آفتاب
در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای بررسی شد

مذاکرات ایران و 1+5،اوکراین و...در گفت‌وگو با سفیر روسیه

مذاکرات ایران و 1+5،اوکراین و...در گفت‌وگو با سفیر روسیه

سفیر روسیه در تهران در سفارت این کشور که هفتاد سال پیش محل امضای کنفرانس تهران با حضور چرچیل، روزولت و استالین بود، بر خلاف ظاهر جدی، همانند ایرانیان بسیار مهمان‌نواز است و با لهجه شیرین فارسی صحبت می‌کند.

وی در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 ابراز امیدواری کرد که تنش کنونی میان روسیه و غرب تاثیری بر روند مذاکرات با ایران نگذارد.

لوان جاگاریان سفیر کشوری است که اکنون در آوردگاه اوکراین در تنش با آمریکا به سر می‌برد. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران جنگ سرد باردیگر بر روابط این دو کشور سایه افکنده است، اما وی با بیان اینکه مسکو طرفدار جنگ سرد نیست، این فرضیه را رد می کند، اما اعلام می‌کند روسیه به تهدیدات آمریکا پاسخ قطعی می‌دهد.

سفیر روسیه در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 گفت: با توجه به اینکه من بیش از دو سال است که در ایران سفیر مسکو در تهران هستم در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر به سرانجام رسیدن مساله هسته‌ای ایران خوش‌بین هستم. پس از آغاز دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، جمهوری اسلامی ایران انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان می‌دهد. روسیه همانند گذشته تلاش می‌کند که درباره مساله هسته‌ای ایران نقش سازنده‌ و فعالی برعهده داشته باشد. امیدوارم که دوستان ایرانی نیز از این نقش روسیه خوشحال باشند. من فکر می‌کنم که غربی‌ها نیز متمایل به دستیابی به یک نتیجه مثبت هستند. در مذاکرات نهایی نسبت به دوره گذشته، روند مشکل‌تر است زیرا در این دوره مسائل پیچیده‌تری مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

با توجه به جریان مذاکرات ممکن است زمان مذاکرات نهایی افزایش یابد

وی درباره اعلام مهلت شش ماهه برای مذاکرات جامع و نهایی درباره ایران و 1+5 اضافه کرد: انجام مذاکرات نهایی در طول شش ماه امکان پذیر است اما باید هر دو طرف این امر را بخواهند. با توجه به جریان مذاکرات ممکن است زمان این مذاکرات افزایش یابد.

جاگاریان درباره اینکه تا چه حدی مواضع ایران در مذاکرات مورد توافق اعضای 1+5 است، افزود: من در این دوره نمی‌توانم اظهارنظر کنم اما اگر نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران برطرف شود در این صورت مانعی برای اجرای مواضع ایران از جمله رفع تحریم‌ها وجود ندارد.

سفیر روسیه

روسیه تحریم‌های یک جانبه علیه ایران را محکوم کرده‌

جاگاریان درباره احتمال سفر هیاتی از روسیه به تهران پس از انجام توافق ژنو و لغو برخی تحریم‌های وضع شده علیه ایران برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری گفت: ما همواره نه تنها از تحریم‌های یک جانبه علیه ایران حمایت نکرده بلکه محکوم کرده‌ایم، این تحریم‌ها جنبه غیرقانونی دارد.

تحریم‌های یک جانبه آمریکا بر فعالیت‌های موجود میان ایران و روسیه تاثیر منفی دارد

سفیر روسیه در تهران ادامه داد: این تحریم‌های یک جانبه بر فعالیت‌های موجود میان ایران و روسیه تاثیر منفی دارد، زیرا شرکتهای روسی نمی‌توانند وارد بازار ایران شوند. من خوشحالم که روابط سیاسی ایران و روسیه در سطح بسیار خوبی قرار دارد و رفت و آمد هیاتهای دو کشور به طور منظم انجام می‌گیرد.

