آفتاب

پایان همه‌پرسی در کریمه

پایان همه‌پرسی در کریمه

همه‌پرسی کریمه با بسته شدن شعب رأی‌گیری پایان گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرگئی آکسیونوف، نخست‌وزیر منطقه خودمختار کریمه با حضور در یک شعبه اخذ رای در سیمفروپول، رأی خود را به صندوق انداخت.

به گزارش یورونیوز، وی ضمن تاریخی خواندن این همه‌پرسی، گفت: همان‌طور که دیدید، مردم آزادانه به پای صندوق‌ها آمده و رأی دادند. هیچ مسأله‌ای وجود ندارد. من شخصا هیچ احساس فشاری نمی‌کنم.

هزاران تن یک‌شنبه شب در خیابان‌های سیمفروپول، مرکز کریمه و سباستوپل که ناوگان روسیه را در دریای سیاه در خود جای داده است، رأی مثبت به پیوستن این شبه‌جزیره به روسیه را جشن گرفتند. طرفداران مسکو در سیمفروپول و سباستوپل پرچم‌های روسیه و کریمه را در دست داشتند و در خیابان‌ها شادی کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس نظرسنجی که هنگام خروج افراد از مراکز رای گیری انجام شد، 93 درصد 1.5 میلیون رای دهنده از پیوستن کریمه به فدراسیون روسیه حمایت کردند.

شبکه‌های تلویزیونی در روسیه اعلام کردند که در نظرخواهی‌های پس از انتخابات نیز 93 درصد مردم کریمه خواستار الحاق این شبه‌جزیره به روسیه شده‌اند.

بی.بی.سی گزارش داد، انتظار می‌رود که نتایج این همه‌پرسی طی روز آینده اعلام شود.

دویچه وله نیز گزارش داد که دولت طرفدار روسیه در کریمه در این همه‌پرسی اعلام پیروزی کرده است.

در همین حال، طرفداران سیاست‌های روسیه در شهر دونتسک واقع در شرق اوکراین کنترل دفتر دادستانی این شهر را به دست گرفتند.

آن‌ها پیش از این دفتر سازمان امنیت اوکراین در این شهر را نیز اشغال کرده بودند. آن‌ها پس از ورود به دفتر دادستانی، پرچم روسیه را جایگزین پرچم اوکراین کردند. طرفداران سیاست‌های روسیه در شهر دونتسک اعلام کردند که مانند منطقه کریمه، خواهان برگزاری همه‌پرسی در این بخش از خاک اوکراین هستند.

این خواسته از سوی طرفداران سیاست‌های روسیه در شهر خارکوف نیز مطرح شده است.

انتهای پیام

کد N185401

وبگردی