آفتاب
شمس‌الواعظین در گفت‌وگو با ایلنا:

شاهد تعرض به دستگاه سیاست خارجی از سوی برخی جناح‌ها هستیم

شاهد تعرض به دستگاه سیاست خارجی از سوی برخی جناح‌ها هستیم

عدم بهبود روابط دیپلماتیک ایران و عربستان موجب ایجاد چالش بزرگ‌‌تری از وضعیتی که در آن قرار داریم می‌شود./ در عربستان همانند ایران تنوع جناح و تفکر سیاسی داریم اما برخلاف کشورمان شاهد تنوع اراده نیستیم به این معنا که اگر دولت عربستان سیاستی را اتخاذ کرد، مابقی جناح‌ها نیز آن اراده و سیاست را دنبال می‌کنند.

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه این روزها شاهد تعرض به دستگاه سیاست خارجی کشور هستیم، گفت: مشاهده می‌کنیم بعضی از جناح‌ها و گروه‌ها مسئله سیاست خارجی و منافع ملی را به منفعت‌ها و مسائل سیاست داخلی و حزبی‌شان گره زده‌اند و این برای کشور خطرناک است.

ماشاءالله شمس‌الواعظین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص بهبود وضعیت دیپلماتیک ایران و عربستان گفت: در سال‌های اخیر در روابط ایران و عربستان،  بحران کاذبی رسید که تنها کسانی که از این بحران کاذب ساخته شده سود بردند، دو گروه بودند؛ یکی آمریکا و دیگر نیروهای القاعده و افراطی.

وی با اشاره به  سخن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه ایران و عربستان دو بال جهان هستند، خاطرنشان کرد: این دو کشور باید هر چه سریع‌تر روابط‌شان به حالت عادی و دوستانه برگردانند، چراکه تیرگی روابط ایران و عربستان عمق زیادی در خاورمیانه پیدا می‌کند.

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه و دنیای عرب با تاکید بر اینکه بهبود روابط دیپلماتیک ایران و عربستان به حل مسائل منطقه‌ای کمک می‌کند، اظهار داشت:‌عدم بهبود روابط دیپلماتیک ایران و عربستان موجب ایجاد چالش بزرگ‌‌تری از وضعیتی که در آن قرار داریم، می‌شود.

شمس‌الواعظین با بیان اینکه ایران و عربستان به این مسئله آگاهند که روابط‌شان نمی‌تواند حتی در حالت زرد باشد و باید هرچه زودتر روابط‌شان را در حالت سفید قرار بدهند، تصریح کرد: آنها می‌دانند که اگر روابط‌شان در حالت قرمز باشد کل منطقه ناآرام و بی‌ثبات خواهد بود و اولین کسانی هم که از این وضعیت ناآرام و بی‌ثبات ضرر خواهد کرد، همین دو کشور خواهند بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در عربستان برای گسترش روابط با ایران مخالفتی وجود ندارد، یادآور شد: در عربستان همانند ایران تنوع جناح و تفکر سیاسی داریم، اما برخلاف کشورمان شاهد تنوع اراده نیستیم، به این معنا که اگر دولت عربستان سیاستی را اتخاذ کرد، مابقی جناح‌ها نیز آن اراده و سیاست را دنبال می‌کنند.

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه این روزها شاهد تعرض به دستگاه سیاست خارجی کشور هستیم، گفت: مشاهده می‌کنیم بعضی از جناح‌ها و گروه‌ها مسئله سیاست خارجی و منافع ملی را به منفعت‌ها و مسائل سیاست داخلی و حزبی‌شان گره زده‌اند و این برای کشور خطرناک است.

شمس‌الواعظین با اشاره به در پیش گرفتن سیاست تعامل سازننده از سوی دولت تدبیر و امید اذعان داشت:‌امید است که در دولت یازدهم، پل‌هایی که در سال‌های قبل تخریب شد، نه تنها بازسازی شود،‌ بلکه پل‌های جدیدی نیز در روابط دیپلماتیک‌مان با سایر کشورها ساخته شود و شاهد بهبود و گسترش روابط‌مان با کشورهای دنیا باشیم.

کد N184671

وبگردی