آفتاب

وزیر خارجه ترکیه: مساله کریمه یک آزمون جدی برای جامعه بین الملل است

وزیر خارجه ترکیه: مساله کریمه یک آزمون جدی برای جامعه بین الملل است

آنکارا - ایرنا - ˈاحمد داوداوغلو ˈ وزیر خارجه ترکیه گفت: مساله ˈکریمهˈ یک آزمون جدی برای جامعه بین الملل است و اگر در مراحل اولیه نتوان از این بحران جلوگیری کرد، در آینده هزینه های سنگینی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا ، داود اوغلو روز دوشنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ˈان تی ویˈ با اعلام این مطلب افزود: در بحران اوکراین نیز مشاهده کردیم که اگر در مراحل اولیه نتوان مانع بحران شد، بحران ها در مراحل بعدی می توانند هزینه های سنگینی تحمیل کنند.

وزیر خارجه ترکیه گفت: ما برای به تعویق انداختن همه پرسی در کریمه تلاش کردیم، اما متاسفانه دستیابی به توافقی در این باره امکان پذیر نشد.

وی اضافه کرد: ترکیه خواستار انزوای روسیه نیست، ولی ما خواستار احترام به تمامیت ارضی کشورهای همسایه هستیم.

داوداوغلو در پاسخ به این سووال که اگر روند بحران در اوکراین همچنان ادامه یابد، ترکیه چه موضعی اتخاذ خواهد کرد، گفت: ما این مساله را با توجه به تحولات سیاسی در حوزه ˈدریای سیاهˈ و ˈآوراسیاˈ بررسی می کنیم ، در این منطقه، گرجستان ، مولداوی و جمهوری آذربایجان نیز مسایل مشابهی دارند.

وی خواهان ادامه تلاش های گسترده دیپلماتیک برای حل مساله اوکراین شد.

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر پیوندهای نزدیک میان ترکیه و ˈتاتارهای کریمهˈ نیز گفت: مهمترین اولویت راهبردی ما در کریمه امنیت و رفاه تاتارها است و ترکیه در برابر تحولاتی که به آنان زیان وارد کند، موضع گیری خواهد کرد.

خاورم ** 2010**230**1651
کد N186107

وبگردی