آفتاب
اوباما در گفت‌وگوی تلفنی با پوتین:| 154210

نتیجه همه‌پرسی كریمه را به رسمیت نمی‌شناسیم

نتیجه همه‌پرسی كریمه را به رسمیت نمی‌شناسیم

رئیس‌جمهوری آمریکا با تاکید بر تناقض کنش روسیه با حق حاکمیت ملی اوکراین و تمامیت ارضی آن، گفته است واشنگتن با همکاری با هم‌پیمانان اروپایی خود آماده است تا به دلیل عملكرد روسیه هزینه‌های بیشتری بر این كشور اعمال كند.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود در واكنش به همه‌پرسی كریمه گفت كه آمریكا و جامعه بین‌الملل هرگز نتایج این همه‌پرسی را «که قانون اساسی اوکراین را زیر پا گذاشته و تحت اجبار ناشی از دخالت نظامی روسیه انجام می‌شود نمی‌پذیرد».

به گزارش ایلنا نقل از رویترز، کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام كرد كه رئیس‌جمهوری آمریکا با تاکید بر تناقض کنش روسیه با حق حاکمیت ملی اوکراین و تمامیت ارضی آن، گفته است واشنگتن با همکاری با هم‌پیمانان اروپایی خود آماده است تا به دلیل عملكرد روسیه هزینه‌های بیشتری بر این كشور اعمال كند.

کاخ کرملین روسیه نیز اعلام كرد كه ولادیمیر پوتین در این تماس تلفنی نتایج همه‌پرسی در شبه‌جزیره کریمه را قانونی دانسته است. وی همچنین از آنچه «ناتوانی دولت اوکراین در جلوگیری از اعمال خشونت علیه روس‌زبانان این کشور» نامید، ابراز نگرانی کرده است.

پیش از این باراک اوباما و کشورهای غربی خواستار حضور ناظران بین‌المللی برای نظارت بر اجرای حقوق شهروندی ساکنان کریمه و دفاع از آن شده بودند، اما آنها نتوانستند وارد این منطقه شوند. منطقه‌ای که کنترل آن، کم‌ و بیش پس از سرنگونی «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جهوری بركنار شده اوكراین با حضور گسترده نیروهای مسلح و نظامیان روسیه از دست کی‌یف خارج شد.

کد N185613

وبگردی