آفتاب

اظهارنظر ظریف درباره دور جدید مذاکرات ایران و 1+5/ توقع توافق در دور بعدی مذاکرات با 1+5 نداریم

اظهارنظر ظریف درباره دور جدید مذاکرات ایران و 1+5/ توقع توافق در دور بعدی مذاکرات با 1+5 نداریم

وزیر امور خارجه ایران می گوید برنامه‌ریزی هم برای رسیدن به توافق در این دوره از مذاکرات وجود نداشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وزیر امور خارجه کشورمان که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای بلاروس خود سخن می‌گفت، اظهار کرد: بعید می‌دانم این دوره از مذاکرات که قرار است در وین برگزار شود ضرورت به حضور سایر وزرا وجود داشته باشد البته ممکن است این ضرورت در مراحل بعدی بیشتر ایجاد شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: این دور از مذاکرات در مقایسه با دور قبلی شامل بحث‌های جدی تر و ریزتر است و طبیعی است که هر چه مذاکرات جلو رود موضوعات دقیق‌تر، جدی‌تر و دشوارتر می‌شود اما ما توقع توافق در این دوره از مذاکرات را نداریم و برنامه‌ریزی هم برای این نیست که در این دور به توافق برسیم. ما در این دور توافق کرده‌ایم درباره چند موضوع مذاکره کنیم از جمله موضوع مربوط به ابعاد فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران از جمله بحث غنی‌سازی و آب سنگین و همچنین موضوع همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای که از تعهدات 1+5 در قالب برنامه اقدام مشترک در ژنو است. از سوی دیگر تعهدات قراردادی در چارچوب بند 2 ماده 4 معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیز است که در این مذاکرات مورد بحث قرار می‌گیرد.

اهم سخنان وزیر امور خارجه ایران در ادامه می آید:

* موضوع رفع تحریم‌ها نیز از دیگر مواردی است که در این مذاکرات مورد بررسی قرار می‌گیرد. بیشتر هدف این جلسه تبادل نظر است . در جلسه کارشناسی که در کنار اجلاس شورای حکام در وین حدود دو هفته قبل برگزار شد بحث اولیه‌ای انجام شد و تبادل نظر صورت گرفت.

* سطح این جلسه مانند جلسه قبل خواهد بود. هدایت مذاکرات توسط خانم اشتون و من صورت می‌گیرد و اصل مذاکرات توسط همکاران ما و مدیران سیاسی 1+5 و معاونان وزارت امور خارجه انجام می‌شود.

* بعید می‌دانم در این دور از مذاکرات ضرورتی پیدا شود که سایر وزرا به مذاکرات بپیوندند. احساس می‌کنیم هر چه پیش رویم ممکن است این ضرورت در مراحل بعدی بیشتر ایجاد شود و معمولا هم بر حسب ضرورت این حضور انجام شده و سطح مذاکرات تغییر کرده است.

* آنچه که لازم است به آن توجه شود این است که ما در همه این حوزه‌ها درباره نحوه ایجاد اعتماد صحبت می‌کنیم و نه درباره اصل برنامه هسته ای ایران که در حوزه غنی سازی و سایر موضوعات که در برنامه‌هایمان بوده است ادامه پیدا خواهد کرد و ما این آمادگی را داریم که همه به این موضوع اعتماد کنیم.

* موضوع گروگان‌های ایرانی هم 5 سرباز کشورمان و هم وضعیت دیپلمات‌مان در یمن از موضوعات بسیار بسیار مهم است که وزارت امور خارجه را به لحاظ وظیفه رسمی وهمچنین وظیفه انسانی به خود مشغول کرده است. در آستانه سال نو به خانواده‌های محترم آنها که همه به شکلی برای خدمت به این آب و خاک و پاسداری از مرزها و حقوق مردم این کشور تلاش کرده‌اند و در این تلاش مقدس به دست گروه‌های افراطی افتاده‌اند اعلام می‌کنم که ما به عنوان اعضای خانواده بزرگتر خدمتگزاران به این آب و خاک خود را همراه آنها می‌بینیم و از هیچ کوششی برای آزاد کردن آنها فروگذار نخواهیم کرد.

* تلاش‌های ما در مسیر مختلف دیپلماتیک ادامه داشته و با دولت پاکستان و یمن و سایر ابعاد ذی‌ربط موضوع را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم با همکاری و هماهنگی و با تشخیص منافع درازمدت همه کشورها در این منطقه که تروریسم و افراط به نفع هیچ کس نیست و هیچ کس از این بلیه در امان نخواهد بود این موضوع حل شود و امیدوارم با تشریک مساعی امکان این وجود داشته باشد که این عزیزان هر چه سریعتر به آغوش خانواده خود باز گردند.

/45295

کد N185108

وبگردی