حجم مبادلات تجاری میان ایران و روسیه کاهش فاحشی داشته است

استاندار آستاراخان به ایران می آید

جاگاریان اضافه کرد: حجم مبادلات تجاری میان ایران و روسیه کاهش فاحشی داشته است، از این روند منفی نگرانیم و ما به دنبال همکاری با طرف ایرانی برای برطرف کردن این روند منفی هستیم. بر همین اساس روسیه پیشنهاد داده است که کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور در نیمه دوم سال جدید میلادی در تهران انجام شود که طرف ایرانی اعلام کرده است که بهتر است در نیمه دوم ماه اوت یا سپتامبر این کمیسیون برگزار شود. از طرف ایران بیژن زنگنه وزیر محترم نفت به عنوان رییس کمیسیون و از طرف روسیه وزیر نیروی روسیه حضور دارند. همچنین همکاری میان مناطق مختلف در کشور می‌تواند نقش موثری در گسترش روابط داشته باشد. ما درخواست می‌کنیم که استانهای ایران که خواهان همکاری با مناطق مختلف روسیه هستند نقش فعال‌تری در این باره داشته باشند این مساله بسیار مهم است، در همین راستا قرار است پس از یک ماه و اندی استاندار آستاراخان وارد استانهای گیلان و مازندران شود.

مبادلات تجاری ایران و روسیه به میزان 1.5 میلیارد دلار رسیده است

سفیر روسیه درباره میزان مبادلات تجاری میان تهران - مسکو اضافه کرد: در سالهای گذشته میزان مبادلات چهار میلیارد دلار بود اما اکنون به میزان 1.5 میلیارد دلار رسیده است که دلیل عمده کاهش مبادلات تجاری وجود موانع برای نقل و انتقال پول است.

وزیر توسعه اقتصادی روسیه 20 آوریل به تهران می‌آید

این دیپلمات روسی افزود: قرار است وزیر توسعه اقتصادی روسیه در راس هیاتی 20 آوریل وارد تهران شود اما تاکنون طرف ایرانی درباره این سفر هنوز پاسخی نداده است.

روسای‌جمهور ایران و روسیه بر امضای قرارداد بزرگ نفتی در برابر کالا به توافق رسیده‌اند

وی درباره امضای قرارداد بزرگ نفتی در برابر کالا میان ایران و روسیه گفت: این قرارداد بسیار مهم است، روسای جمهور دو کشور بر امضای این قرارداد به توافق رسیده‌اند. لزوم امضای چنین قراردادی برای توسعه روابط دو کشور بسیار حائز اهمیت است. مذاکرات درباره این قرارداد ادامه دارد زیرا محتوای این قرارداد بسیار پیچیده است. روسیه به امضای این قرارداد توجه بالایی دارد.

روسیه به تهدیدات آمریکا پاسخ قطعی می‌دهد

سفیر روسیه در تهران درباره تهدیدات آمریکا تصریح کرد: ما به این تهدیدات آمریکا عادت کرده‌ایم. آنها درباره اوکراین نیز ما را تهدید می‌کنند. ما تاکید می‌کنیم که این تهدیدات از طرف روسیه قابل قبول نیست و ما به این تهدیدات پاسخ می‌دهیم و پاسخ ما هم قطعی خواهد بود. هم آنها و هم ما از اعمال این تهدیدات و تحریم‌ها ضرر خواهیم دید.

امضای قرارداد بزرگ نفتی در برابر کالا میان ایران و روسیه در آینده نزدیک

این دیپلمات روسی اضافه کرد: امیدواریم که این قرارداد نفتی در آینده نه چندان دور به امضا برسد. شرکتهای نفتی روسیه به ادامه همکاری ها با ایران در زمینه نفت و گاز علاقه‌مند هستند. بزرگترین شرکت نفتی روسیه نیز تمایل خود را برای بازگشت به بازار ایران اعلام کرده است.

وی درباره ساخت سایت‌های هسته‌ای در بوشهر با همکاری ایران و روسیه گفت: هفته گذشته معاون مدیرکل روس اتم ملاقاتهای بسیار طولانی و مفید با کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی داشته است. در سال 1992 قراردادی مبنی بر توسعه همکاری‌ها میان ایران و روسیه امضا شد که درباره موضوعات کلی بود اکنون برای همکاری دو کشور در ساخت سایتهای جدید در بوشهر قراردادهایی را آماده می‌کنیم. هر دو طرف در این باره انعطاف‌پذیری از خود نشان داده. ما از لحاظ سیاسی در این باره هیچ مشکلی نداریم.

