آفتاب
خبرگزاری آسوشیتدپرس:

جدایی کریمه بر مناطق شرق اوکراین تاثیر می گذارد

جدایی کریمه بر مناطق شرق اوکراین تاثیر می گذارد

تهران – خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با بررسی نتایج و پیامدهای همه پرسی در شبه جزیره کریمه نوشت: اگر جدایی کریمه از اوکراین مشروعیت بگیرد، نگاه ها احتمالا به مناطق شرقی اوکراین دوخته خواهد شد.

آسوشیتدپرس می نویسد: روس تباران اوکراینی در برخی استان های شرقی این کشور نیز جمعیت انبوهی دارند و دولت مرکزی برای کنترل آنها احتمالا دچار دردسر خواهد شد. در هفته های اخیر نیز درگیری های ناخوشایندی میان هواداران روسیه و هواداران اوکراین در این استان ها گزارش شده است.

انتخابات ریاست جمهوری اوکراین برای پنجم مه (15 اردیبهشت) برنامه ریزی شده است. هرچند چشم انداز ناآرامی در شرق اوکرین می تواند کارایی این انتخابات برای بازگشت انسجام به کشور را زیر سووال ببرد.

این منبع می افزاید: سیاستمداران کریمه که از سوی روسیه حمایت می شوند، می گویند هدف از همه پرسی این است که از شهروندان این منطقه در مقابل ملی گرایی افراطی اوکراینی پشتیبانی شود. کریمه در جنوب اوکراین، بیش از 2 میلیون نفر جمعیت دارد.

تهدید مرزهای جنوبی اوکراین با سرنگونی دولت یانوکوویچ در کی یف آغاز شد. یانوکوویچ از پشتیبانی روسیه و روس تباران جنوب شرقی اوکراین برخوردار بود.

تظاهرات های ضددولتی از زمانی شروع شد که یانوکوویچ بر خلاف انتظار همگان از امضای قرارداد همکاری و بازرگانی آزاد با اتحادیه اروپا سر باز زد و نزدیکی بیشتر به روس ها را برگزید.

هفته ها تظاهرات، در نهایت به خشونت کشید و ده ها تظاهرکننده در اواخر ماه فوریه جان خود را از دست دادند.

یک قرارداد صلح میان معترضان و دولت با نظارت اتحادیه اروپا منعقد شد، اما این قرارداد تنها پس از چند روز و با اشغال پایتخت از سوی مخالفان و عقب نشینی نیروهای پلیس پایان یافت. پارلمان اوکراین نیز رای به برکناری رییس جمهور داد و فرد دیگری را به صورت موقت جایگزین وی کرد.

طرح قدیمی برای کاهش موقعیت زبان روسی در کشور دوباره به جریان افتاد و مسکو هم نسبت به افزایش ملی گرایی در اوکراین هشدار داد.

این منبع می افزاید: برگه های رای در همه پرسی کریمه دو گزینه دارد،یکی به کریمه اختیارات بیشتری درون مرزهای اوکراین می دهد و دیگری خواستار الحاق کریمه به کشور روسیه می شود.

اگرچه تبلیغات انتخاباتی جدی در کریمه صورت نگرفت و همه کارها با عجله انجام شد، اما همه پرسی از سوی نیروهای شبه نظامی که در خیابان های کریمه دیده می شوند و وابستگی شان روشن نیست و نیز از طرف ارتش روسیه که در حاشیه کریمه استقرار یافته، حمایت می شود.

هواداران همه پرسی می گویند رای گیری در کریمه با همه پرسی برای استقلال یا عدم استقلال اسکاتلند که قرار است اواخر امسال برگزار شود، فرقی ندارد. اما انگلستان تاکید می کند که همه پرسی در اسکاتلند پس از دو سال برنامه ریزی و انجام بحث های همگانی در جامعه اسکاتلند و انگلستان انجام می شود و هیچ شباهتی به همه پرسی در کریمه ندارد. در کریمه، زمان اعلام برگزاری همه پرسی تا اجرای آن کمتر از دو هفته طول کشید و در عمل، مناظره و بحثی جدی هم در این باره انجام نشد.

اگر کریمه به جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه رای دهد، نظر نهایی با مسکو خواهد بود. گفته می شود مسکو تا زمان اعلام نتایج همه پرسی سکوت خواهد کرد.

سرگئی آکسیونوف، رهبر مورد حمایت مسکو در کریمه، می گویند فرایند الحاق حدود یک سال به طول خواهد انجامید.

عامل تعیین کننده دیگر، نوع واکنش امریکا و اتحادیه اروپا با روسیه خواهد بود. فعلا واشنگتن تهدید کرده است که ارتباط شرکت های روس را با نظام مالی غرب قطع خواهد کرد. روسیه و اتحادیه اروپا، شرکای بزرگ تجاری هستند و اگر هر یک از آنان دیگری را تحریم کند، آثارش روی بازارهای جهانی چشمگیر خواهد بود.

رهبران اقلیت مسلمان (تاتارها) گفته اند که علاقه ای ندارند از اوکراین جدا شوند و نسبت به سرنوشت این اقلیت در خاک روسیه ابراز نگرانی کرده اند. تاتارها بیش از یک دهم از جمعیت کریمه را تشکیل می دهند.

مترجمام**9163**5981
کد N185152

وبگردی