آفتاب

کره‌شمالی 25 راکت کوتاه برد شلیک کرد

کره‌شمالی 25 راکت کوتاه برد شلیک کرد

مقام‌های سئول اعلام کردند، پیونگ یانگ 25 راکت کوتاه برد را در ادامه اعتراض خود به مانورهای مشترک نظامی کره جنوبی و آمریکا در ساحل شرقی خود به داخل دریا شلیک کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پرتاب راکت‌های کوتاه برد یک اقدام معمول از جانب کره شمالی است در حالیکه پرتاب موشک‌های دوربرد یا آزمایش‌های اتمی این کشور از جانب جامعه بین‌الملل محکوم می‌شود و یک اقدام تحریک آمیز است. کره شمالی در هفته‌های اخیر چندین آزمایش مشابه داشته و این اقدامات با مانورهای نظامی مشترک میان واشنگتن و سئول مقارن بوده است.

پیونگ یانگ اعلام کرده که این مانورها، آمادگی دو کشور برای حمله است. اما آمریکا و کره جنوبی می‌گویند این رزمایش‌ها معمولی هستند و برای آمادگی دفاعی انجام می‌شوند.

تحلیل‌گران خارجی می‌گویند کره شمالی در سال جاری میلادی موضعی نرم‌تر در مقابل مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی گرفته چرا که خواهان برقراری ارتباط و احیای روابط با جهان خارج برای بهبود اوضاع نابسامان اقتصادی‌اش است. به طوری که آخرین لفاظی‌های رهبر این کشور علیه سئول و واشنگتن به بهار سال گذشته میلادی مربوط می‌شود که در پی انتقاد از سومین آزمایش اتمی در فوریه 2013 از جانب جامعه بین‌الملل صورت گرفت.

کیم مین سئوک، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی امروز (دوشنبه) اعلام کرد: روز یکشنبه پیونگ یانگ 25 راکت کوتاه برد 70 کیلومتری را آزمایش کرد و این راکت‌ها در آب‌های ساحل شرقی این کشور سقوط کردند.

بنابر تحقیقات صورت گرفته، این راکت‌ها هدایت شونده نبودند. این راکت‌ها مربوط به دوران شوروی است که کره شمالی از دهه 1960 آن‌ها را دارد.

وی افزود: پرتاب این راکت‌ها یک اعتراض مسلحانه علیه مانورهای نظامی مشترک کره جنوبی و آمریکاست و سئول دقیقا در حال رصد پرتاب‌های احتمالی بعدی است.

جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به کره شمالی تاکید کرد تا از اقدامات تحریک آمیز که باعث افزایش تنش می‌شود اجتناب کند.

پیونگ یانگ نیز اعلام کرده که پرتاب این راکت‌های کوتاه برد بخشی از یک برنامه آموزشی منظم است.

انتهای پیام

کد N185596

وبگردی