پنج کشور ساحلی دریای خزر با یکدیگر اختلافاتی دارند

وی درباره برگزاری نشست وزرای خارجه درباره رژیم حقوقی دریای خزر در آستاراخان گفت: ما بسیار تلاش می‌کنیم که 5 کشور ساحلی به یک توافق برسیم البته پنج کشور با یکدیگر اختلافاتی دارند، تصور کنید پس از 1990 و از یک کشور شوروی چند کشور جدید به وجود آمد که هر یک اهداف و منافع مختلفی دارند.

روحانی برای شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر به روسیه می‌رود

جاگاریان افزود: این اختلافات چیز طبیعی است و امیدواریم که تعداد این اختلافات کاهش یابد. کشورهای ساحلی دریای خزر توافق کرده‌اند که پیش از برگزاری اجلاس سران در سپتامبر در آستاراخان، در 22 ماه آوریل این نشست وزرای خارجه برگزار شود. ما به طرف ایران پیشنهاد داده‌ایم که نشست سران در 29 سپتامبر در آستاراخان برگزار شود اما هنوز جوابی از سوی ایران دریافت نکرده‌ایم. در این نشست موضوعاتی مانند حفظ محیط‌ زیست و رژیم حقوقی دریای خزر مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

"بشار اسد" تنها باعث خونریزی در سوریه نیست

سفیر روسیه در تهران درباره بحران سوریه گفت: ما انتظار نداشتیم که مذاکرات ژنو 2 نتایج مهمی به همراه داشته باشد اما به هر حال روند مذاکرات چه در ژنو و چه در کشورهای دیگر باید ادامه پیدا کند ،‌ زیرا تنها راه‌حل بحران سوریه مذاکرات سیاسی است،. اما ما مخالف هرگونه مداخلات خارجی در کشورهای دیگر هستیم. تنها مردم سوریه باید درباره سرنوشت این کشور و حضور بشار اسد تصمیم بگیرند. این مساله را باید قبول کنیم تنها باعث خونریزی در سوریه بشار اسد نیست. همچنین می‌دانید که اکثریت گروه‌های معارض خارج هستند و پشت سر‌ آ‌نها چه کسانی قرار دارند. اکنون کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای خلیج‌فارس درک کرده‌اند که در سوریه خطری بزرگ همه کشورها را تهدید می‌کند.

روسیه فقط کمک می‌کند که طرفهای درگیر در سوریه پشت میز مذاکره بنشینند

سفیر روسیه در تهران درباره انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سال 2014 گفت: نباید بشار اسد خارج از انتخابات گذاشته شود، بلکه باید مردم سوریه در این باره تصمیم بگیرند. ما فقط کمک می‌کنیم که طرفهای درگیر در سوریه پشت میز مذاکره بنشینند و یک راه‌حل پیدا کنند. در واقع کسانی که خواهان مذاکرات میان گروه‌های درگیر در سوریه هستند باید رفتار سازنده به جای رفتار تخریب‌کننده اتخاذ کنند.

گروه‌های خارجی علیه بشار اسد باید از این کشور خارج شوند

وی ادامه داد: در درجه اول گروه‌های خارجی که علیه بشار اسد می‌جنگند باید خارج شوند. کشورهای همسایه سوریه مانند ترکیه باید نقش سازنده‌ای در جهت حل بحران سوریه اتخاذ کنند.

سفیر روسیه

باید هرچه سریع‌تر خون و خونریزی در سوریه متوقف شود

سفیر روسیه در تهران اضافه کرد: با توجه به اوضاع داخلی سوریه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بسیار مشکل است. در حال حاضر ما در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان نیز هستیم، اما هنوز بسیاری از مناطق این کشور خارج از کنترل دولت مرکزی است. برگزاری انتخابات در این کشور بسیار مشکل به نظر می‌رسد. ما به عنوان دوستان سوریه باید تلاش کنیم که تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و هر چه سریعتر خون و خونریزی متوقف شود.

