آفتاب
ایران؛ صلح و امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی

دهشیری: قدرت منطقه‌ای ایران افزایش یافته است

دهشیری: قدرت منطقه‌ای ایران افزایش یافته است

یک کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر افزایش قدرت منطقه‌یی ایران گفت: قدرت‌های رقیب ایران در منطقه تضعیف شده‌اند و بهبود اوضاع داخلی ایران و تحول ذهن آمریکایی‌ها نسبت به این کشور و ترک خوردن شالوده اسلام‌هراسی در منطقه باعث افزایش قدرت ایران در منطقه شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشست ایران؛ صلح و امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی عصر امروز (یک‌شنبه) توسط مرکز مطالعات خاورمیانه با همکاری انجمن علوم سیاسی در محل این مرکز برگزار شد.

محمدرضا دهشیری با اشاره به صلح و امنیت منطقه‌یی گفت: رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به دنبال تضعیف محور مقاومت هستند. برهمین اساس ائتلاف عجیبی میان تکفیری‌های سلفی و نیروهای صهیونیستی در جهت تضعیف و سرنگونی حکومت بشاراسد و حزب‌الله در لبنان به وجود آمده است.

او ادامه داد: تحولات خاورمیانه به گونه‌ای رقم خورده است که نقش ایران پررنگ‌تر و مطلوب‌تر از گذشته شده است. در همین راستا والراشتاین، جامع‌شناس معروف جهان معاصر که چندی پیش به تهران سفر کرده بود، اعلام کرد در دنیا نوعی هرج و مرج استراتژیک رخ داده است در حالی که آمریکا در حال افول بوده، ایران در حال صعود قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: کشورهایی که در گذشته در منطقه نقش ایفا می‌کردند، در حال حاضر تضعیف شده‌اند. در جهان عرب می‌توان به کشورهایی مانند عراق، مصر و سوریه اشاره کرد. تنها کشوری که اکنون در جهان عرب می‌تواند ایفای نقش کند عربستان سعودی است که این کشور هم نوعی احساس باخت در قبال ایران می‌کند و معتقد است اخوان‌المسلمین نیروی جدیدی است و به مقابله با آن می‌پردازد. فعالیت‌های عربستان سعودی باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

دهشیری با اشاره به توافق ژنو میان ایران و 1+5 اضافه کرد: این نگرانی در عربستان سعودی وجود دارد که بعد از این توافق موقت، آمریکایی‌ها به ایران نزدیک شوند و ایران به عنوان شریک جایگزین آن‌ها شود. در واقع به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند دوست نابابی مثل عربستان سعودی چالش‌های بیش‌تری از داشتن دشمن دانایی مانند ایران به همراه دارد و ایران می‌تواند به ایجاد ثبات در منطقه کمک کند.

انتهای پیام

کد N185220

وبگردی