آفتاب

سعید زیباکلام: تیم هسته‌ای ما در مذاکرات آتی سقف مطالباتش را بیان کند

سعید زیباکلام: تیم هسته‌ای ما در مذاکرات آتی سقف مطالباتش را بیان کند

یک استاد دانشگاه گفت: تیم مذاکره‌کننده ایران باید همراه با نمایندگان راهبردهایی عملی را تبیین و بررسی کرده و در مذاکرات آتی سقف مطالبات خود را بیان کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سعید زیباکلام، عضو هیات علمی دانشگاه تهران که عصر یک‌شنبه در نشست خبری "بایدها و نبایدهای مذاکرات گام نهایی توافق‌نامه ژنو" در کافه مطبوعات حضور داشت با اشاره به تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران گفت: متاسفانه با وجود امضای توافق‌نامه ژنو هم‌چنان تمام تحریم‌های شورای امنیت ملی علیه ایران به قدرت خود باقی مانده است و اتحادیه اروپا و آمریکا می‌توانند به وضع تحریم‌های خود علیه ما ادامه بدهند.

وی افزود: تیم مذاکره‌کننده ایران باید سقف مطالبات خود را در مذاکرات آتی بیان کند هر چند آمریکایی‌ها هیچ‌گاه این کار را نخواهند کرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: تیم مذاکره‌کننده باید نتایج مذاکرات را به اطلاع ملت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برساند زیرا این مردم هستند که باید در نهایت پای انتخاب خود بایستند.

زیباکلام با انتقاد از طولانی بودن زمان اجرای مذاکرات گام نهایی گفت: چرا دوره ابتدایی برای اعتمادسازی ایران شش ماه تعیین شده است ولی مذاکرات گام نهایی بین 5 تا 20 سال تعیین شده است و چرا این پروسه این‌قدر طولانی در نظر گرفته شده است؛ این‌ها همه سوال‌هایی است که باید پاسخ‌های مناسبی به آن‌ها داده شود.

او در رابطه با سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم انجام نرمش قهرمانانه در مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: تا امروز هر چه تحریم علیه ایران در سازمان ملل تصویب شد به جای خود باقی مانده و اتحادیه اروپا و آمریکا هم هیچ تغییری در تحریم‌های خود علیه ایران ندارند و تنها اعلام کردند که تحریم‌های جدیدی اضافه نخواهند کرد‌ آیا نرمش قهرمانانه این است و آیا ما از سر قهرمانی این طور برخورد می‌کنیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: راه‌حل جامع هسته‌ای، شامل برنامه غنی‌سازی شده و باید متقابلا تعریف بشود هم‌چنین نیازهای عملی در این زمینه باید مورد تعریف قرار بگیرد ولی متاسفانه در مجلس ایران در مورد نیازهای عملی ما در بخش هسته‌ای صحبتی نمی‌شود؛ این در حالی است که در مجلس آمریکا در این رابطه کاملا بحث و بررسی صورت می‌گیرد و آن‌ها حتی در مورد مکان غنی سازی ما هم اظهار نظر می‌کنند.

انتهای پیام

کد N185090

وبگردی