آفتاب

مقام سابق آمریکایی برای نخست وزیر ژاپن خط و نشان کشید

مقام سابق آمریکایی برای نخست وزیر ژاپن خط و نشان کشید

تهران - ایرنا - ˈجیم اشتینبرگˈ معاون اسبق وزیر خارجه آمریکا بخاطر بازدید نخست وزیر ژاپن از آرامگاه یادبود سربازان جنگ جهانی دوم در کشورش، برای ˈشینزوآبهˈ خط و نشان کشید.

براساس روز یکشنبه خبرگزاری کیودوی ژاپن، وی از آبه خواست از بازدید بیشتر از آرامگاه سربازان جنگ جهانی دوم پرهیز کند، چرا که این اقدام وی مناسبات دوجانبه توکیو با پکن، کره جنوبی و آمریکا را زیر سوال می برد.

وی با حساس توصیف کردن دیدار نخست وزیر ژاپن از معبد ˈیاسوکونیˈ اعلام کرد چنانچه وی بار دیگر به چنین اقدام جنجال برانگیزی مبادرت وزرد با عکس العمل شدید کشورهای همسایه از جمله واشنگتن مواجه خواهد شد.

این دیپلمات سابق آمریکایی گفت: چنین اقدامی نه تنها موجب تیرگی روابط توکیو با پکن، سئول و واشنگتن می شود بلکه جایگاه ژاپن را به عنوان کشور قدرتمند اقتصادی که نقش حفاظت از امنیت آسیا را نیز به عهده دارد، زیر سوال می برد.

به گفته اشتینبرگ، این قبیل تحرکات از سوی نخست وزیر ژاپن حتی در آمریکایی ها که از متحدان نزدیک آن کشور بشمار می روند احساس مطلوبی ایجاد نمی کند، لذا آبه باید از دیدار بیشتر از این معبد در توکیو بپرهیزد.

براساس این گزارش، وی که در سال 2011 از مقامات دولتی آمریکا کناره گیری کرد و اکنون رییس گروه شهروندی و امور عمومی دانشگاه سیراکس در نیویورک است گفت: برای تجلیل از سربازان جنگ راههای دیگری نیز وجود دارد که آقای آبه باید پیموده و از تکرار یک راه و روش همیشگی خودداری کند.

مترجمام**1378**1577
کد N185568

وبگردی