آفتاب

تاکید وزیران خارجه ایران و بلاروس بر گسترش روابط

تاکید وزیران خارجه ایران و بلاروس بر گسترش روابط

دولت جمهوری اسلامی ایران شریک قابل اعتماد و دراز مدت برای بلاروس است و ما آماده گسترش روابط در کلیه زمینه‌ها هستیم و معتقدیم ظرفیت‌های موجود و همکاری دو کشور بسیار گسترده است و هنوز زمینه‌های توسعه روابط بسیار فراوان است.

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بلاروس با ابراز رضایت از روند گسترش مناسبات همه جانبه تهران – مینسک، روابط دو کشور را دراز مدت و مبتنی بر استقلال سیاسی و منافع دو کشور و دو ملت توصیف کردند.

به گزارش ایلنا،محمدجواد ظریف و ولادیمیر ماکِی در عین حال زمینه‌ها و ظرفیت‌های متقابل دو کشور را برای ایجاد تحرک جدید در همکاری‌ها درکلیه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و بین‌المللی فراوان دانستند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار، تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران شریک قابل اعتماد و دراز مدت برای بلاروس است و ما آماده گسترش روابط در کلیه زمینه‌ها هستیم و معتقدیم ظرفیت‌های موجود و همکاری دو کشور بسیار گسترده است و هنوز زمینه‌های توسعه روابط بسیار فراوان است.

او افزود: روابط دو کشور بر اساس سیاست‌های مستقل و منافع دو ملت و دو کشور ادامه خواهد یافت و ما به روابط مبتنی بر زیرساخت‌های لازم سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی نگرش درازمدت داریم.

وی هم‌چنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای افزایش همکاری‌های اقتصادی و صدور خدمات فنی و مهندسی مورد تاکید قرار داد و اهمیت برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را در این ارتباط خاطرنشان کرد.

ظریف همکاری در حوزه‌های فرهنگی، علمی و فن‌آوری را از دیگر زمینه‌های گسترش مناسبات دانست و امکان گسترش بیش‌تر همکاری‌های فرهنگی را یادآور شد.

او با اشاره به سفر آتی رییس مجلس شورای اسلامی ایران به بلاروس، بر اهمیت همکاری‌های پارلمانی دو کشور تاکیدکرد.

هم‌چنین رایزنی، همکاری و حمایت‌های متقابل دو کشور در عرصه‌های بین‌المللی از جمله در چارچوب غیرمتعهدها را مورد توجه قرار داد.

وزیر امور خار جه بلاروس نیز در این ملاقات با تاکید بر علاقمندی کشورش برای داشتن روابط دراز مدت با جمهوری اسلامی ایران افزود: از نقطه نظر ما ایران دوست‌ترین و اصلی‌ترین شریک ما در منطقه است که نقش مهمی در منطقه و صحنه جهانی دارد.

وی با اشاره به مذاکرات دو کشور در سطوح مختلف از جمله در سطح وزیران خارجه، معاونان وزیران خارجه و کمیسیون مشترک گفت: لازم است با بررسی شرایط و وضعیت مناسبات جاری دو کشور، نحوه ایجاد تحرک جدید برای همکاری دراز مدت تعیین شود.

وزیر امور خارجه بلاروس حجم مبادلات تجاری فعلی دو کشور را متناسب با سطح روابط دو کشور ندانست و در حوزه همکاری‌های فرهنگی نیز علاقمندی کشورش را برای گسترش همکاری‌های فرهنگی و روز آمد کردن توافقات موجود اعلام کرد.

او با تاکید بر ضرورت تقویت ارتباطات سیاسی دو کشور در جهت ایجاد زمینه‌های توسعه همکاری‌ها، علاقمندی بلاروس برای افزایش همکاری‌های سازنده دو کشور در حوزه‌های مورد علاقه دو طرف در عرصه بین‌المللی را نیز یادآور شد.

در این ملاقات هم‌چنین ظریف اظهار کرد که سفر همتای خود در ایام بیست و یکمین سالروز آغاز روابط دو کشور را به فال نیک می‌گیرد و وزیر امور خارجه بلاروس نیز با اشاره به تقارن سفرش به تهران در ایام بیست و یکمین سالروز آغاز روابط دو کشور، هم‌زمانی این دو مناسبت را با نزدیک شدن به ایام نوروز تبریک گفت.

همکاری‌های کنسولی و تسهیل رفت و آمد مردم، گردشگران و تجار دو کشور از دیگر محورهای این مذاکرات بود.

ظریف و ماکِی در این دیدار هم‌چنین پیرامون آخرین تحولات منطقه، رایزنی و تبادل نظر کردند.

کد N185097

وبگردی