آفتاب

تو با همون «سلام» روز اولت دل منو بردی!

تو با همون «سلام» روز اولت دل منو بردی!

مردم در کسری از ثانیه و با همان نخستین کلمه‌ای که از شما می‌شنوند، برداشتی از شخصیتتان را در ذهن خود شکل می‌دهند و جالب‌تر این‌که قضاوت عموم آنها مشابه است.

مجید جویا: ما می‌دانیم که صداهایمان می‌توانند سیگنال‌های ظریفی در مورد سن، جنسیت، و حتی قدرت بدنی و برخی ویژگی‌های شخصیتی خاصمان ارسال کنند ولی فیل مک‌آلیر از دانشگاه گلاسکو و همکارانش می‌خواستند بدانند که تاثیر اولین کلام در برداشت دیگران از شخصیت ما چقدر است. آنها برای یافتن پاسخ، صدای 64 نفر را که متنی را از روی نوشته می‌خواندند ضبط کردند. سپس کلمه «سلام» را از متن هر یک استخراج کردند و از 320 نفر خواستند که به صدای آنها، برای هر یک از 10 ویژگی شخصیتی مشخص شده در پرسشنامه، نمره‌ای از 1 تا 10 بدهند. این ویژگی‌ها شامل قابلیت اعتماد، تسلط و جذابیت بود.

مردان دوبله ایران، ایستاده از راست: اساتید جلال مقامی ، نصرالله مدقالچی ، ولی الله مومنی ، مرتضی احمدی ، سیامک اطلسی ، خسرو خسرو شاهی ، اسفندیار مهرتاش ، منوچهر اسماعیلی ، محمد علی دیباج ، مهدی آرین نژاد , علی محمد اشکبوس , حسین عرفانی , آقای رضائی , زنده یاد امیر قطعه ای ، علی همت مومیوند . نشسته از چپ: اساتید اصغر افضلی ، منوچهر والی زاده ، محمود قنبری ، احمد رسول زاده ، زنده یاد محمد رضا زندی ، چنگیز جلیلوند . ردیف سوم: عباس نباتی ، اصغر بیچاره (از عکاسان نامی کشور) پرویز ربیعی و ... ( عکس، تزئینی است)

به رغم این که مشخص نیست این قضاوت‌ها چطور انجام می‏‌شوند، اما این موضوع روشن است که همه ما این دست قضاوت را انجام می‌دهیم، آن هم خیلی سریع! مک‌آلیر می‌گوید: «ما از این که چقدر نمرات به هم نزدیک بودند، شگفت زده شدیم». با استفاده از معیاری که در آن 0 نشان دهنده کمترین همگرایی و 1 نشان دهنده بیشترین همگرایی بود، تمام 10 ویژگی، به عدد متوسط 0.92 رسیدند؛ که نشان می‌دهد بیشتر مردم تا حد زیادی در مورد این که هر صدا چقدر با آن ویژگی انطباق داشت، با هم هم‌نظر بودند.  نتیجه این تحقیق در ژورنال ‌PLoS One منتشر شده است .

به گفته مک‌آلیر به نظر منطقی می‌رسد که تصمیم گیری در مورد شخصیت افراد باید به سرعت انجام گیرد. «ایده‌ای در مورد "جاذبه/ دافعه" تکاملی مطرح شده که طبق آن شما می‌خواهید به سرعت بدانید آیا می‌توانید به کسی اعتماد کنید و نزدیکش شوید یا باید از او فرار کنید، و اگر قرار باشد این تصمیم گیری زمان زیادی به طول بینجامد، منطقی نخواهد بود».

به نظر می‌رسد اثری که صدای ما بر شنونده می‌گذارد (حتی از یک کلیپ صوتی که زمان آن تنها 390 هزارم ثانیه است)، ناشی از چندین عامل باشد؛ برای مثال تُن صدای فرد نشان می‌دهد که او تا چه حد قابل اعتماد به نظر می‌رسد. «مردی که تن صدایش را در طول کلمه به آرامی از بالا به پایین می‌برد به نظر قابل اعتمادتر از دختری می‌رسد که تن صدایش در انتهای کلمه به بالاترین حد خود می‌رسد».

به گفته او، این امکان برای ما وجود دارد که برخی از جنبه‌های صدایمان را تغییر دهیم. «شایعاتی وجود داشت که مارگارت تاچر و ملکه انگلیس، آموزش می‌دیدیند تا صدایشان مسلط‌تر به نظر برسد». ولی برخی دیگر از جنبه‌های صدا، کمتر قابلیت تغییر دارند. برای مثال، شکل تارهای صوتی بر میزان برداشت شنونده از غالب بودن شخصیت گوینده تاثیر می‌گذارند.

جودی کریمان، که در یو.سی.ال.ای (دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس) بر روی ادراک صوتی تحقیق می‌کند، می‌گوید: «شیوه‌های به کار رفته در این مقاله قدیمی است، ولی نتایج آن جدید و بسیار جالب توجهند». به گفته او، یکی از انها شیوه‌ای است که این پژوهش برای ارتباط بین شخصیت با جذابیت و تناسب تولیدمثلی استفاده می‌کند، که از نظر زیستی هم منطقی به نظر می‌رسد.

اعضای گروه امیدوارند که بتوان از نتیجه کارشان برای تولید صداهای مصنوعی برای افرادی که صدای خود را در اثر بیماری از دست داده‌اند، استفاده کرد؛ و همچنین صداهایی دوست داشتنی و جذب کننده برای دستیاران صوتی و سیستم‌های ناوبری جی‌پی‌اس داخل خودرو و دیگر ابزار روباتیک خلق کرد. شاید حتی از این نوع کار برای یافتن بهترین فرد برای پرچم‌داری گروه هم استفاده شود. بعید است مدیری را پیدا کنید که مایل باشد یک صدای غیر قابل اعتماد، مرکز پاسخگویی تلفنی‌اش را اداره کند.

53271

کد N185309

وبگردی