آفتاب

ˈاوباماˈ، ˈپوتینˈ را تهدید کرد

ˈاوباماˈ، ˈپوتینˈ را تهدید کرد

نیویورک، ایرنا- باراک اوباما رییس جمهور آمریکا روز یکشنبه با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود تماس گرفت و مخالفت قاطع واشنگتن را با نتایج همه پرسی شبه جزیره کریمه به او اعلام کرد و هشدار داد که روسیه برای این اقدام خود هزینه خواهد داد.

به گزارش ایرنا کاخ سفید در بیانیه ای که درباره متن این تماس تلفنی منتشر کرد تصریح کرد که اوباما ادعای قانونی بودن این همه پرسی را رد کرده و آن را خلاف قوانین بین المللی دانست.

بر اساس این بیانیه اوباما درباره تحرکات نظامی روسیه به رییس جمهور آن کشور اعتراض کرده و آن را باعث افزایش تنش ها دانسته است.

وی همچنین به پوتین هشدار داد که آمریکا و متحدانش آماده تحمیل هزینه بیشتر بر روسیه هستند.

بیانیه کاخ سفید می افزاید: رییس جمهور اوباما تاکید کرد که همه پرسی کریمه قانون اساسی اوکراین را نقض کرده و هیچ گاه نتایج آن از سوی ایالات متحده و جامعه جهانی به رسمیت شناخته نخواهد شد. با این حال وی بر حل دیپلماتیک بحران به عنوان تنها راه حل خروج از آن تاکید کرد.

در مقابل بیانیه کاخ سفید، کرملین بیانیه ای درباره این تماس تلفنی منتشر کرده که در آن تصریح شده است که همه پرسی استقلال کریمه کاملا مطابق با معیارهای بین المللی و منشور سازمان ملل برگزار شد.

بر اساس بیانیه کرملین پوتین گفته است: در همه پرسی امروز آزادی آرا و تعیین سرنوشت خود برای ساکنان منطقه کریمه تضمین شده بود.

همه پرسی استقلال منطقه کریمه از اوکراین و الحاق این منطقه به روسیه روز یکشنبه برگزار شد.

اروپام 2251 **1908
کد N185408

وبگردی