روسیه دولت فعلی اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد

سفیر روسیه در تهران درباره بحران اوکراین اضافه کرد: باید در ابتدا اعلام کنم که در اوکراین، روسیه طرف بحران نیست و دوم اینکه ما دولت فعلی این کشور را به رسمیت نمی‌شناسیم. زیرا آنها نه براساس آرای انتخابات بلکه براساس کودتا بر سرکار آمده‌اند و غربی‌ها خود این مساله را می‌دانند. آنها ما را متهم می‌کنند که در بحران اوکراین مداخله می‌کنیم در صورتیکه غربی‌ها خود در این کشور نقش دخالت گرایانه‌ای را برعهده گرفته‌اند.

رییس‌جمهور اوکراین را با زور برکنار کردند

وی ادامه داد: رییس جمهور اوکراین تنها در سه مورد یعنی استیضاح، بیماری و اینکه اگر وی نخواهد به صورت داوطلبانه بر سر قدرت بماند، بر کنار می‌شود. در این باره گزینه چهارمی وجود ندارد اما ما دیدیم که رییس جمهور اوکراین را با زور برکنار کردند این مساله به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی در پاسخ به این سوال که رییس جمهور اوکراین از سوی پارلمانی عزل شده است که دو سال پیش توسط رای مردم انتخاب شده است، اضافه کرد: پارلمان اوکراین تحت فشار و تهدید این اقدام را انجام داده است. هنوز در برخی از مناطق تظاهرات در جهت طرفداری از یانوکویچ ادامه دارد.

غرب مردم کریمه را محکوم می‌کند در حالی‌که از استقلال کوزوو حمایت کرد

این دیپلمات روسی در پاسخ به اینکه چرا یانوکویچ اقدامی برای اقناع معترضان در اوکراین انجام نداد، افزود: دلیل اصلی تظاهرات در میدان اصلی کی‌یف عدم امضای توافق الحاق به اتحادیه اروپا بود اما این خودداری به معنای امضا نکردن نبود بلکه می‌خواست فرصت بیشتری برای بررسی آن داشته باشد. اما غربی‌ها فورا حمله کردند. ما به آنها اعلام کردیم که اقدام آنها در اوکراین یک پیروزی استانداردهای دوگانه است. آنها مردم کریمه را محکوم می‌کنند در حالیکه از استقلال کوزوو حمایت کردند. این نقض حقوق بین‌المللی است.

سفیر روسیه در تهران اضافه کرد: آنها در حمله به عراق نیز ناقض حقوق بین‌الملل بودند. آنها بدون کسب مجوز سازمان ملل و به طور یک جانبه و بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل به این کشور حمله کردند. در صورتیکه ما مجوز سازمان ملل و شورای امنیت را داریم. این اقدام در راستای استانداردهای دوگانه است.

وی با اشاره به انتقاد غرب از وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: آنها از حقوق بشر ایران انتقاد می‌کنند در حالیکه زندان گوانتانامو و چندین زندان مخفی در اروپا دارند. من بار دیگر تکرار می‌کنم که مردم اوکراین دوست و برادر مردم روسیه هستند و ما پیوندهای نزدیکی با ملت اوکراین داریم اما باید از برخورد دوگانه پرهیز کنیم.

غرب از حقوق بین‌المللی که به نفعش باشد، دفاع می‌کند

سفیر روسیه در تهران درباره درخواست دولت موقت اوکراین مبنی بر گفت‌وگوی مستقیم با دولت روسیه اضافه کرد: ما تماسهای کاری خود را با دولت اوکراین ادامه می‌دهیم در همین راستا چندی بیش معاون وزیر امور خارجه روسیه و سفیر اوکراین در مسکو دیداری با یکدیگر داشتند. بار دیگر اعلام می‌کنم که تنها و تنها دولت بر آمده از انتخابات قابل پذیرش است اما آمریکایی‌ها و غربی‌ها نمی‌خواهند این مساله را قبول کنند. وقتی به نفع آنها باشد از حقوق بین‌الملل دفاع می‌کنند اما زمانیکه برخلاف منافع آنها باشد هیچ اهمیتی به این حقوق نمی‌دهند.

