آفتاب

ونیزی‌ها نیز ساز جدایی کوک کردند

ونیزی‌ها نیز ساز جدایی کوک کردند

رفراندوم ونیز با موضوع جدایی از ایتالیا در ونیز و مناطق اطراف آن آغاز شد.

رفراندوم ونیز با موضوع جدایی از ایتالیا در ونیز و مناطق اطراف آن آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، نظرسنجی‌های اخیر حاکی از آن است که دو سوم از چهار میلیون رای‌دهنده ونیزی خواهان جدایی از رم هستند، اما این رای‌گیری از نظر قانونی الزام‌آور نخواهد بود.

این رفراندوم توسط احزاب و فعالان محلی سازماندهی شده که می‌خواهد ونیز در آینده به کشور "جمهوری ونتو" تبدیل شود. ونیز مرکز ناحیه ونتو محسوب می‌شود. این مساله یادآور جمهوری خودمختار ونتو است که بیش از 1000 سال وجود داشت.

ونیز، کانون اصلی فرهنگ، کشاورزی و تجارت، استقلال خود را در سال 1797 میلادی در مقابل ناپلئون از دست داد.

رای‌گیری آنلاین قرار است تا روز جمعه ادامه یابد. رسانه‌های ملی ایتالیا این رفراندوم را بسیار کم پوشش دادند اما سازمان‌دهندگان آن می‌گویند، انتظار دارند تا دو میلیون تن در این رفراندوم شرکت کنند.

خبرنگار بی‌بی‌سی در رم می‌گوید، این رفراندوم نشان‌دهنده افزایش جدایی‌طلبی در بخش‌هایی از اروپا همچون منطقه کاتالونیا در اسپانیا و اسکاتلند است که رفراندوم آن‌ها برای استقلال قرار است در سپتامبر سال جای میلادی برگزار شود.

اقدامات در راستای جدایی‌طلبی اغلب در شمال ایتالیا طرفداران بیشتری دارد. لوکا زائیا، فرماندار ونتو منطقه ونیز مطالبی مبنی بر اینکه قانون اساسی ایتالیا از جدایی این منطقه جلوگیری می‌کند، رد کرد. وی گفت: قوانین بین‌المللی حق خودمختاری و تعیین سرنوشت را داده است.

انتهای پیام

کد N185924

وبگردی