آفتاب
برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی در صربستان؛

حزب پیشرو با بیش از 48 درصد آرا بیشترین کرسی را کسب کرد

حزب پیشرو با بیش از 48 درصد آرا بیشترین کرسی را کسب کرد

بلگراد - ایرنا - حزب پیشرو و احزاب ائتلاف در آن در انتخابات پارلمانی صربستان که روز یکشنبه برگزار شد با کسب 48.8 درصد آرا یعنی 157 کرسی از 250 کرسی در مجلس را از آن خود کرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام اولین نتایج غیر رسمی می توان گفت که حزب پیشرو تنها حزبی است که پس از برقراری سیستم چند حزبی در صربستان از سال 1990 توانسته است بیشترین آرا را در انتخابات پارلمانی از آن خود کند.

حزب پیشرو به رغم اینکه همراه با احزاب ائتلافی که در یک فهرست در انتخابات زودهنگام پارلمانی شرکت کرده است با داشتن اکثریت آرا می تواند به تنهایی دولت آینده را تشکیل دهند، ولی احتمالا این حزب ترجیح می دهد که با دیگر احزابی که در ساختار جدید مجلس راه یافتند برای تشکیل دولت آینده صربستان گفت و گو کند.

آلکساندر ووچیچ رهبر حزب پیشرو پس از اعلام اولین نتایج غیررسمی انتخابات در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن قدردانی از شهروندان صربستان برای شرکت در انتخابات گفت که این حزب برای کاهش بیکاری و بهبود وضعیت اجتماعی و رفاهی مردم حداکثر تلاش خود را انجام می دهد.

وی همچنین تاکید کرد که صربستان با تمامی کشورها از جمله روسیه فدرال، آمریکا، چین، اتحادیه اروپا به گسترش روابط و همکاری در عرصه های مختلف ادامه می دهد.

وی همچنین ضمن تاکید بر ادامه مراحل ائتلاف اروپایی صربستان گفت که تلاش دولت آینده براین است که دولت جدید حداکثر تا اواخر ماه آوریل امسال تشکیل شود.

بنابر اولین نتایج غیر رسمی انتخابات پارلمانی که از سوی نهاد غیردولتی مرکز انتخابات آزاد صربستان اعلام شد، فهرست حزب پیشرو با 48.8 درصد یا 157 کرسی، حزب سوسیالیست، بازنشستگان و وحدت صربستان 14 درصد یا 45 کرسی، فهرست حزب دمکرات 5.9 درصد یا 19 کرسی، فهرست حزب دمکرات جدید 5.7 درصد یا 18 کرسی از جمله احزابی هستند که موفق شدند با کسب بیش از 5 درصد آرا، وارد ساختار جدید پارلمان شوند.

بنابر این نتایج، اتحادیه مجارهای ویودینا-ایشتوان پاستور 7 کرسی، اتحادیه دمکراتیک آلترناتیو 3 کرسی و حزب عملکرد دمکراتیک – رضا حلیمی با 1 کرسی که از احزاب اقلیت های قومی هستند، موفق شدند که به ساختار جدید مجلس راه یابند.

حزب دمکراتیک صربستان، حزب لیبرال دمکرات و حزب مناطق متحد که انتظار می رفت به ساختار مجلس راه یابند، موفق به کسب حداقل 5 درصد آرا که برای ورود به مجلس نیاز است، نشدند.

حزب پیشرو در انتخابات پارلمانی در سال 2012 میلادی 29 درصد آرا را کسب کرده بود.

این نتایج بدون شمارش آرای صرب های کوزوو اعلام شده است.

نتیجه رسمی انتخابات پارلمانی در 20 مارس ( 29 اسفند) اعلام خواهد شد.

در انتخابات عمومی روز یکشنبه صربستان 53.2 درصداز افراد واجد شرایط در 8 هزار و 262 حوزه رای گیری شرکت کردند.

تعداد افراد واجد شرایط برای شرکت در انتخابات عمومی صربستان 6 میلیون و 765 هزار و 998نفر اعلام شده است.

بر اساس قانون انتخاباتی صربستان هر حزب و یا ائتلافی که حداقل پنج درصد از مجموع آرای شرکت کنندگان در انتخابات را کسب کند، می تواند به پارلمان راه یابد.

اقلیت های ملی در صربستان از این قانون مستثنی بوده و احزاب آنان برای بدست آوردن یک کرسی در پارلمان به سه درصد مجموع آرای شرکت کنندگان نیاز دارند.

در انتخابات عمومی روز یکشنبه صربستان، 3 هزار و 20 نفر از 19 فهرست انتخاباتی از احزاب سیاسی، ائتلاف حزبی و گروه شهروندان برای کسب 250 کرسی مجلس نمایندگان به رقابت پرداختند.

از میان 19فهرست انتخاباتی که برای ورود به ساختار جدید پارلمان ثبت نام کرده اند هفت حزب، ائتلاف و یا گروه هایی از اقلیت ملی شرکت دارند.

همچنین در مناطق صرب نشین کوزوو نود حوزه اخذ رای برای 107 هزار و 958 شهروند واجد شرایط دایر بوده است. شهروندان صربستان در خارج از کشور نیز در 35 حوزه انتخاباتی در 20 کشور رای دادند.

صربستان همچنین اعلام کرده است بر صحت اجرای دهمین

همزمان با انتخابات پارلمانی درسراسر صربستان، انتخابات برای تعیین شهردار و نمایندگان شورای شهرداری شهر بلگراد نیز برگزار می شود که شهروندان بلگرادی در این انتخابات می توانند نمایندگان شورای شهر را انتخاب کنند.

بر اساس قانون شهرداری بلگراد، اعضای شورای شهرداری که 110 نفر هستند به طور مستقیم از طرف مردم انتخاب می شوند و شهردار توسط این شورا با رای محرمانه برای چهار سال انتخاب می شود.

اولین انتخابات پارلمانی در صربستان در سال 1990 میلادی و دوره های دیگر انتخابات مجلس در سال های 1992، 1993، 1997، 2002، 2003، 2007، 2008 و 2012 برگزار شد.

اروپام**2061**1597
کد N185400

وبگردی