمریکا را خریداری کردند و آمریکا اکنون با حدود دو هزار میلیارد دلار بزرگترین بدهکار جهان به چین است.

خبرگزاری شین هوا در گزارشی از اصلاحات آورده است: دولت چین در پی تعمیق اصلاحات است بخشی از این اصلاحات مالی است و ستون آن هم تغییرات در واحد پول ملی است.

این گزارش ادامه می دهد که دولت با کاهش کنترل خود بر نرخ پول ملی نشان داد که درصدد پیشبرد اصلاحات مالی است.

چین امیدوار است در کنار این اصلاحات و بین المللی کردن ارز خود وزن خود را در معاملات تجاری با شرکایش بالا برده و منافع تجاری بیشتری را نصیب خود کند. بخصوص آنکه ذهنیت نسل جدید رهبری در چین بر اساس جهت گیری بازار و اصل آزادسازی تجارت و گردش سرمایه و کاهش کنترل دولت ها بر بازار اقتصادی استوار است.

آساق ** 2100 **1611
کد N186383

وبگردی