آفتاب

مجلس قانون بخش تعاونی را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کرد

مجلس قانون بخش تعاونی را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کرد

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را که مورد ایراد شورای نگهبان قرارگرفته بود، در جلسه علنی امروز (دوشنبه) خود اصلاح کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، بر اساس این اصلاحیه در ماده 38 این قاون، اعضای هیات مدیره، هیات رییسه، مدیرعامل و بازرسان باید واجد شرایطی چون ایمان و تعهد به اسلام (در تعاونی های متشکل از اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی تعهد به دین خود)، عدم ممنوعیت قانون و حجر، عدم عضویت در گروه های محارب و عدم ارتکاب بر ضد امنیت و جعل اسناد و عدم سابقه محکومیت ارتشاء، اختلاس، کلاهبرداری، خیانت در امانت، تدلیس، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی و ورشکستگی به تقصیر باشند.

نمایندگان مجلس همچنین در تبصره این ماده مصوب کردند برای عضویت در هیات رییسه اتاق های تعاون علاوه بر شرایط مذکور در این ماده، داشتن حداقل سه سال سابقه عضویت در هیات مدیره یا مدیریت عامل، دبیری، دبیرکلی و بازرسی شرکت ها، اتحادیه ها و اتاق ها در بخش تعاون الزامی است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده 75 موضوع ماده 15 مصوبه را نیز به شرح زیر اصلاح کردند:

وزارت امور اقتصاد و دارایی موظف است زمینه دسترسی به ابزارهای جدید تامین مالی و خرید و فروش سهام تعاونی های قابل عرضه به عموم مردم را در بازار سرمایه فراهم کرده و در راستای اجرای ماده 19 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی درباره نحوه واگذاری شرکت ها و بنگاه های دولتی، واگذاری به تعاونی ها را تسهیل کند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است ظرف 6 ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق تعاون مرکزی آیین نامه اجرایی این ماده را تهیه و برای تصویب هیات وزیران ارائه کند.

سیام(3)**9103**9132**1572
کد N185854

وبگردی