آفتاب

چین و عربستان: خاورمیانه باید عاری از سلاح هسته ای باشد

چین و عربستان: خاورمیانه باید عاری از سلاح هسته ای باشد

پکن - ایرنا - چین و عربستان یکشنبه شب در بیانیه مشترکی بر عاری بودن خاورمیانه از سلاح هسته ای تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، این بیانیه را دو کشور یکشنبه شب در پایان سفر سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان از چین منتشر کردند.

در این بیانیه آمده است: منطقه خاورمیانه باید عاری از سلاح هسته ای باشد و از انبوه سازی تسلیحات کشتار جمعی در این جلوگیری شود.

این بیانیه در حالی منتشر می شود که بر اساس گزارش های موجود رژیم صهیونیستی ده ها کلاهک هسته ای در اختیار دارد و اجازه بازرسی از تاسیسات هسته ای خود را به هیچ ارگانی نمی دهد.

در بیانیه مشترک چین و عربستان با اشاره به بحران سوریه آمده است: بحران سوریه باید با یک فرایند سیاسی و رایزنی و ابزارهای دیپلماتیک و اجرای بیانیه ژنو حل و فصل شود.

در بیانیه رسمی چین و عربستان آمده است: جامعه بین المللی باید کمک های بیشتری در اختیار سوریه قرار دهد.

در این بیانیه با تروریسم در هر شکل آن مخالفت و حادثه تروریستی شهر کونمینگ در جنوب غرب چین که در جریان آن 29 نفر کشته شدند، محکوم شده است.

بخش زیادی از این بیانیه بر همکاری پکن - ریاض در عرصه انرژی تاکید می کند و در آن آمده است : چین و عربستان در بخش انرژی، معادن، ساخت تاسیسات زیربنایی، تجارت، فناوری پیشرفته و هوا و فضا همکاری بسیار نزدیکتری خواهند داشت.

در یکی از بندهای این بیانیه، چین و عربستان اعلام کردند در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

پکن و ریاض در جریان سفر ولیعهد عربستان چندین سند همکاری در عرصه سرمایه گذاری، بازرسی کیفی و هوا و فضا امضا کردند.

ولیعهد عربستان که معاون نخست وزیر و وزیر دفاع آن کشور است در مدت چهار روز اقامت در چین با رییس جمهور، نخست وزیر و معاون رییس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

در بخشی از این ملاقات ها رییس جمهور چین به وی تاکید کرد که پکن نهایت تلاش خود را برای حل مسالمت آمیز برنامه هسته ای ایران از طریق گفت و گو و رایزنی بکار خواهد گرفت.

آساق ** 2100 **1611
کد N185074

وبگردی