آفتاب
در گفت وگو با اشپیگل؛

نوری المالکی:ادامه بحران سوریه به سقوط حکومت پادشاهی سعودی منجر می شود

نوری المالکی:ادامه بحران سوریه به سقوط حکومت پادشاهی سعودی منجر می شود

برلین - ایرنا - نخست وزیر عراق در گفت وگو با هفته نامه آلمانی اشپیگل،حمایت های آل سعود از مخالفان سوری را عامل مهمی در پایان نیافتن جنگ در سوریه دانست و گفت: یکی از تبعات ادامه بحران در سوریه می تواند سقوط نظام پادشاهی عربستان باشد.

به گزارش ایرنا، ˈنوری المالکیˈ در این گفت و گو خاندان آل سعود را به خاطر دخالت مستقیم و همچنین دولت آمریکا را به صورت غیر مستقیم مسوول ادامه جنگ و بحران در سوریه دانست و گفت: اینکه بحران و خونریزی ها در این کشور همچنان ادامه دارد بخاطر زمزمه هایی است که در اتاق های دربسته انجام می شود.

نخست وزیرعراق افزود:اگر آمریکا و سعودی ها اینقدر برای طرفین درگیر در سوریه تعیین تکلیف نکنند که چه بگویند و چه درخواستی داشته باشند،آنها در میز مذاکرات مشکلات خود را حل خواهند کرد و اگر این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد،بحران سوریه کل منطقه را در برخواهد گرفت.

نوری المالکی یادآورشد: با گسترش بحران به دیگر کشورهای منطقه،در اردن رژیم این کشور به لرزه خواهد افتاد و ناآرامی ها دامن عربستان را نیز خواهد گرفت،خاندان سعودی نمادی از یک حکومت کهنه و قدیمی بوده که امروز در معرض خطر قرار دارند.

وی ادامه داد:نظام پادشاهی حاکم بر عربستان بر پایه یک جهت گیری اعتقادی فرقه ای استوار است.

نوری المالکی همچنین تاکید کرد که بار دیگر در انتخابات پارلمانی عراق که قرار است اواخر ماه آوریل ( اوایل اردیبهشت) در این کشور برگزار شود،شرکت خواهد کرد.

نخست وزیر عراق در پایان این گفت و گو به درگیری ها و انفجارهای پیاپی خونین در کشورش اشاره کرد و ادامه داد: برخلاف آنچه ادعا می شود این درگیری ها برپایه انگیزه های دینی و مذهبی نبوده بلکه دلیل اصلی آن مسایل سیاسی است.

اروپام** 2051** 1701 **1010
کد N185073

وبگردی