روسیه طرفدار جنگ سرد نیست

امیدوارم بحران اوکراین آغازگر جنگ سرد میان روسیه و آمریکا نباشد

این دیپلمات روسی درباره احتمال آغاز دوباره جنگ سرد میان روسیه و آمریکا به دلیل بحران اوکراین گفت: فکر نمی‌کنم که جنگ سردی میان دو کشور برقرار شده باشد. ما طرفدار راه حل سیاسی در بحران اوکراین هستیم. باید هم منافع مناطق شرقی و هم مناطق غربی در نظر گرفته شود.امیدوارم بحران اوکراین آغازگر جنگ سرد نشود ما طرفدار دوران جنگ سرد نیستیم.

روسیه به هیچ وجه مانع گسترش روابط ایران و اوکراین نیست

وی درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه روسیه ممکن است مانع گسترش روابط ایران و اوکراین شود، تصریح کرد: به هیچ وجه چنین مساله‌ای وجود ندارد، روابط دوجانبه دو کشور تنها به آنها مربوط است و به کشورهای دیگر ربطی ندارد. باید دلایل کاهش روابط را در مسائل دیگر جستجو کنند.

وی افزود: ما در برخی مواقع و برهه‌های زمانی با آمریکا همکاری‌های موثری با یکدیگر داشته‌ایم. اکنون افغانستان روبه چالش است. در سال 2014 نیروهای غربی‌ خارج می‌شوند. همکاری با روسیه در مبارزه با ترورسیم و مواد مخدر بسیار مهم و ضروری است.

امیدوارم که تنش کنونی میان روسیه و غرب تاثیری بر روند مذاکرات با ایران نگذارد

جاگاریان درباره احتمال تاثیر بحران اوکراین بر مذاکرات ایران و 1+5 گفت: برخی از تحلیلگران ایرانی از وجود چالش میان روسیه و غرب درباره اوکراین خوشحال هستند. تصور می کنند در این صورت فشار غرب بر ایران کاهش می‌یابد و به دلیل اینکه روسیه نمی‌تواند گاز خود را به اروپا صادر کند،‌ ایران می‌تواند جایگزینش شود. چنین ارزیابی‌هایی جدی نیست. امیدوارم که تنش کنونی میان روسیه و غرب تاثیری بر روند مذاکرات با ایران نگذارد زیرا این مذاکرات برای غرب نیز بسیار مهم است.

تلاش می‌کنیم پیشنهادات روسیه به گونه‌ای باشد که ایران نتواند آنها را رد کند

وی درباره احتمال نگرانی روسیه درباره رقبای اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در صورت دست‌یابی به توافق نهایی در ساخت سایت‌های جدید هسته‌ای اظهار کرد: این بستگی به تصمیم ایران دارد و این یک فضای رقابتی است و هر طرف که پیشنهاد بهتری ارائه کند، دولت ایران در این باره تصمیم می‌گیرد. ما تلاش می‌کنیم که پیشنهادات روسیه به گونه‌ای باشد که جمهوری اسلامی ایران نتواند آنها را رد کند. ما در این باره نگران نیستیم و رقابت در حوزه تجاری و بازرگانی طبیعی است.

سفیر روسیه

وی درباره نگرانی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی گفت: ما در دیدار با مقامات اسراییل و عربستان به آنها اعلام کردیم که آنها نباید نگران باشند و جامعه بین‌المللی با ایران تلاش می‌کند که نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای برطرف شود.

پوتین به ایران می آید

وی درباره سفر پوتین به تهران افزود: سفر وی به تهران تایید شده اما باید شرایط فراهم شود و ابتدا آقای روحانی از روسیه بازدید می‌کنند و سپس پس از برنامه ریزی ها آقای پوتین می آیند.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا: ساناز عباسعلیزاده رضایی

انتهای پیام

کد N186305

وبگردی